Opstellen huurcontract door zoon van verhuurder

VDG2
Topic Starter

Opstellen huurcontract door zoon van verhuurder

#1 , 02 apr 2012 07:42

Ik heb enkele vragen i.v.m. het opstellen van een nieuw huurcontract.

Huur van korte duur (1 jaar)
Ingang per 1 mei 2012
Vlaams gewest, hoofdbewoning

Eigenares van het pand is mijn (hoogbejaarde) grootmoeder. Haar zoon zorgt (vrijwillig, dus geen bewindvoering enz) voor het opstellen van het contract, zoeken van de huurders, plaatsbeschrijving enz.

In de standaardovereenkomst die ik van het forum heb gehaald zie ik iets ivm vertegenwoordiging. Is dit van toepassing in dit geval? Bedoeling is enkel om hem de administratieve kant van de zaak te laten beheren, mijn grootmoeder is en blijft de verhuurder. Dient zij ook nog te ondertekenen of is de handtekening van de vertegenwoordiger voldoende?

Tweede vraagje.
Aanvang van het contract is 1 mei 2012, contract wordt in april ondertekend. Ben ik correct als we dan maart nemen als maand voor de indexbepaling. We willen dit in het contract voorzien naar de toekomst toe indien het een 9 jaar wordt.

Momenteel is het goed behangen, maar de huurder wil op eigen initiatief het behang verwijderen en de muren beplakken en geen behang meer gebruiken nadien maar schilderen. Voor ons is dit geen probleem zolang het eindresultaat degelijk is uiteraard.
Hiervoor willen wij hem de toegang reeds geven vanaf ondertekening + volstorten waarborg zonder dat hij daarvoor huur dient te betalen voor de maand april als tegenprestatie.
We wensen wel dat dit in het contract wordt vermeld. Hoe dienen we dit te vermelden?

Bedankt voor jullie advies. Andere tips zijn altijd welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Departed

#2 , 02 apr 2012 08:50

De grootmoeder kan haar zoon een schriftelijk mandaat geven om het huis te verhuren. Voor potentiële huurders maakt het in dat geval niet uit wie zijn handtekening op het contract staat.
Om een onroerend goed te verhuren moet men niet de eigenaar ervan zijn.

U kan in uw contract elke indexatieclausule opnemen zoals u zelf wenst, u mag van de wettelijke regeling afwijken.

Indien er niets in de overeenkomst te vinden is omtrent indexatie, dan geldt de wettelijke indexatie, meer info op: http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... indexatie/" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan een hoofstukje in het contract wijden aan een renovatieovereenkomst. U moet duidelijk omschrijven WAT hij zal herstellen/vernieuwen en hoelang hij hiervoor gratis zal mogen verblijven in het pand.

Dit is wat ik er van denk, ik kan natuurlijk fout zijn en ik sta zoals u open voor een second opinion.

Veel succes!
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

Vandebos

#3 , 02 apr 2012 08:52

1. Uw grootmoeder maakt voor haar zoon het beste een volmacht op waarin zij hem de toestemming geeft het administratieve beheer van de verhuur in haar naam uit te voeren. Dan kan de zoon zichzelf plaatsen als vertegenwoordiger en aanspreekpunt voor de huurders en dit als dusdanig plaatsen in het contract op de voorziene ruimte op P1.

2. beste keuze; u laat het contract ingaan vanaf 01/04/2012, met als indexeringsmaand 03/2012. In de byzondere voorwaarden, ruimte voorzien op de laatste pagina van het contract, neemt u op dat de huurder is vrijgesteld van de huur voor april 2012 vanwege de renovatiewerken die hij wenst uit te voeren ( verwijderen behang, herplakken muren waar nodig en schilderen in kleur A, tint 1323544) op voorwaarde dat de werken naar behoren worden uitgevoerd en beëindigd worden voor 11/22/3333.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 apr 2012 09:00

U kan in uw contract elke indexatieclausule opnemen zoals u zelf wenst, u mag van de wettelijke regeling afwijken.
Veel succes!
Niet correct, verhuurder moet de wettelijk vastgelegde indexeringsformule zoals vastgelegd in art 1728bis BW volgen bij hoofdbewoning indien hij indexering wenst toe te passen.

Art 6. Huurwetgeving is in deze van dwingend recht.
Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W 1997-04-13/43, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Art. 1728bis BW legt de maximum toepasbare indexering en de periodiciteit van aanpassing ervan vast
Art. 1728bis. _ <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 1> § 1. Indien een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is bedongen, is deze slechts één maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Deze aanpassing geschiedt op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
(Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W 1997-04-13/43, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
(Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.) <KB 24-12-1993, art. 16>
Voor de overeenkomsten afgesloten vanaf 1 februari 1994, is het aanvangsindexcijfer echter het indexcijfer daartoe berekend en benoemd van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.
§ 2. Contractuele bepalingen welker uitvoering verder gaat dan de aanpassing waarin dit artikel voorziet, kunnen tot die aanpassing ingekort worden.
§ 3. (...) <W 20-02-1991, art. 13>

VDG2
Topic Starter

#5 , 02 apr 2012 12:27

Dank u wel. :)

Terug naar “Huren”