Vervroegde opzegging bij huurovereenkomst van korte duur

Vado
Topic Starter

Vervroegde opzegging bij huurovereenkomst van korte duur

#1 , 30 mar 2012 14:45

Feiten:
Huurovereenkomst van 3 jaar (1/5/2011 - 30/04/2014)
Woninghuurwet van toepassing

Appartement wil heden opgezegd worden door huurders. Sowieso opzeggingstermijn van 3 maanden te respecteren na aangetekend schrijven met opzegging. Normaal is voor een huurovereenkomst van korte duur (art. 3, §6 woninghuurwet) geen vervroegde opzegging mogelijk me dunkt, tenzij het contractueel anders is bedongen (wordt aanvaard dacht ik).

In voorliggende overeenkomst staat:
"Ingeval de huurder om de vervroegde beeïndiging verzoekt zal hij van alle verplichtingen (...) slechts ontlast zijn vanaf de dag van wederinhuren van het goed door een nieuwe en door de verhuurder aanvaarde huurder, onder voorwaarde vooraf volgende bedragen te betalen: 250 EUR. a) alle huren (...) tot datum waarop nieuwe verhuring aanvangt; b) (..); c) forfaitaire vastgestelde vergoeding voor vroegtijdige verbreking en wederverhuringskosten gelijk aan 3 maanden huur (...)."

In de volgene alinea staat: "Indien de huur lastens de huurder wordt verbroken zal de huurder alle kosten (...) dienen te dragen. Tevens zal de huurder een verbrekingsvergoeding dienen te betalen gelijk aan een semester huur"

Concrete vragen: als er opgezegd wordt op 20 april 2012, dan is er een opzeggingstermijn tot uiterlijk 31 juli 2012. Welke verbrekingsvergoeding zal dan moeten betaald worden? Moet er dan ook een nieuwe huurder aangebracht worden?

Alvast bedankt voor het antwoordje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 30 mar 2012 14:55

Bent u huurder of verhuurder ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 30 mar 2012 15:29

In extremis zal de huurder middels het vredegerecht naast een opzeg van drie maand een verbrekingsvergoeding van twee maand aangerekend worden.

Reclame

Vado
Topic Starter

#4 , 30 mar 2012 16:57

Ik ben huurder. (m.a.w.: hoe zorg ik ervoor dat ik zo weinig mogelijk (doch uiteraard wel hetgeen ik moet betalen) betaal bij het opzeggen?)

Als ik het goed begrijp is die bepaling over die verbrekingsvergoeding van 250 EUR en die vergoeding ten belope van 3 maanden (of zelfs een semester) niet van toepassing?

Waar haal je dan die vergoeding van 2 maanden? Ik vermoed op grond van artikel 3, §5, 2de lid... Maar het voorliggend contract is niet van 9 jaar, wel van 3 jaar.

Bedankt!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2012 17:12

Het toepasselijke beding dat de mogelijkheid geeft de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen luidt als volgt:
"Ingeval de huurder om de vervroegde beeïndiging verzoekt zal hij van alle verplichtingen (...) slechts ontlast zijn vanaf de dag van wederinhuren van het goed door een nieuwe en door de verhuurder aanvaarde huurder, onder voorwaarde vooraf volgende bedragen te betalen: 250 EUR. a) alle huren (...) tot datum waarop nieuwe verhuring aanvangt; b) (..); c) forfaitaire vastgestelde vergoeding voor vroegtijdige verbreking en wederverhuringskosten gelijk aan 3 maanden huur (...)."

Ik lees hierin niets over een opzegtermijn. U moet de huur blijven betalen tot er een nieuwe huurder is.

In principe moet u alles betalen wat er in het opzegbeding voorzien is, dus 250 euro + 3 maand huur + de huur tot er een nieuwe huurder is

Het andere beding

"Indien de huur lastens de huurder wordt verbroken zal de huurder alle kosten (...) dienen te dragen. Tevens zal de huurder een verbrekingsvergoeding dienen te betalen gelijk aan een semester huur"

is niet van toepassing. Dit beding is enkel van toepassing bij beëindiging van de huurovereenkomst door de rechter wegens wanprestatie van de huurder.

Nachtuil

#6 , 30 mar 2012 17:55

Weet u of uw contract geregistreerd is?

scorpioen

#7 , 30 mar 2012 20:20

Overeenkomst van bepaald duur. Registratie of niet heeft geen invloed op opzeg.

Vado
Topic Starter

#8 , 04 apr 2012 09:23

Het contract is geregistreerd.

Dus als ik het goed begrijp, dient het volgende sowieso betaald te worden:
- 250 EUR
- 3 maanden huur opzegvergoeding

Als er nu die 3 maanden opzeg nog geen nieuwe (en goedgekeurde) huurder is gevonden, blijft de huur verder lopen. Klopt dit?

Als er een huurder gevonden wordt, is het dan tijdig dat die nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten na die 3 maanden opzeg?

Dank!

scorpioen

#9 , 04 apr 2012 16:06

Ik begrijp dat u moet betalen:
- 250 euro
- de huur tot er een nieuwe huurder is
- 3 maand huur (wederverhuringsvergoeding of opzeggingsvergoeding, de naam is niet belangrijk).

Terug naar “Huren”