niet-regelmatig arbeider en uitkering invaliditeit

mama-alleen
Topic Starter

niet-regelmatig arbeider en uitkering invaliditeit

#1 , 25 jan 2012 20:39

Ik ben langer dan één jaar arbeidsongeschikt sinds dec 2010. Heb sinds jan. 2004 arbeiderscontract voor onbepaalde tijd voor 3/4 dwz 28,5 uur per week. Ben na 6 mnd arbeidsongeschiktheid miv juli 2011 ontslagen, ziekte en ziekengeld gaan gewoon door.
Nu krijg ik slechts minimum daguitkering invaliditeit voor NIET-REGELMATIG arbeider : volgens ziekenkas heb ik in het peiljaar ( 2009) te weinig dagen / uren gewerkt. Heb in dat jaar 6 mnd genoten van gedeeltelijke loopbaanonderbreking van 3/4 naar 1/2 , dus gedurende die maanden maar 19 uur per week gewerkt.
Dat scheelt enorm met de minimum uitkering voor regelmatig arbeider. Als mama-alleen met 2 pubers in huis gene vetpot. Ik kan nergens ontdekken wat de CRITERIA zijn voor dit verschil tussen regelmatig en niet-regelmatig. Hoe kan ik controleren of dit inderdaad juist is en kan ik er tegen in beroep gaan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 26 jan 2012 19:48

de criteria kan je in art. 214 van het KB van 03-07-1996 in zake ziekteuitkering vinden. Oa op de website van het http://www.riziv.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Het is niet eenvoudig maar, maar mogelijk gaat het ziekenfonds in de fout door geen rekening te houden met het feite dat de gedeeltelijke loopbaanonderbreking mogelijk/ waarschijnlijk de referteperiode van het jaar 2009 verschuift. Dit staat mogelijk wel niet in art. 214 , maar ik moet het moeilijke werk van het ziekenfonds en het riziv niet gaan doen. Normaal staat dat in een van de talrijke onleesbare omzendbrieven of in een ander art. van de wetgeving.
Als ik eens veel tijd heb, kan ik het eventueel eens opzoeken

Het riziv is dikwijls bereid om op je vragen te antwoorden en het ziekenfonds aan een grondig onderzoek te onderwerpen.

j.demoor

#3 , 27 jan 2012 11:23

“Art.93...De Koning stelt vast, wat onder "regelmatig werknemer" en onder "werknemer met persoon ten laste" wordt verstaan...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).

“Art.224.§ 1. Om als regelmatig werknemer als bedoeld in artikel 93 van de gecoördineerde wet te worden beschouwd, moet een...werknemer gelijktijdig aan de volgende voorwaarden voldoen:1° bij de aanvang van de arbeidsongeschiktheid , sedert ten minste zes maanden de hoedanigheid van uitkeringsgerechtigde hebben...2° over het tijdvak dat ingaat vanaf de datum dat hij gerechtigde is geworden en loopt tot daags vóór de aanvang van zijn arbeidsongeschiktheid, aan een aantal arbeidsdagen of hiermee gelijkgestelde dagen komen van in totaal ten minste driekwart van het aantal werkdagen van het beschouwde tijdvak...4° de gerechtigden moeten over het totale aantal werkdagen van het onder 2° bedoelde refertetijdvak doen blijken van een gemiddeld dagloon van ten minste 21,42 EUR als zij 21 jaar of ouder zijn...”(3 JULI 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994).

21,42 EUR geïndexeerd wordt 21,42 x 1,02^78/1,02^66 = 21,42 x 1,02^12 = 27,17 euro.

Toets zelf uw feitelijke gegevens aan de VOLLEDIGE tekst van voornoemd art.224.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

jefke007

#4 , 27 jan 2012 19:28

Het klopt het is inderdaad in art. 224 dat het staat van regelmatig werknemer ipv in art. 214

"Het tijdvak tijdens hetwelk de werknemer een uitkering ontvangt voor de gedeeltelijke
onderbreking van zijn beroepsloopbaan, wordt geneutraliseerd voor de toepassing van de
bepalingen van § 1, bij het verstrijken van het tijdvak waarvoor de gerechtigde de voornoemde
uitkering ontvangt."

http://www.riziv.be/citizen/nl/allowanc ... nces01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Evenwel staat in volgende link dat het vereiste gemiddeld dagloon reedds 51,7709 euro moet zijn.
( Ik heb voldoende ervaring in de materie om te weten dat dit geen vergissing is ).

U kan het ziekenfonds bovernstaande tekst onder haar neus wrijven en die staat eveneens in art 224.

Indien je loon niet te laag is , en je niet teveel onbetaald verlof hebt genomen heb je toch wel een 90% kans dat je wel regelmatig werknemer bent.

Verwijs het ziekenfonds naar het feit dat de periode van gedeeltijke loopbaanonderbreking de periode neutraliseert, en vraag dat zij schriftelijk willen bevestigen waarom zij je eventueel nog als niet-regelmatig werknemer beschouwen.
Indien je dan nog twijfelt kan je eventueel naar een ander ziekenfonds overschakelen, en daar word je dossier dan opnieuw bekeken. Je kan ook info aan het riziv vragen.

jefke007

#5 , 29 jan 2012 17:06

Het oorspronkelijk KB dateert uit 1963, dat in 1994 herschreven werd

Het zou nogal een blunder van de wetgever moest die vergeten te vermelden zijn vanaf waneer er moet geindexeerd worden.

Volgens RIZIV is het vereiste minimumdagloon 51,7709 euro

http://www.riziv.be/citizen/nl/allowanc ... nces01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar volgens de indexering van het KB 27,17 euro

Terug naar “Andere”