huurder betaalt huur niet: oproeping tot verzoening

Ann-Sophie
Topic Starter

huurder betaalt huur niet: oproeping tot verzoening

#1 , 20 jan 2012 10:49

Beste

Hierbij mijn vraag:
Mijn huurder heeft maand januari 2012 nog steeds niet betaald (datum van vandaag 20/01/2012) , ik heb hem reeds een aangetekend schrijven gericht. Welke ik hem nog 5 dagen de tijd gaf, deze zijn eveneens verstreken.
Ik heb reeds mijn brief klaar voor oproeping tot verzoening. Wanneer huurder betaalt tijdens de oproepingsperiode moet ik dan deze verzoening annuleren of laten doorgaan en hoe doe ik dit?
Kan ik eveneens tijdens de verzoening een schade eisen en hoeveel?
Kan ik aan de vrederechter vragen bij de verzoening, voor opzeg van het huurcontract en uitdrijving? Wat moet ik doen als huurder na verzoening toch niet betaalt ?

alvast bedankt!

mvg
Ann-Sophie
Laatst gewijzigd door Ann-Sophie op 20 jan 2012 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2012 12:21

Kan ik aan de vrederechter vragen bij de verzoening, voor opzeg van het huurcontract en uitdrijving? ?[/b]

En dit allemaal voor amper 3 weken te laat de huur te betalen? Heb je al eens geprobeerd hem gewoon even vriendelijk te bellen om te vragen wat er scheelt?

Ann-Sophie
Topic Starter

#3 , 20 jan 2012 12:30

Kan ik aan de vrederechter vragen bij de verzoening, voor opzeg van het huurcontract en uitdrijving? ?[/b]

En dit allemaal voor amper 3 weken te laat de huur te betalen? Heb je al eens geprobeerd hem gewoon even vriendelijk te bellen om te vragen wat er scheelt?
Hij betaalt bijna elke maand te laat... We hebben hem al meermaals telefonisch gecontacteerd, hij verzint smoezen en komt deze niet na. Nu neemt hij zelfs de telefoon niet meer op.
Wij willen onze huurder niet belasten met hoge achterstallige huur. Want de maand februari komt er bijna aan...
We veronderstellen dat de verzoening ook niet in 1,2,3 zal geregeld worden...

Reclame

Kali

#4 , 20 jan 2012 15:28

Verzoening werkt enkel met aanwezigheid en akkoord beide partijen, dus uitdrijving en dergelijke zal reeds moeilijk zijn, daarvoor dient u een verzoekschrift naar te leggen.
Maar voor 3 weken achterstal zal een vrederechter geen uitdrijving en opzeg uitspreken ...

Als de huurder betaalt (zelfs de dag voor de zitting) dan zal de zaak uitgesteld worden / naar de rol

Vandebos

#5 , 20 jan 2012 17:06

- Een verzoening heeft weinig nut, de vrederechter zal enkel optreden als moderator in een gesprek waaraan dager en gedaagde vrijwillig deelnemen.
- Vrederechters beschouwen een maand huur pas als achterstal wanneer deze nog niet werd betaald aan het begin van de daarop volgende maand.

Het beste wat u kan doen is nog een tiental dagen wachten. Indien blijkt dat de huurder tegen begin februari effectief de huur niet heeft betaald hem middels een aangetekend schrijven definitief in gebreke stellen tenzij hij binnen de 48 uur na kennisname de achterstallen betaalt. in het schrijven verwijzen naar uw vorig AS. Bij gebrek aan betaling binnen de gestelde periode middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. betaling en/of verbreking van contract eisen.

Terug naar “Huren”