Water in de kelder - MOET de verhuurder dit oplossen?

Oli44
Topic Starter
Berichten: 5

Water in de kelder - MOET de verhuurder dit oplossen?

#1 , 23 jan 2012 10:59

Hey,

Ik huur al enkele maanden een appartement van een particuliere eigenaar. Een maand geleden stelde ik vast dat er ongeveer 15cm water in de kelder staat (voordien was de kelder droog). Er is op het eerste zicht geen lek zichtbaar. Er staan heel wat spullen in de kelder, maar (gelukkig) niets van mij, vooral rommel van de vorige huurder en enkele spullen van de huurder onder mij.

Zodra ik het water heb vastgesteld, heb ik onmiddellijk naar de verhuurder gebeld om het probleem te beschrijven. Hij nam het precies niet serieus en zei "Ja, dat gebeurt wel vaker dat het daar wat vochtig kan zijn, dat is opkomend grondwater." Dat is nu al een maand geleden en het water is niet verdwenen maar zelfs licht gestegen. Gevolg is dat als je nu de gang binnenkomt (waar de deur naar het kelder is) het al stinkt naar de schimmel.

Mij lijkt het logisch dat de verhuurder moet zorgen dat dat water weggepompt wordt want vanzelf gaat het duidelijk niet weg.

Mijn vraag is nu: is de verhuurder wettelijk verplicht om te zorgen dat dit water weggepompt wordt of niet? Kan ik hem op een of andere manier hiervoor aansprakelijk stellen? Indien ja, waar kan ik me dan op baseren?

Vriendelijke groeten,

O.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 jan 2012 11:41

De verhuurder heeft de verplichting u het vrij en rustig genot te geven van de ruimtes die u huurt, dus ook der kelder.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 23 jan 2012 11:48

Aangetekend schrijven en hem hem hierin verzoeken dit probleem op te lossen, te starten bij het leegpompen van de kelder. Aanbrengen van een putje met dompelpomp aangesloten op bv riolering of regenwateropslag verhelpt dit probleem voor een paar 100 euro semi permanent.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 23 jan 2012 12:19

Als het al grondwater is.
Is daar enige indicatie voor.. weten de andere huurders daar meer over?
Of zijn de rioleringen stuk onder het voetpad?
U kan ook al eens langs de dienst ruimtelijke ordening /woondienst/milieudienst van uw gemeente gaan.
Mogelijk met alle huurders van dezelfde eigenaar samen de brief sturen?

artemis
Berichten: 3294

#5 , 23 jan 2012 13:26

Inderdaad. Behalve de oplossing moet eerst de oorzaak nagegaan worden.
Zo hebben wij jaren in conflict gelegen met de buren van het huis dat we verhuren. Hun aansluiting op de riolering was kapotgebarsten (terracotta buis) met water in de kelder van ons (verhuur)huis tot gevolg. Buurman heeft het deel tot aan zijn gevel moeten laten herstellen. Watermaatschappij het deel van aan de gevel tot aan de hoofdriolering.

jinan
Berichten: 107

#6 , 23 jan 2012 17:16

Ik zal u een mooi verhaal vertellen.
Toen ik destijds een huis huurde zei de verhuurster dat ze de kelder niet mee verhuurde omdat er soms water in stond. Ze zei, je kan er dingen zetten, maar klaag niet als ze nat worden. Het zou niet erg zijn en een keer per maand met een dweil naar de kelder gaan zou voldoende zijn.
In het begin was dat ook zo, tot op een keer er zo'n twee cm water stond. Verhuurder kwam met pomp, maar ja, dat pompt niet alles en de dooddoener was : "het is altijd zo geweest"
In de tijd dat ik er woonde zeiden wel eens mensen tegen mij dat je het rook en dat het ook niet gezond kon zijn.
Nu, na 3 jaar ging ik er weg en een buurman die hielp met de verhuis vroeg of hij die kelder wel eens mocht zien. Dat was moeilijk want de deur klemde van het vocht. Buurman trok en sleurde, deur open en tot onze grote verbazing stond er ondertussen zo'n 2.5 m water in de kelder, tot aan de vijfde trede, te tellen van bovenaf...
Verhuurder bij de plaatsbeschrijving : "het is altijd zo geweest"

conclusie : mijn verhuurder was zo zot als een deur
raadgeving : laat jouw verhuurder dit oplossen voor het eveneens een catastrofe wordt.

Terug naar “Huren”