aankoop via internet maar bedrog bij ontvangst

thomasvc
Topic Starter

aankoop via internet maar bedrog bij ontvangst

#1 , 02 apr 2012 16:00

Hallo,

Ik heb in februari vorig jaar iets 2dehands gekocht via een hobby-forum maar bij ontvangst was het niet zoals hij het verkocht op foto.
Er ontbraken ook de gewenste onderdelen. Ik had hem dan gestuurd en hij ging het goed maken.
Dit heeft dan maanden geduurd. Het betreffende onderdeel dan in juli/augustus ontvangen. Uiteindelijk zag het er nog altijd hetzelfde uit als toen ik het terugstuurde. Hierbij negeert hij mij nu volledig en zegt dat het mijn eigen schuld is.
Mijn vader wou het dan regelen met hem maar vind de tijd niet om te bellen/of naartoe te gaan (zelfstandige).

Dus hierbij mijn vraag is wat ik kan doen om mijn geld terug te krijgen (€500)? En kan ik als student beroep doen op advocaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 02 apr 2012 23:54

Mag het forum weten over welk geheim hobby-object het gaat ? Anderzijds zijn we nu meer dan een jaar verder en weet ik niet of er gerechtelijk nog een en ander valt te recupereren. Hebt u daartoe nog bewijzen genoeg ? Waarom zou u als student geen beroep mogen doen op een advocaat ? Misschien hebt u zelfs recht op een pro-deo advocaat.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

thomasvc
Topic Starter

#3 , 03 apr 2012 10:26

Mag het forum weten over welk geheim hobby-object het gaat ? Anderzijds zijn we nu meer dan een jaar verder en weet ik niet of er gerechtelijk nog een en ander valt te recupereren. Hebt u daartoe nog bewijzen genoeg ? Waarom zou u als student geen beroep mogen doen op een advocaat ? Misschien hebt u zelfs recht op een pro-deo advocaat.
Het hobby-object is een uitlaat voor kleine brommers (dax en monkey).
Ik heb de foto's van zijn verkooptopic opgeslagen. De foto's van hoe het eruit zag bij ontvangst.
Ik heb ook 75% van de sms berichten kunnen terugvinden. En ook mijn garagist is een getuige want ben direct naar hem gegaan omdat mijn moto er stond. Ik heb alles van wat ik heb opgeslagen in documenten en afgedrukt.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 apr 2012 11:28

Het blijft nogal vaag. Kan je even in detail treden over wat de advertentie vermeldde en wat je gekregen hebt. Bijvoorbeeld: "In de advertentie ging het over een nieuwe, onbeschadigde, gechromeerde uitlaat + 2 beugels en schroeven om deze te bevestigen, bij ontvangst kreeg ik een beschadigde, niet-gechromeerde uitlaat, zonder de beugels en schroeven." Ik zuig maar wat uit mijn duim omdat ik hier geen kennis over heb, maar het zou ons helpen moest je tot in dergelijk detail kunnen beschrijven wat de advertentie vermeldde, en wat je gekregen hebt. Ook een link naar de foto's zou één en ander kunnen verduidelijken (je kan deze oploaden via imageshack of photobucket of iets dergelijks).

(Trouwens: 500 € voor een uitlaat? Een groot onderhoud van mijn wagen kost maar de helft! Dure hobby, als je het mij vraagt, maar dit terzijde.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

thomasvc
Topic Starter

#5 , 03 apr 2012 17:43

Het blijft nogal vaag. Kan je even in detail treden over wat de advertentie vermeldde en wat je gekregen hebt. Bijvoorbeeld: "In de advertentie ging het over een nieuwe, onbeschadigde, gechromeerde uitlaat + 2 beugels en schroeven om deze te bevestigen, bij ontvangst kreeg ik een beschadigde, niet-gechromeerde uitlaat, zonder de beugels en schroeven." Ik zuig maar wat uit mijn duim omdat ik hier geen kennis over heb, maar het zou ons helpen moest je tot in dergelijk detail kunnen beschrijven wat de advertentie vermeldde, en wat je gekregen hebt. Ook een link naar de foto's zou één en ander kunnen verduidelijken (je kan deze oploaden via imageshack of photobucket of iets dergelijks).

(Trouwens: 500 € voor een uitlaat? Een groot onderhoud van mijn wagen kost maar de helft! Dure hobby, als je het mij vraagt, maar dit terzijde.)
zoals je zegt, ik heb de foto's ge-upload en het zal hierbij een concreter beeld geven
dit is de foto die hij heeft gebruikt in zijn advertentie, hier ziet er alles zeer goed uit
Afbeelding

maar dit is wat ik ontvangen heb:
- je ziet dat de voorbocht helemaal anders is dan op de advertentie foto, is korter, past niet, kortom het is niet dezelfde als op de foto
- het carbonnen omhulsel is in heel slechte staat, overal beschadiging, carbon zit los
- hij vermeldde dat alles aanwezig is voor bevestiging maar de veertjes ontbreken en het bevestigingstuk voor de beugel rond de demper vast te zetten zit er niet bij
Afbeelding
Afbeelding

Gebruiker21

#6 , 04 apr 2012 09:34

Dit zal al héél wat duidelijker maken voor de kenners, denk ik. Ik ken er echter te weinig van om hier iets over te zeggen. Ik zie wel dat die beugel rond dat zwart ding (de carbon?) bij jou op een andere plaats staat dan bij de verkoper. Ik denk dat de "gebruikssporen" van de beugel op het carbon (waar de beugel vroeger was) niet echt abnormaal zijn en moeilijk te vermijden. Of de uitlaat niet dezelfde is als op de foto, durf ik niet zo te zeggen. het lijkt inderdaad dat de "voorbocht" (da's die buis toch, hé?) korter is op uw foto, maar ze is toch aangesloten, voor zover ik kan zien? Moest deze langer zijn, had je die toch niet kunnen monteren?

