wederverhuringsvergoeding

ivanneke
Topic Starter

wederverhuringsvergoeding

#1 , 20 apr 2012 21:01

het gaat om een geregistreerd contact van korte duur (3jaar)

aangegaan op 01.06.2010

in het huurcontract staat en ik citeer,

artikel 3 - HUURTERMIJN en OPZEGGING
Deze verhuring en huur -van het korte type- word aangegaan voor een termijn van
drie achteréénvolgende jaren, aanvang op 01.06.2010, opzegbaar door
beide partijen mits een vooropzeg van 6 maanden voor het eindigen
van de termijn van 3 jaar , per aangetekend schrijven.
De huurder krijgt de mogelijkheid de huuroveréénkomst op ieder moment te
beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.
Wanneer de huurder de huurovereenkomst beëindigd zal deze een
schadevergoeding moeten betalen aan de verhuurder van 3,2 of 1 maand huur,
naargelang de opzeg eindigt tijdens het eerste , tweede of derde jaar van deze
overéénkomst , en dit bovenop een wederverhuringsvergoeding van 3 maanden.

probleem,
wij wisten van we 2 maanden schadevergoeding gingen moeten betalen
aangezien we in het 2e jaar onze opzeg gedaan hebben.
wij waren met de verhuurder overééngekomen dat we uit de woning konden trekken zodra we een nieuwe
huurder konden aanbrengen die voor hem acceptabel was ,
wij hebben een nieuwe huurder gevonden waar hij mee akkoord was en waar hij inmiddels een nieuw huurcontract - kort type-
heeft mee afgesloten ( huurprijs ging blijkbaar plots 35 euro omhoog :s )
de afgesproken opzeg termijn eindigde op 1 mei en de nieuwe huurder zijn contract vat aan op 1 mei
dus de verhuurder heeft geen inkomsten verlies op zijn woning
bij de plaatsbeschrijving van de woning en bij het terug geven van onze sleutels (2weken geleden)
geeft hij ons nog een brief met zijn kostenberekening , daarop staat als volgt,

2 maand huur schadevergoeding ( opzegging 2e jaar )
3 maand wederverhuringsvergoeding

wat het kosten plaatje op 5 maand huur brengt,

vraag,
Is er nog sprake van wederverhuringsvergoeding als je zelf een nieuwe huurder aanbrengt?

alvast bedankt ivan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 20 apr 2012 21:16

Tenzij je op papier iets overeenkomt betreffende minder schadevergoeding, heb je gratis voor de verhuurder gewerkt. Daarentegen lijkt 5 maanden voor opzeg in het 2e jaar mij wel veel, ook al ben je hiermee akkoord gegaan. Als je het wil proberen, denk ik dat een vrederechter dit wel eens zou kunnen terugbrengen tot 2 maanden, maar dit is niet zeker natuurlijk.

ivanneke
Topic Starter

#3 , 20 apr 2012 21:47

heb enkel op papier dat die nieuwe huurder bevestigd dat wij hen hebben aangebracht bij de verhuurder

heb dit van andere website,
De huurder kan de huurovereenkomst van lange duur steeds binnen de 3 maanden opzeggen

De wetgever heeft het nodig geacht dat de huurder op ieder ogenblik binnen iets meer dan 3 maanden de huurovereenkomst kan stopzetten door een opzeg te geven. De opzeg moet immers gedaan worden iets voordat een periode van 3 maanden opzeg aanvangt.

Maar op te vermijden dat opbrengsteigendommen duivenkoten worden, wordt er wel door de wet voorzien dat indien de huurder opzegt binnen de eerste 3 jaren, terwijl hij een huurovereenkomst van lange duur heeft ondertekend, hij aan de verhuurder een schadevergoeding zal moeten betalen. Deze vergoeding wordt wederverhuringsvergoeding genaamd en bedraagt 3 maanden huurprijs indien wordt opgezegd tijdens het eerste jaar, 2 maanden huurprijs indien wordt opgezegd tijdens het tweede jaar en een maand huur indien wordt opgezegd tijdens het derde jaar huur. Het betreft telkens een opzeg die uitgaat van de huurder. Nadat de huurder 3 jaren huurt, kan de verhuurder nooit recht hebben op een wederverhuringsvergoeding, ook al zou dit zo in de huurovereenkomst voorzien zijn. De wet beschermt de huurder tegen dergelijke clausules in de huurovereenkomst.

wat ik hieruit begrijp is in mijn situatie,

ik zeg op in het 2e jaar dus ik moet 2 maand wederverhuringsvergoeding betalen.

hij vraagt deze 2 maanden huur waar hij recht op heeft, ben ik volledig akkoord mee!
maar niet met die 3 extra maanden

Reclame

Turaki

#4 , 20 apr 2012 23:28

U heeft een huurcontract van korte duur, dat normaal niet opzegbaar is. Wat in uw contract staat over vervroegd opzeggen is dus een bijkomend deel van de overeenkomst die u met de verhuurder heeft gesloten. Indien u met uw verhuurder niets op papier heeft betreffende vermindering van de boete, heeft u werk voor niets gedaan.

Langs de andere kant is er geen boete voorzien indien de verhuurder vervroegd opzegt, is uw opzegtermijn 6 maanden (wat het dubbel is van een normale opzeg bij lange duur), en spreekt de rechtspraak eerder in uw voordeel.

Terug naar “Huren”