Rokers nu ook niet meer welkom in huurwoningen

JohnD
Topic Starter

Rokers nu ook niet meer welkom in huurwoningen

#1 , 26 jan 2012 16:44

Verscheidene huiseigenaars laten in hun huurovereenkomst een clausule opnemen waarin staat dat de huurder niet mag roken in de woning. Het wordt hierdoor moeilijker voor rokers om een woning vinden, melden Het Belang van Limburg en De Gazet van Antwerpen. Vooral in nieuwe en pas gerenoveerde woningen is roken taboe.

Op het hoofdkantoor van de Huurdersbond vindt men een anti-rookclausule in het huurcontract geen goede zaak. 'We hebben hierover nog geen klachten ontvangen, maar als dat gebeurt, dan zullen we ons zeker verzetten', zegt woordvoerder Geert Inslegers. 'Zo'n clausule beperkt de privérechten.'

Het Algemeen Eigenaarssyndicaat (AES) treedt de Huurdersbond bij. 'Roken behoort wel degelijk tot de privésfeer van de huurder. Hij of zij moet na het huurcontract de woning in dezelfde staat teruggeven. Ik denk niet dat roken onherroepelijke schade toebrengt aan een huurpand. We raden dan ook al verhuurders af om zulke clausules op te nemen in het huurcontract', zegt directeur Katelijne D'Hauwers van het AES.

Bron "De Standaard"

Ik ben zelf geen roker en ben het volledig eens met alle rookbeperkingen v/d overheid, maar vind dit iets te veel van het goede. Zal volgens mij alleen maar leiden tot nog meer leugens en bedrog tussen huurder en verhuurder. Wel vreemd dat het AES hier de mening van de huurders/huurdersbond bijtreed.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Topic Starter

#2 , 26 jan 2012 17:42

Er is toch de PB bij aanvang ? Dus als idd. de woning in dezelfde staat dient opgeleverd te worden, is dat toch niet met gele muren of geel behang als er in de PB staat dat die wit waren ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 26 jan 2012 17:47

Je zou lichtjes verwonderd staan denk ik... Heb er ooit eentje gehad die claimde dat het gehele appartement niet door roken verkleurd was maar door slecht werkende dampkap... Je kan het zo gek niet bedenken of ieder excuus is wel goed om aan de gevolgen van hun verslaving te ontsnappen, zeker als het hen geld kost ...

Reclame

artemis

#4 , 26 jan 2012 17:49

Er is toch de PB bij aanvang ? Dus als idd. de woning in dezelfde staat dient opgeleverd te worden, is dat toch niet met gele muren of geel behang als er in de PB staat dat die wit waren ?
Er zijn nogal wat gradaties tussen die verkleuringen en is ook afhankelijk van hoe lang de rokende huurder er woonde. Een PB lijkt me niet altijd uitsluitsel te kunnen geven. Waar ligt de grens...
(en ik ben roker)
Er zijn ook nogal wat gradaties tussen rokers. Rook je weinig en verlucht je goed? Rook je veel en heb je constant rokend bezoek? ....

Vandebos

#5 , 26 jan 2012 17:51

Inderdaad. Het is meestal geen wit/zwa.. eeuh knalgeel situatie...

artemis

#6 , 26 jan 2012 17:55

Waar is de tijd dat je schilderde voor je je huurpand verliet? Wij hebben het enkele keren voor de schoonouders gedaan.... (en die rookten niet)

tianneke

#7 , 26 jan 2012 18:00

Ook mijn ouders herschilderden de hele woning, deuren, plafonds, muren...'t was een hele klus.
Het was ook logisch dat je respect had voor de woonst ook al was die niet van ons, voor alles moest zorg gedragen worden.

't Was toch ff schrikken toen onze eerste huurders het pand verlieten :shock:

JohnD
Topic Starter

#8 , 26 jan 2012 18:05

Waar is de tijd dat je schilderde voor je je huurpand verliet? Wij hebben het enkele keren voor de schoonouders gedaan.... (en die rookten niet)
Veel huurders zijn, gelukkig voor de verhuurders dan, nog steeds de mening toegedaan dat ze dienen te herbehangen of te herschilderen bij het einde van hun huurcontract. Nog gisteren had ik zo'n gesprek met iemand die daar rotsvast van overtuigd was. Nou ja ik ben het moe hun van het tegenovergestelde te moeten overtuigen.

