Hallo,
Ik huur samen met een vriend en heb enkele vragen over onze rechten.
We hebben een 9-jarig huurcontract, met ingangsdatum 1 februari 2011. Of het contract al dan niet geregistreerd is weet ik niet (is er ergens een register hiervoor)?
We wonen nu reeds een jaar in het huurhuis, en hebben enkele minpunten vastgesteld.
-Geen aarding. Van tijd tot tijd krijgen we een elektrische shock. (Hier hebben we wel al mee leren leven, maar vragen ons toch af of hier iets aan gedaan moet/moest worden).
-Onze boiler op gas hangt in de badkamer. Volgens verschillende bronnen is dit eigenlijk verboden?
-Het grootste probleem is de isolatie. We hebben overal dubbel glas, behalve in de keuken en zolder (het zolderraam is zelfs gebarsten (was reeds zo bij intrede). Dak is niet geisoleerd.
Via een deurgat (zonder deur) komen we in onze keuken. Vanaf november hangen we een doek in het deurgat, omdat we anders onze leefruimte niet opgewarmd krijgen. Dat doek staat bol door de tocht; Onze choco zetten we dan ook in de leefruimte omdat hij anders niet smeerbaar is.
Na 2 dagen niet thuis zijn, stond er 4 cm ijs in mijn tas op het aanrecht. Toilet (bereikbaar via een plooideur in de keuken) spoelt niet door (bevroren), kraan loopt niet meer. Sponzen zijn ijsblokken. Kortom zonder sanitair is het huis onleefbaar.
Nu is mijn huisbaas bezig met het ontdooien van de buizen (warmeluchtblazer).
De huisbaas vertelde ons dat wanneer we niet thuis zijn, we die doek moeten wegnemen en de chauffage aanleggen (we stoken op gas, woonkamer en badkamer hebben een kachel).
Kan de verhuurder mij verplichten om de chauffage aan te leggen tijdens afwezigheid (dit weekend weer niemand aanwezig). Is de verhuurder niet verplicht het huis op een deftige manier te isoleren?
Gr,
Tom