foutief verkocht goed gaat stuk bij montage

renkan
Topic Starter

foutief verkocht goed gaat stuk bij montage

#1 , 11 apr 2012 15:51

Ik kocht bij O in W twee nieuwe ruitenwissers voor mijn Renault Kangoo. Zelf ken ik daar niets van, dus ik vraag twee ruitenwissers voor dit specifiek model. Het bouwjaar wordt mij gevraagd, ik antwoord 2011, het type wordt me gevraagd, ik antwoord daarop. De verkoper geeft me een setje voor 46,80 euro van het merk B en zegt zelf dat dit nogal duur is. Ik vraag of er geen ander model is, van een ander merk bijvoorbeeld, hij zegt dat dit het enige model is voor dit type wagen, maar dat het het nieuwste van het nieuwste is en heel goed is. Ik vraag of het moeilijk is om te monteren, en hij zegt dat dat zichzelf uitwijst. Hij toont op de doos dat dit model dient voor de "Renault Kangoo van 2008 tem ?".
Ik ga de verkoop aan, betaal en vertrouw op dat moment dat de verkoper mij datgene verkoopt dat ik heb gevraagd.
Bij montage echter, breekt een stuk van de ruitenwisser af. Ik ga ermee terug naar O in W, met mijn oude ruitenwisser nu ook in de hand, en nu zeggen ze dat dit een ander type ruitenwisser is en ze me dus het verkeerde model hebben verkocht. Omdat de ruitenwisser stuk is, willen ze hem niet meer terugnemen, maar ze willen me wel een bijkomende, 'juiste' set verkopen aan garageprijs voor 25 euro.
Wat zegt de wet hierover? Mag je zomaar op een duidelijke, specifieke vraag van de consument iets verkopen dat niet aan de vraag voldoet?
De vergelijkingen in de winkel liepen op: als je in een telecomwinkel een gsm vraagt met internet, en je komt thuis maar er blijkt geen internet op te zitten, moet je die dan als verkoper terugnemen? Als je in de bandencentrale vier nieuwe banden laat steken, maar honderd meter verder rijdt je tegen een paal omdat het de verkeerde maat blijkt te zijn, wiens schuld is het dan (want dat had je als consument toch moeten zien, als ik hun redenering volg). Of een 'vergelijking' van hen: als jij nu tegen mijn auto rijd, is dat dan onze schuld? (Die vergelijking probeer ik nog steeds aan het voorval te linken, tevergeefs). Ook word ik voor heel de winkel bij andere klanten belachelijk gemaakt: "allé mensen, meneer, gij (tegen een andere klant), gij ziet dat toch wel, dat dit een ander type ruitenwisser is", om te bewijzen dat ik zelf had moeten zien dat het een ander type was voor ik tot montage overging.
Of nog: als ik allergisch ben voor noten, en de ober verzekert me dat er in mijn gerecht geen noten zitten, en ik geraak ernstig ziek doordat er toch noten in zaten, had ik dan als consument maar moeten proeven dat er noten in zaten? Dat soort vragen.
Wie weet raad? Wat zegt de wet hierover?
Laatst gewijzigd door renkan op 11 apr 2012 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2012 16:27

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”