Zonnepanelen roerend of onroerend?

MW1985
Topic Starter

Zonnepanelen roerend of onroerend?

#1 , 12 mar 2012 17:11

Beste allemaal,

Voor een onderzoek wil ik graag weten of zonnepanelen, die reeds vastzitten aan een dak, roerend of onroerend zijn. Dit met het doel om te weten te komen of er een recht van opstal gevestigd kan/moet worden op deze zonnepanelen of dat deze zonnepanelen reeds onder het hypotheekrecht vallen, waarvan de bank als eerste pandnemer geldt.

Ik zou hier graag jurisprudentie over willen hebben. Ik heb reeds gezocht op jure, maar ik kan er niets over vinden. Zonder jurisprudentie is het voor mij als Nederlandse jurist moeilijk te begrijpen dat deze zonnepanelen onroerend zijn geworden (bijvoorbeeld door bestemming). Ook zou ik de precieze grondslag willen weten, zodat mijn onderbouwing straks waterdicht wordt :mrgreen:

In Nederland gelden zonnepanelen in principe als roerend zolang deze niet echt in het dak verzonken zijn. Als ze met 4 bouten aan het dak zijn bevestigd, gelden deze zonnepanelen nog steeds als roerend. Is dit in Belgie wezenlijk anders?

In afwachting van jullie antwoord alvast hartelijk dank voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2012 19:24

http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/52/0604/52K0604001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.
zoekmachine met woorden zonnepanelen roerend of onroerend

klungel

#3 , 12 mar 2012 22:09

Voor een onderzoek wil ik graag weten of zonnepanelen, die reeds vastzitten aan een dak, roerend of onroerend zijn.
moet voor een wijziging van een onroerend goed geen aangifte worden gedaan bij het kadaster ?

Reclame

octopus

#4 , 13 mar 2012 07:37

ik denk dat niet altijd het kadaster dient geïnformeerd te worden. Een keuken is deel van de woning, en behoort, denk ik tot het onroerend goed, omdat het muurvast is gemaakt. Zo heb ik me ooit van een verzekeringsmaatschappij laten wijsmaken. Zonnepanelen maken volgens mij deel uit van het dak, en zouden wel eens als onroerend kunnen beschouwd worden indien ze reeds bevestigd zijn.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 mar 2012 09:07

moet voor een wijziging van een onroerend goed geen aangifte worden gedaan bij het kadaster ?
niet voor een plaatsing van zonnepanelen, ooit gevraagd aan het kadaster zelf.

eylis

#6 , 13 mar 2012 09:21

wetgeving (on)roerend is een beetje flou:
- Enerzijds moeten onderdelen in een woning "onontbeerlijk" zijn om het huis als huis te kunnen gebruiken: een toilet is dus duidelijk onontbeerlijk, maar twee toiletten dan weer niet. Chauffageblokken zijn onontbeerlijk als er een chauffageketel is. Gordijnroedes zijn niet onontbeerlijk, zelfs al zijn ze vastgeschroefd.
- Anderzijds moet je onderdelen dus ook kunnen verwijderen zonder zichtbare schade aan de woning toe te brengen als je ze als roerend wil beschouwen.
een gaatje van een schroefbout kan je dichten, een gat in de vloer zou je mits serieuze kosten ook kunnen dichten. Maar dan is de vraag natuurlijk of de kostprijs van de nieuwe vloer niet véél duurder is dan de waarde van de verwijderde toiletpot :-)
-en als er in een verkoopscontract staat dat het huis twee toiletten heeft, kan je er misschien wel een andere (goedkopere) pot in de plaats zetten, maar dat lijkt me ook nogal duur

j.demoor

#7 , 14 mar 2012 08:47

“Art.518. Onroerend door hun aard zijn gronderven en gebouwen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Met gebouwen moet worden gelijkgesteld voorwerpen die duurzaam en gewoonlijk ermee verbonden zijn of erin vastzitten. Door vast te stellen dat benzinepompen in de grond verankerd zijn en daarop met bouten zijn bevestigd,terwijl de tanks onder de grond liggen en dat het werk aldus stevig en duurzaam met de grond verbonden is,beslist de rechter wettig dat die voorwerpen onroerende goederen zijn,niet door bestemming,maar omdat ze integrerend deel van de grond zijn‘(Cass. 15 september 1988,R.W. 1988-89,879-881).

‘De beperkte functionele bewegingen van een voorwerp dat duurzaam op een bepaalde plaats blijft,en aldaar verbonden is met de grond,ontnemen aan dat voorwerp niet zijn aard van onroerend goed‘[Cass. 14 februari 2008(X./Min.Fin.),R.W.2008-09,456-459,Noot SAGAERT,V.,Onroerendmaking door incorporatie:over het verschil tussen beweegbaarheid en verplaatsbaarheid].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv

#8 , 14 mar 2012 09:12

Wil dat eigenlijk zeggen, dat als je verhuist, je de hele installatie (of alleen de panelen) kan afbreken en meenemen? Dus dan moet je je als koper ook daar nog een keer vragen over stellen; en misschien nog extra geld voorzien. De groenestroomcertificaten staan dus eigenlijk op naam en niet 'op adres' ?

Terug naar “Aanneming”