Hallo,
ik en mijn vriendin (niet gehuwd noch wettelijk samenwonend) staan op het punt van een woning te kopen. Het huis kost 350.000 euro. We zouden een gezamelijke lening aangaan van 200.000 euro en ikzelf zou 150.000 euro eigen inbreng doen. Schrijfkosten betalen we elk de helft.
Bij een eventuele beëindiging van onze relatie wil ik niet het risico lopen dat ik mijn inbreng voor de helft dreig te verliezen bij een verkoop. Daarom had ik volgende regeling in gedachten: we worden beiden wel 50% eigenaar van de woning maar bij een verkoop van het huis, zou natuurlijk eerst het nog uitstaande kapitaal van de lening terugbetaald worden. Maar met het bedrag dat hierna overblijft zou eerst mijn eigen inbreng (indien minderwaarde op verkoop niet volledig) terug aan mij gestort worden. Wat dan nog eventueel overblijft van de verkoopprijs (meerwaarde) zou gewoon gedeeld worden door 2 en aan ieder gestort.
Toen ik hier een notaris overaan sprak, zei hij mij dat het voldoende is van in de aankoopakte te vermelden dat ik een eigen inbreng heb van 150.000 euro. Klopt dit?
Of is het beter van een bijkomende geregistreerde overeenkomst op te stellen waarin de regeling vermeld staat?