Huren en erfrecht

lawright
Topic Starter

Huren en erfrecht

#1 , 30 mar 2012 16:36

Huren en erfrecht: Mijn beide gepensioneerde ouders ondertekenden een huurcontract (met indexering) via een immokantoor voor een oud appartement zonder ingerichte keuken in 1997. Samen met hen ging ik daar inwonen, zodat we de kosten konden delen en ik hen administratief, sociaal en financieel kon helpen. We verfraaiden de keuken met eigen middelen, zodat er tenminste toch wat comfort zou zijn.
Aanvankelijk betaalden mijn ouders de huur en ikzelf financierde andere gemeenschappelijke uitgaven, zoals bijvoorbeeld de verzekering als huurder. In 2000 is mijn vader overleden. Dan begon ik, tegen de zin in van mijn moeder, de maandelijkse huurprijs te betalen, aangezien het overlevingspensioenbedrag van mijn moeder verminderde. Mijn moeder is in 2011 gestorven. Onmiddellijk heb ik de verhuurder daarvan op de hoogte gebracht. De week nadien vroeg ze me of ik zou blijven verder huren en of ik akkoord was dat het immokantoor er niet meer bij betrokken werd. Ik zegde dat zij dan de verhuurders zouden zijn en bevestigde dat ik kandidaat-huurder bleef, waarop zij zei dat de huur dan naar € 585 zou gaan. Ik zegde haar dat ik daarover zou nadenken, maar dat er ook erfrecht bestaat en dat het daar van op toepassing was.
Ik heb enkele bronnen, waaronder ook wetgeving geraadpleegd. Ik heb twee weken nadien de verhuurder een wettelijk huurcontract (Huurdersbond) voorgelegd waarin ik akkoord ging met de door haar voorgestelde huurprijs. Het contract is bij haar maanden blijven liggen tot ze twee weken geleden me er over aansprak en ze me een schamel niet ingevuld huurcontract meegaf. Daarin was er nergens sprake over registreren van het contract en ontbraken er nog enkele wettelijke delen in. De week nadien belde ze me op of ik het papier had bekeken en ik vertelde haar dat wat zij me had gegegeven niet wettelijk was en ik slechts met een wettelijk huurcontract kon akkoord gaan. Het stak allemaal zo nauw niet, zegde ze. Ze is dan aan de telefoon uitgevlogen en beweerde dat het contract dat ik haar had gegeven veel te veel papieren waen en er niets zou instaan over indexering. Ik heb dat tegen haar ontkend en haar gevraagd of ze het wel goed had gelezen. Ze aarzelde en zegde dan dat ze zover niet was geraakt... Ik ben dan opnieuw dat wettelijk contract aan haar gaan afgeven; ze zou het bekijken. Ik heb daarna nog een aantal bladen gaan in de brievenbus steken met de vraag het te willen ondertekenen, zodat het contract in orde zou zijn. Vandaag kreeg ik telefoon van haar dat ze niet akkoord gingen en dat de verhuring bij het immokantoor bleef.
In de namiddag kreeg ik telefoon van het immokantoor dieme vertelde dat de verhuurster met hem contact had opgenoemen en dat de huur € 650 zou zijn. Ik heb die persoon de situatie uitgelegd en duidelijk gesteld dat ik als erfgenaam rechten heb. Natuurlijk heb ik hem ook op de hoogte gebracht dat de verhuurders het immokantoor eerst buiten beschouwing wilden houden...
Ik vraag me af welke middelen ik vooral in mijn voordeel ter beschikking heb.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
The Departed

#2 , 01 apr 2012 11:57

Uw ouders zijn gestorven, maar uw erft inderdaad hun rechten als huurder, en treedt eigenlijk in hun plaats.

Er is dus geen sprake van een nieuwe overeenkomst. Als de verhuurder u wilt buitenzetten moeten zij de wettelijke opzegtermijnen respecteren. Ik geloof dat zowel de huurder als verhuurder om de 3 jaar de mogelijkheid krijgt om de huur op te zeggen, weliswaar enkele maanden voor de verjaring. Dit contract is aangegaan in 1997, -> 2006 (9), -> 2012 (9+3), u moet de datum van het contract eens bekijken, als die datum al overschreden is in het huidige jaar, dan kan de verhuurder pas binnen 3 jaar opnieuw opzeggen (2 jaar en 6 maand), de opzeggingstermijn voor een huurder indien de verhuurder opzegt is 6 maanden: Art. 3, § 2 van de Woninghuurwet.

Ik kan fout zijn, maar ik hoop dat u hier iets aan heeft.
Dit is maar mijn onprofessionele mening, louter een poging om mensen te helpen -> zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561. Indien u 100% zeker wil zijn dient u een raadsman/raadsvrouw te raadplegen.

Reclame

Terug naar “Huren”