JohnD
Topic Starter

#9 , 26 jan 2012 18:11

Het was ook logisch dat je respect had voor de woonst ook al was die niet van ons, voor alles moest zorg gedragen worden.
Respect niet verwarren met het niet op de hoogte zijn van het feit dat je niet verplicht bent de woning te herbehangen of te herschilderen tenzij je de muren door je rookgewoonten "berookt" hebt. Teveel respect = grote besparingen voor de verhuurder.

tianneke

#10 , 26 jan 2012 18:17

Ik spreek hier over 35 jaar geleden, ik denk dus niet dat het van moeten was, maar gewoon willen dat de woning netjes was bij overdracht. Mijn ouders waren mega rokers en ik had op een onbewaakt moment gedacht dat je op een deur mooier kon tekenen :mrgreen: (dus alle deuren werden herschilderd anders was er kleurverschil)

De huurders die wij totnogtoe hadden lieten de woning niet netjes achter, ben benieuwd of we volgende keer een container moeten laten komen of niet, of er deuren ontbreken...

artemis

#11 , 26 jan 2012 18:43

Ik spreek over tot 10 jaar geleden.
Wat mijn eigen huurverleden betreft (tot 15 jaar geleden) vond ik het dan weer iedere keer normaal dat het hele appartement bij intrede door mij moest geschilderd worden...

Ben benieuwd, één van onze 3 huurders van een studio huurt nu bijna 4 jaar en heeft aangegeven dat hij iets groters wil zoeken (nog geen opzeg). Hij was de eerste bewoner na een volledige en zeer grondige renovatie met uiteraard nieuw schilderwerk. We weten dat hij een zware roker is...

Mariette

#12 , 26 jan 2012 19:35

Wat mijn eigen huurverleden betreft (tot 15 jaar geleden) vond ik het dan weer iedere keer normaal dat het hele appartement bij intrede door mij moest geschilderd worden...
Ben benieuwd, één van onze 3 huurders van een studio huurt nu bijna 4 jaar en heeft aangegeven dat hij iets groters wil zoeken (nog geen opzeg). Hij was de eerste bewoner na een volledige en zeer grondige renovatie met uiteraard nieuw schilderwerk. We weten dat hij een zware roker is...
Dit lijkt me ook de normaalste zaak van de wereld.

Ik hoef toch niet in een appartement te gaan wonen waar de vorige huurder bij zijn opzeg bloemetjespapier heeft gehangen terwijl ik liever streepjes heb?
Of blauwgroen geschilderd, terwijl ik al zo lang die rode muur wou hebben.

Het is toch de nieuwe huurder die beslist hoe hij zijn woning inricht en niet de oude huurder die de woning verlaten heeft.

float
Juridisch actief: Ja

#13 , 26 jan 2012 20:00

Dit is identiek dezelfde discussie als met het toelaten van dieren.

artemis

#14 , 26 jan 2012 20:52

Dit lijkt me ook de normaalste zaak van de wereld.

Ik hoef toch niet in een appartement te gaan wonen waar de vorige huurder bij zijn opzeg bloemetjespapier heeft gehangen terwijl ik liever streepjes heb?
Of blauwgroen geschilderd, terwijl ik al zo lang die rode muur wou hebben.

Het is toch de nieuwe huurder die beslist hoe hij zijn woning inricht en niet de oude huurder die de woning verlaten heeft.
Het ging wel telkens over simpel witschilderen, niet over kleuretjes of bloemetjesbeahang. Opfrissen dus.

JohnD
Topic Starter

#15 , 27 jan 2012 02:59

Ik spreek over tot 10 jaar geleden. Wat mijn eigen huurverleden betreft (tot 15 jaar geleden) vond ik het dan weer iedere keer normaal dat het hele appartement bij intrede door mij moest geschilderd worden...
Enkel als je je dat als huurder kan permitteren of als je de kleur van het behang of de schildering in het geheel niet aanstond was en is dat nog steeds normaal. Ensta me toe ere aan toe te voegen dat het bvb niet zou opgaan om te redeneren "als je je die kosten als huurder niet kan veroorloven hoef je maar niet te verhuizen". Er zijn nl. massa's huurders die gedwongen worden om welke reden dan ook om te verhuizen. Ik zou verder de huurders de kost niet willen geven die hun opzeg krijgen nadat ze eens flink wat geld gestoken hebben in nieuw behang, herschildering, keuken enz ..

Terug naar “Actuele Thema's”