Ik woon sinds december in een huis dat opgesplitst is in 2 appartementen.
Heb een contract van 1 jaar en in contract staat dat de kosten, gas, water & elek. gedeeld worden door 2. Dus 1 aansluitpunt voor gas, water, elek. en distributie.
Mijn bovenbuur was zogezegd alleenstaand, maar al vanaf ik daar woon zijn er meestal 3 mensen soms 4 aanwezig.
Met de aardgasketel was al meteen iets mis, sloeg continu op en het was snikheet binnen ookal vroeg ik geen warmte. Als de bovenbuur verwarming opzette kreeg ik ook warmte. Meteen gemeld, iemand langsgekomen, ketel afgekeurd en op 14/02 vervangen door 2 ketels met tussenmeter.
Nu kreeg ik (de facturen staan op mijn naam dom, dommer domst!!) een afrekening van Nuon over 3 maanden van 29/11 tem februari, ik viel gewoon omver!
Staat dat we over 3 maanden 2885kwh aan elek. hebben verbruikt en +-10.000 aan aardgas? Ik woon al 3 jaar alleen en dit was mijn jaarverbruik nog niet eens.
Sinds de nieuwe aardgasketels er hangen hou ik de standen bij en dat verbruik lijkt mij nu reëel +-110kw per maand over 2 ketels.
Echter elektriciteit blijft rampzalig snel optellen... tussen de 20 & 40kwh per dag!
Heb meteen huisbaas gecontacteerd volgens hem toch normaal, mijn deuren staan open (ja ik verlucht mijn huis) en daardoor koelt alles snel af

Heb ook meteen Nuon gecontacteerd en Eandis en ook zij vinden dit verbruik abnormaal hoog. Eandis heeft nagekeken en zei dat dit daar altijd al zo is geweest. Enige raad die zij me gaven is om naar de huurdersbond te stappen en er zo snel mogelijk mijn boel te pakken. Dat de eigenaar mij niks kan maken ookal heb ik een contract van een jaar, omdat hij niet reglementair in orde is. Klopt dit?
Ik zelf heb enkel een ijskast een diepvries een tv (die af staat en niet op standby) en een microgolf.
Ik weet dat mijn bovenbuur een pc heeft, ijskast, boiler voor warm water, tv, wasmachine en droogkast (verder weet ik niet wat hij nog heeft).
Natuurlijk voel ik mij nu in het zak gezet! Niet enkel moeten we meer dan 500€ bijbetalen, de voorschotfactuur gaat met 120€ naar boven en ik wil helemaal niet weten wat het jaarverbruik gaat zijn.
Zaterdag heb ik bespreking met eigenaar en andere huurder.
Hoe pak ik dit aan? Ik wil niet opdraaien voor kosten van energie die ik niet verbruik.
Stel in het slechtste geval dat ik maar even terug thuis ga wonen tot ik mijn contract kan opzeggen, kunnen ze dan van mij nog steeds eisen dat ik de kosten aan water, elek. en gas blijf betalen?
En tot slot, heeft er iemand verstand van watermeters?
De hoofdmeter staat bij mij in de kelder en staat momenteel op 24 de tussenmeter staat in de gang en is van de bovenbuur en staat op 34, hoe kan dit?
hartelijk dank voor jullie hulp