Afin, ik ken er te weinig over om te beoordelen of je echt "in het zak" gezet bent. In ieder geval heb je geen recht op garantie aangezien het hier een verkoop tussen particulieren gaat. Je zou enkel je geld kunnen terugeisen als het duidelijk is dat je opgelicht of bedrogen bent, maar daarover durf ik geen uitspraak doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vtec

#7 , 04 apr 2012 11:04

Dit zal al héél wat duidelijker maken voor de kenners, denk ik. Ik ken er echter te weinig van om hier iets over te zeggen. Ik zie wel dat die beugel rond dat zwart ding (de carbon?) bij jou op een andere plaats staat dan bij de verkoper. Ik denk dat de "gebruikssporen" van de beugel op het carbon (waar de beugel vroeger was) niet echt abnormaal zijn en moeilijk te vermijden.
Aan de afwerking te zien is dit een zeer laagwaardige uitlaat, namaak uit China of zo - dergelijke gebruikssporen op de carbon zijn abnormaal

Gebruiker21

#8 , 04 apr 2012 11:23

Misschien kan de topic starter ook nog de exacte beschrijving zoals die in de advertentie stond hier posten? Als daar iets in stond in de aard van "hoogwaardige uitlaat" of "top kwaliteit", terwijl het namaak uit China is, dan heeft hij wel een punt...

bartvdv

#9 , 04 apr 2012 12:12

Het gaat hier wel om een tweedehands-item... "hoogwaardige uitlaat"... Mijn auto is bijna 14 jaar oud en is volgens mij nog steeds in "topconditie"... Je kan van tweedehandsspullen niet verwachten dat ze nog identiek zijn aan wat op de foto staat. Wie weet wanneer is de foto gemaakt. Dingen worden altijd mooier voorgesteld dan ze zijn. Ook het feit dat er wat kleinigheden ontbreken, ... weinig kans... Wat gezonde achterdocht bij de aankoop van spullen en zelf gaan bekijken is nog altijd het veiligst.

Als je vindt dat je onheus bent behandeld, dan moet je hem eerst aangetekend in gebreke stellen - levering niet conforme onderdelen - en je geld terugeisen. Komt er geen reactie, dan kan je laten dagvaarden via de vrederechter. In eerste instantie via 'verzoening', dat is de goedkoopste oplossing (35 euro) en kan zonder advocaat.

thomasvc
Topic Starter

#10 , 04 apr 2012 18:56

dit type uitlaten zijn echter zeldzaam en van topkwaliteit (japanse makelij, gaat van €500-€800), er stond in zijn topic in perfecte staat maar zoals je zelf ziet is dit niet zo want ik had nog zo'n uitlaat en daar zie je duidelijk op hoe het echt moet zijn

Afbeelding

aan Gebruiker21: ja hij is bevestigt aan het blok maar kan niet gemonteerd worden aan zijn beugel met het kader vanwege de voorbocht (buis) 2keer tegen de koppeling komt dus niet past
en zoals je zelf zegt je ziet het aan de beugel dat hij anders moet gemonteerd worden dan op de advertentie foto
hier een foto hoe je ziet dat het niet kan gemonteerd worden
Afbeelding

aangetekend in gebreke stellen hoe doe je dit?

vtec

#11 , 04 apr 2012 21:22

dit type uitlaten zijn echter zeldzaam en van topkwaliteit (japanse makelij, gaat van €500-€800), er stond in zijn topic in perfecte staat maar zoals je zelf ziet is dit niet zo want ik had nog zo'n uitlaat en daar zie je duidelijk op hoe het echt moet zijn
Ik ga geregeld met mijn motorfiets op circuit en moet voor o.a. circuit Zolder mijn "carbon" vervanguitlaat wisselen met de originele om geen risico te nemen qua geluidsnormen; Honda van 13 jaar oud die na het inrijden van die vervangdemper voorzien is door mezelf, dus 95% van de kilometers is afgelegd met de carbon versie. Ziet eruit als nieuw; bij uw demper zie ik een zeer slordige aansluiting van het carbon (ongelijkmatige naad) en de kwaliteit van de pop rivetten (ken het Nederlands equivalent niet, zijn die kleine metalen rondjes aan het uiteinde van uw demper) zien er ook niet kwaliteitsvol uit. Vergeet niet dat hoe duurder het onderdeel in kwestie, hoe groter de verleiding om te gaan namaken.

U kan de koper aangetekend in gebreke stellen met de melding dat het geleverde product niet overeenstemt met hetgeen hij geafficheerd heeft en dit staven met foto's & hem vragen de uitlaat terug te nemen. Kans dat de verkoper reageert lijkt me klein gezien het een particulier is. Gezien het bedrag valt het onder de bevoegdheid van een vrederechter, maar of het sop de kool waard is om daarvoor een advocaat onder de arm te nemen? In jouw geval zou ik het ding verkopen met vermelding van de gebreken, het verlies nemen en de volgende keer beter uitkijken of gaan afhalen.

Terug naar “Consumenten Koop”