Ik heb enkele vragen i.v.m. het opstellen van een nieuw huurcontract.
Huur van korte duur (1 jaar)
Ingang per 1 mei 2012
Vlaams gewest, hoofdbewoning
Eigenares van het pand is mijn (hoogbejaarde) grootmoeder. Haar zoon zorgt (vrijwillig, dus geen bewindvoering enz) voor het opstellen van het contract, zoeken van de huurders, plaatsbeschrijving enz.
In de standaardovereenkomst die ik van het forum heb gehaald zie ik iets ivm vertegenwoordiging. Is dit van toepassing in dit geval? Bedoeling is enkel om hem de administratieve kant van de zaak te laten beheren, mijn grootmoeder is en blijft de verhuurder. Dient zij ook nog te ondertekenen of is de handtekening van de vertegenwoordiger voldoende?
Tweede vraagje.
Aanvang van het contract is 1 mei 2012, contract wordt in april ondertekend. Ben ik correct als we dan maart nemen als maand voor de indexbepaling. We willen dit in het contract voorzien naar de toekomst toe indien het een 9 jaar wordt.
Momenteel is het goed behangen, maar de huurder wil op eigen initiatief het behang verwijderen en de muren beplakken en geen behang meer gebruiken nadien maar schilderen. Voor ons is dit geen probleem zolang het eindresultaat degelijk is uiteraard.
Hiervoor willen wij hem de toegang reeds geven vanaf ondertekening + volstorten waarborg zonder dat hij daarvoor huur dient te betalen voor de maand april als tegenprestatie.
We wensen wel dat dit in het contract wordt vermeld. Hoe dienen we dit te vermelden?
Bedankt voor jullie advies. Andere tips zijn altijd welkom.