problemen met verhuurder

vanjokay
Topic Starter
Berichten: 5

problemen met verhuurder

#1 , 06 apr 2012 21:12

Graag raad. Mijn huisbazin doet al JAREN vervelend over vanalles en nog wat (oprit niet proper,onkruid niet weg,gras te hoog,straat vuil. Terwijl ik oprit wél degelijk onderhoud,onkruid wied,gras af rijd op tijd en stond en de straat keer maar gewoon niet elke week en zij vind dat dat allemaal meteen moet gebeuren als zij iets "verkeerd" ziet). Ik huur al sinds oktober 2003 en dus al zeer lang. Nu heb ik al een tijd een rolluik die stuk is en daar heb ik dus naar laten kijken door een rolluikinstallateur die mij wist te vertellen dat het door stormschade is en dus kosten zijn voor de verhuurder.Deze weigert deze te laten maken.Ik heb inmiddels voor de 2de maal een aangetekend schrijven verzonden om deze te laten maken,zonder reactie. Wat kan ik hieraan doen? Ook ben ik al weken bezig met opfriswerken (behangpapier verwijderen,scheuren en gaten in de muur opvullen e.d. Schade die niet door mij is aangebracht trouwens.) Bij deze werken zijn we op een vochtige muur en schimmels gestoten. Verhuurder op de hoogte gebracht,wilde niets doen,vredegerecht geweest,zijn langsgekomen met expert,ik ben in mijn gelijk gesteld dus niet mijn fout. (Bleek kapotte siffon onder het bad te zijn enzo) Anyway....sindsdien is de "oorlog" dus uitgebroken. Roepen,tieren (zij tegen mij),zwart makerij( bij aanwezigen die de lekkage,het vochtprobleem opspoorden en maakten). Gevraagd het app. te verlaten,wat ze niet wilde. En dus door politie moeten laten buiten zetten.
Wat we ook vonden na het verwijderen van het behangpapier is dat de kalk van de muren komt.Niet overal,maar het scheelt niet veel. Dat is volgens verhuurder ook mijn fout (niet verwarmen/verluchten wat wél gebeurt dus!) en moet ik dit laten repareren. Aangezien het voornamelijk aan de buitenmuren voorkomt vermoed ik een probleem aan de (buitenzijde v/d ? ) buitenmuur. Zelf wilt zij hier niets aan doen en nu vraag ik mij af wat ik kan doen zonder al te veel kosten? Ook in de kinderkamer zelfde probleem,daar is de vochtigheid gemeten en zou de muur droog zijn. Nochtans...schimmels op muur en kalk dat zomaar van de muur brokkelt als je er aan komt.En niet een klein beetje,maar heel de muur en enkel onderaan waar de plint tegen de muur is. Zijn dit werken voor mij of voor de verhuurder en hoe kan ik dit bewijzen/afdwingen? Tijdens dit hele scenario heeft ze ook al verschijdene keren geroepen dat ze mij uit het appartement zal zetten,dat ik niet lang meer zal huren,dat ik mijn kasten niet meer terug moet inladen (leeg gemaakt om ze van de muur te halen voor werken),.... Ik heb ondertussen een huisje gevonden dat ik wil huren,maar ik wil mijn huurwaarborg en interesten niet kwijt en ik ben zeker dat zij die niet gaat terug betalen en iets zal "vinden" om deze in te houden. Ik heb altijd alles netjes gehouden en onderhouden,zelfs meer dan van een huurder verwacht wordt (nieuw tuinpad,tuin heraangelegd,nieuwe inbraakveilige omheining geplaatst aan de tuin (na 2x inbrekers over de vloer gehad te hebben). Hoe geraak ik weg zonder dat zij mijn waarborg in houd? (Vorige huurster gesproken en daar heeft ze gewoon zaken verzonnen om waarborg te kunnen inhouden!!!En snel dingen bij Hubo gaan kopen om haar gelijk te krijgen!) Er is geen plaatsbeschrijving gebeurd (ik wist bij ondertekening niet eens dat het bestond,pas jaar (of2?) later en is er nooit van gekomen). Kan ik door middel van foto's voor en na en een plaatsbeschrijving of nazicht door specialist bij verhuizing aantonen dat alles in orde is bvb?
Alles tips en hulp welkom!
Bedankt!!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 apr 2012 21:34

Geen PB? Dan kan de verhuurder maar zeer moeilijk iets bewijzen van schade. Als ik zo lees wat uw verhuurder uitsteekt, zal u waarschijnlijk wel weer langs het vredegerecht dienen te passeren. Daar mag u dan alle bewijs bovenhalen waarvan u denkt dat het nuttig zal zijn.

Daarnaast, is het een geregistreerd contract? Indien niet, mag u uw opzegtermijn zelf kiezen.

mava105
Berichten: 22882
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 apr 2012 09:41

Bepleistering die loskomt ter hoogte van de plinten is bijna 99 % zeker veroorzaakt door optrekkend vocht en dus ook een probleem voor de verhuurder.
Indien geen ingaande PB mag zij tieren en roepen zoveel ze wil. Je kan het pand achterlaten zoals je wil, tenzij verhuurder aan de hand van gedateerde foto's of fakturen kan aantonen dat de toestand bij ingang huur anders was.
En kontrakt niet geregistreerd: geef gewoon één maand opzeg, en vertrek. Zij kan u niets maken. Wel zeker zijn dat het niet geregistreerd is. Nakijken te kijken op registratiekantoor in uw buurt.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 07 apr 2012 09:58

Nakijken te kijken op registratiekantoor in uw buurt.
En dit op de dag dat je uw opzeg verstuurd.

vanjokay
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 07 apr 2012 19:14

BEDANKT!
Ik heb geen idee of het geregistreerd is.Kan de huurdersbond dit uitzoeken voor mij? Daar ben ik lid van.
Mava,Ik denk ook dat dit aan opstijgend vocht ligt maar de muur blijkt droog te zijn (dit is gemeten door 2 verschillende personen met zo'n speciaal kaske). Het is op verschillende plaatsen in het appartement,en allemaal ter hoogte van de plinten (er achter of er net boven). Ik ben nu van plan in de kinderkamer er cement tegen te "smijten" en erover te behangen. Zodat het toch netjes is. Kan ik ook ergens laten uitzoeken of er een PB is gebeurd? Ik denk van niet omdat ik er niets van heb of weet.

vanjokay
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 19 apr 2012 16:53

Hoi iedereen.
Ik heb het laten opzoeken en het betreft een geregistreerd contract. Kan iemand mij vertellen wat dit juist in houd? Is dit goed/fout?
En zoals in mijn laatste bericht,kan ik laten opzoeken of er een PB is gebeurd ook?
Ik heb ondertussen ook al stappen ondernomen om vochtopzoeking te laten doen. Ik ben benieuwd.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 19 apr 2012 18:20

Geregistreerd wil voor u enkel zeggen dat uw opzegtermijn 3 maanden is, te rekenen vanaf de 1 van de maand volgend op uw opzeg.
PB dient normaal in uw bijzijn gebeurt te zijn, en u had dit moeten tekenen (en ook een kopie ontvangen, hoewel niet elke verhuurder dit doet). Heeft u geen PB getekend, dan is er geen.

Franciscus
Berichten: 39739
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 apr 2012 17:56

hier zie je dat na .... zijn de registratiekantoren.
Het beste is langsgaan en een attest vragen van de al of niet inschrijving.
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”