Boeken neerleggen zonder boeken

LogoLord
Topic Starter

Boeken neerleggen zonder boeken

#1 , 23 mar 2012 21:23

Begin dit jaar nam ik een vennootschap over, maar de vorige eigenaar / zaakvoerder heeft slechts een gedeelte van de boekhouding overgedragen (en dit pas na een ingebrekestelling, maar dit terzijde). De vennootschap kan zeer binnenkort de rekeningen niet meer betalen, ik zal dus de boeken moeten neerleggen. Mijn boekhouder zegt dat hij bij een vereffening de curator niet kan voorzien van de benodigde cijfers, omdat hij niet over de boekhoudkundige gegevens beschikt van de vorige eigenaar. De overlatende partij (en de daaraan verbonden boekhouder) zegt dat het nog wel enkele maanden kan duren vooraleer ze een eindbalans hebben opgesteld.

Daarnaast is er ook het feit dat de overname gerealiseerd is door het bewust achterhouden van de negatieve cijfers tot de overname beklonken en betaald was (zoals het laattijdig publiceren van een jaarrekening). Wat doe ik het best: de boeken neerleggen en de curator het maar laten uitzoeken, of kan ik ook nog iets anders ondernemen? Ik weet ondertussen dat ik naar de rechter zou kunnen stappen om de ontbinding van de verkoop te vragen, maar besef ook wel dat dit niet evident is en zolang trekt de vennootschap het niet meer. Kan ik ook een strafrechterlijke klacht neerleggen (wegens vermoeden van oplichting bijvoorbeeld) en hoe zou ik dit kunnen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mar 2012 22:52

Ik denk gezien de complexiteit u DIRECT een advocaat raadpleegt.

LogoLord
Topic Starter

#3 , 24 mar 2012 10:18

Ik heb reeds enige tijd geleden een advocaat onder de arm genomen. Hij raadt een rechtstreekse dagvaarding aan en vervolgens de rechter te vragen om de verkoop nietig te verklaren. Maar ik wil vooraf nog eens alle mogelijke opties op een rijtje zetten. Daarom had ik graag geweten wat er gebeurt als ik de boeken neerleg zonder over de boekhouding te beschikken (ik wil mijn leveranciers niet met schuld opzadelen). Ik heb dat al aan verschillende boekhouders gevraagd, maar tot nu toe blijft iedereen mij het antwoord schuldig. Aangezien de vorige eigenaar (en het boekhoudkantoor) de boekhouding ten vroegste begin mei wil overhandigen, ben ik bang dat er een operatie "grote kuis" bezig is.

Ik zou ook graag vernemen of ik een strafklacht kan neerleggen (ik heb sterke vermoedens dat ik opgelicht ben) en hoe ik dat best doe. Is er dan sprake van enige interferentie met een nakende rechtstreekse dagvaarding?

Reclame

denlowie

#4 , 24 mar 2012 10:37

Als je een faling zelf aanvraagt heb je enkel de balans van de laatste 6 maanden nodig die bij je het verzoekschrift voegt, de rest volgt wel met de curator.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#5 , 24 mar 2012 10:44

Als het opzet is kan je strafklacht neerleggen...
Maar volg aub het advies van uw advocaat.
Zijn in het verleden de jaarrekeningen correct neergelegd?
Is de boekhouding gevoerd volgens de regels?
Quid laat staan de laatste balans moet toch tot een voorlaatste maand ook de boekhouding correct zijn.
Trouwens tussentijdse balansen bestaan ook....
Dat wil zeggen dat men toch redelijk wat info van een firma kan bekomen .... geprotesteerde facturen/cheques, wissels....
Wat hebben/hadden de bestaande leveranciers aan info aan u kunnen geven VOOR u de zaak overnam.

LogoLord
Topic Starter

#6 , 24 mar 2012 12:07

Alvast bedankt voor de informatie. Ik heb al een tijdje een advocaat onder de arm genomen, maar een tweede opinie kan nooit kwaad. Om op jullie opmerkingen en vragen te antwoorden:

- we kunnen geen balans opmaken omdat we niet over een eindbalans van de vorige eigenaar/zaakvoerder beschikken.
- we hebben een heleboel aanwijzingen dat het niet over boekhoudkundige nonchalance gaat, maar dat er opzettelijk gegevens werden (en worden) achtergehouden.

Nog even heel concreet:

- De rekeningen van de vennootschap werden bij de overdracht leeggemaakt
- De balansen werden steevast te laat neergelegd
- Het boekhoudkantoor van de vorige eigenaar weigert om een voorlopige proef- en saldibalans te overhandigen, zij willen dat ik wacht tot de jaarrekening van boekjaar 2011 wordt neergelegd.
- De BTW aangiftes werden het laatste half jaar (voor overname) niet meer opgemaakt en doorgestort. Dit heeft de vennootschap een pak geld gekost.
- Bijna alle contractuele verplichtingen (ivm. de verkoop van de aandelen) die de vorige eigenaar / zaakvoerder had, is hij niet nagekomen, ik vermoed uit puur geldgewin.

Mijn vraag is of ernstige aanwijzingen voldoende zijn om een strafklacht neer te leggen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”