Problemen huurhuis, irritante huisbaas...

honnepon
Topic Starter

Problemen huurhuis, irritante huisbaas...

#1 , 19 jan 2012 21:22

Door omstandigheden moest ik vorig jaar vrij onverwacht en snel verhuizen. Na een lange, en vaak ontmoedigende zoektocht, vond ik eindelijk een klein huurhuisje waar mijn viervoeters ook welkom waren.
Ik zat een beetje met het mes op de keel en besloot ervoor te gaan. Het huurcontract werd niet geregistreerd, en door eerdere slechte ervaringen met huurders wou hij het maar voor een jaar laten lopen, er was geen plaatsbeschrijving, geen EPC-attest, waarborg werd contant betaald tegen ontvangstbewijs en de huur moet elke maand in de hand betaald worden, ook tegen ontvangstbewijs.
Hij wou, om het met zijn woorden te zeggen 'niet weten van al dat gezever'.
Het is een oud huis, van isolatie is geen sprake; de badkamer is een ramp (overal schimmel omdat er te weinig mogelijkheid voor verse luchttoevoer): net voor mijn intrek bemerkte ik dat de douchedeuren kapot waren, in één van de deuren zat zelfs een hele grote barst. Op mijn vraag heeft hij ze weggehaald, maar aan mijn verzoek om desnoods een rail te hangen zodat er een douchegordijn kan gehangen worden, is nooit gevolg gegeven. Ik heb dus sinds oktober geen douche meer genomen en was mij aan de wasbak.
Er is ook geen verwarming en het is al voorgekomen dat mijn tandpasta 's ochtends gewoon bevroren was.
Na een paar weken bemerkte ik dat er vochtplekken op de slaapkamer verschenen, iets wat ik toeschreef aan de hevige regenval en aan de slechte toestand van de gevel (barsten). Sinds twee weken staat er ook schimmel op. Toen ik hier melding van maakte kreeg ik meteen te horen dat hij mij in de gaten houdt en merkt dat ik nooit verlucht en dat ik wanneer ik uit werken ben mijn mazoutkachel niet laat branden. Het is bovendien zo dat wanneer de twee kachels opstaan, het beneden wel aangenaam is en ook een gedeelte van de trap, maar halverwege komt de koude je zo tegemoet. Ik kan dus stoken zoveel ik wil, de warmte geraakt niet tot boven.
De vochtplekken zijn dus mijn schuld...
Ten eerste ga ik putje winter niet dag en nacht mijn ramen laten openstaan in een anders al ijskoud huis. Ten tweede ben ik alleenstaand en verdien ik geen zakken geld om dag en nacht een 'krakkemikkelige' mazoutkachel te laten opstaan. Ik laat trouwens nooit apparaten of wat dan ook opstaan als ik er niet ben.
Hij begon meteen te dreigen met zijn advocaat (die volgens mij niet bestaat want die zou hem er dan moeten op wijzen dat hij zelf niet in orde is) en met het feit dat zijn familie die in dezelfde straat woont mij nauwkeurig in de gaten houdt (saaie bezigheid, aangezien ik een 9 to 5 job heb). De toon waarop hij sprak vond ik allerminst gerechtvaardigd.
Ik verdenk er hem bovendien van om bij mij binnen te komen wanneer ik er niet ben, maar heb geen bewijzen. Hij gaf wel toe in mijn 'rommelkot' te zijn gaan kijken; maar daar heeft hij niets verloren.
Mijn buurman heeft mij al verteld dat er in het verleden al veel mensen hier hebben gewoond en iedereen is het snel afgebold, omwille van de (vocht)problemen.

Gisteren maakte ik mijn brievenbus leeg, er zat een brief in die niet voor mij was bestemd (geadresseerd aan één van de talloze vorige huurders), echter ik had hem open gemaakt en pas daarna gezien dat hij niet aan mij gericht was. Het was een aanmaning, een laatste en er werd gewag gemaakt van een aangetekende zending van 23 december 2011 die nooit werd afgehaald.
Normaal gezien had ik dan omstreeks die datum toch een briefje van de postbode moeten vinden met de mededeling dat er een aangetekende zending op het postkantoor ligt? Ik heb het in elk geval nooit gezien... Maakt hij nu ook al mijn brievenbus leeg?

Ik zal beginnen met hem aangetekend op de hoogte te brengen van de gebreken, wat kan ik volgens jullie verder nog ondernemen?
Laatst gewijzigd door honnepon op 19 jan 2012 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2012 21:51

Uw post alleen nog op de post laten toekomen.
Ander slot plaatsen. Is perfect wettig. Indien cilinderslot een cilinder gaan kopen indien bonte baardsleutel kan je een inzetstukje kopen.
Eigenaar/verhuurder hoeft geen sleutel te hebben. Binnengaan is huisvredebreuk en strafrechtelijk vervolgbaar art 439 SW.
Contract voor een jaar kan in principe niet opgezegd worden.
Bij de gemeente eens langsgaan en controle woonst vragen een woning moet nl voldoen aan minimum vereisten.
http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... ncode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet verplicht een plaatsbeschrijving op te stellen als de verhuurder zo dom is om het niet te doen heeft hij geen poot om op te staan.
EPC is wettelijk verplicht. en moet overhandigd worden bij mijn weten.
Waarborg : indien niet op geblokkeerde rekening is de intrest eveneens te betalen zie http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... rwaarborg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geef hier link naar huurregelgeving. Veel leesgenot
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

honnepon
Topic Starter

#3 , 19 jan 2012 22:09

Alvast bedankt voor deze informatie. Ik ga het eens rustig doornemen.

Reclame

honnepon
Topic Starter

#4 , 22 jan 2012 10:25

Inmiddels is de huisbaas langsgeweest met een dakwerker. Hij stak meteen van wal met een heleboel dreigementen als zou ik mijn plichten niet nakomen etc etc.
Hij werd echter meteen op zijn plaats gezet door de dakwerker die hij zelf had meegenomen: er zijn dus wel degelijk gaten in de zijgevel (losse bakstenen, verzadigd met vocht). Niettemin viel er met de man niet te praten; er was geen woord tussen te krijgen. Ik kreeg het flink op mijn heupen. Diegene die eigenlijk niet recht in hun schoenen staan, hebben vaak nog de grootste mond.
Ik wil met de man niks meer te maken hebben en wou hem ook nog zeggen dat ik niet langer zijn huurgeld ga brengen; ik ben dit uiteindelijk ook niet verplicht, maar ik kreeg zelfs niet de kans om hem dit te zeggen. Het moet cash betaald worden, maar hij kan het evengoed zelf komen halen. Hij wil mij zijn rekeningnummer niet meedelen.
Meld ik hem dit best schriftelijk?

Vandebos

#5 , 22 jan 2012 12:33

1: u passeert eens bij de gemeente dienst stedenbouw om te kijken of er klachten zijn betreffende het pand. Ik heb een licht vermoeden dat het pand gekend zal zijn en er misschien reeds een dossier over bestaat.
2: aangezien u toch in het gemeentehuis bent passeert u bij de dienst bevolking en laat aan de hand van uw huurcontract controleren of er nog andere mensen op dat adres staan ingeschreven. Indien dit het geval is vraagt u om een procedure ambtelijke schrapping te starten aangezien u de enige bewoner bent.
3: U stuurt de verhuurder een aangetekend schrijven met het vriendelijke verzoek u binnen de 7 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven, overeenkomstig de wetgeving op communicatiemedia, een rekeningnummer te bezorgen waarop u maandelijks de huur kan storten. Dat u weigert te werken met cash betalingen aangezien deze geen bewijs van betaling schenken aan geen beide partijen. Dat u bij gebrek medewerking binnen de gestelde termijn, tot uitspraak van het lokale vredegerecht, de huur zal storten op een geblokkeerde rekening zodat dit bij uitspraak onmiddellijk ter beschikking komt.
4. U maakt een volledig overzicht van al de gebreken in het pand en verzoekt hem u binnen de 21 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven, overeenkomstig de wetgeving op communicatiemedia, een tijdstabel te bezorgen van wanneer deze worden aangepakt zodat het pand zich in regel stelt met de Koninklijke besluiten aangaande de minimumeisen betreffende de bewoonbaarheid van een huurpand. U herinnert hem de opmerking van oa. de dakwerker met betrekking tot de oorsprong van deze problemen en laat hem vriendelijk weten dat bij betwisting u er absoluut geen probleem mee hebt om de woningdienst in te schakelen om een objectieve beoordeling aangaande de bewoonbaarheid van het pand te verkrijgen.
5. U verzoekt de verhuurder vriendelijk overeenkomstig art. 10 §2 de huurwaarborg te storten op een geblokkeerde rekening binnen de 7 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven, overeenkomstig de wetgeving op communicatiemedia. Bij gebrek aan inwilliging maakt u aanspraak op de wettelijke interesten zoals dit bij dwingend recht wordt geregeld door dit artikel.
6. U verzoekt de verhuurder vriendelijk u alsnog een kopie te bezorgen van het EPC certificaat van het pand dat bij wet verplicht is.
7. U deelt de verhuurder zeer vriendelijk mee dat u er niet langer een boodschap aan heeft om als een hond afgeblaft te worden of telkens de structurele fouten van de woning als zijnde uw fout aangewreven te krijgen. Dat als hij er de voorkeur aan geeft om de zaken op zijn kosten bij vonnis middels een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. aan het lokale vredegerecht te regelen u er er absoluut geen probleem mee heeft hem hierin ter wille te zijn.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jan 2012 19:26

+ datgene wat in mijn post aangegeven werd.
U kan in uw brief ook vermelden dat hij moet buiten blijven.
Indien hij zich niet houdt aan deze regel dat hij de kans loopt door politie opgepakt te worden en voorgeleid.

honnepon
Topic Starter

#7 , 22 jan 2012 22:37

Ik heb hem vrijdag een aangetekende brief verstuurd met alle gebreken die ik tot nu toe heb vastgesteld; vanavond is mijn vaste telefoonlijn/ digitale tv ook nog eens uitgevallen: man van Belgacom had ons hiervoor wel verwittigd dat er vocht in de muur aanwezig was en dat de oude stekkerdoos volledig zwart zag. Hij heeft nieuwe geïnstalleerd en die heeft het welgeteld 3 maanden uitgehouden.
Het houdt echt niet op hier.
Ik neem morgenochtend meteen contact op met de gemeente; wat de inschrijving betreft: toen ik mij ging inschrijven stond hij hier nog altijd gedomicilieerd en dat was zeker nog zo begin november, dus meer dan een maand later.
Alvast enorm bedankt voor jullie tips, we gaan er tegenaan.

Terug naar “Huren”