Huurverhoging appartement na renovatiewerken

loulou
Topic Starter

Huurverhoging appartement na renovatiewerken

#1 , 16 jan 2012 08:26

Ik betrek momenteel een appartement in Antwerpen (Boom) met een huurprijs van 493 euro per maand.
De eigenaar is van plan om werken te laten uitvoeren in het bijzonder wat schilderwerken in de gang alsook dubbele beglazing aangezien alle ramen en deuren niet meer afsluiten door versleten rubbers, zeg maar door ouderdom(+- 50 jaar oud). Ook gaat er enorm veel warmte naar buiten aangezien het papierdunne ramen zijn.
Nu was de vraag hoeveel de eigenaar zijn huurprijs mag verhogen na deze werken.
Hartelijk dank bij voorbaat
Groeten
Loulou

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2012 09:48

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -138519-64" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie hier voornamelijk blz 38, 39 en 40.

Vandebos

#3 , 16 jan 2012 11:21

Bij de overschakeling van enkel naar dubbel glas in het gehele pand kan de verhuurder een verhoging van de huurprijs bedingen. Indien jullie het onderling niet eens worden over een huurverhoging zal hij bij de vrederechter wel moeten aantonen dat de wijzigingen die hij heeft aangebracht het pand met minstens 20% in waarde hebben doen stijgen.

Welke type van huurcontract heeft u en wanneer werd dit afgesloten?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2012 13:44

Wat de kapotte ramen betreft: daar kan geen huurverhoging uit volgen gezien het ouderdom is.
Wat wel kan is de comfort verhoging wegens het dubbele glas.
Mogelijk kan je ergens daar een formule voor vinden.
Indertijd had het Wetenschappelijk Technisch Centrum bouw daar een formule voor.
We hebben in de jaren 80 een probleem met een huisbaas gehad. Daar is toen in huurder zijn voordeel door beslist.
Allen de werkelijke comfort verhoging werd aanvaard zijnde 20 Bfr.

Vandebos

#5 , 16 jan 2012 14:23

Om discussie en onnodig geprocedeer te vermijden zou ik me akkoord verklaren met een verhoging à rato van 5%, maar geen cent meer. Als de verhuurder hier niet mee akkoord gaat mag hij wat mij betreft gerust zijn kansen voor het vredegerecht wagen.

loulou
Topic Starter

#6 , 18 jan 2012 11:08

De huurovereenkomst werd opgemaakt op 3 november 2005 en werd ingegaan op 1 januari 2006. Het betreft een huurcontract van 3 jaar en zou telkens vernieuwd worden voor 3 jaar. Ik vermoed dat het dus een 3-6-9 jarig contract is.

Vandebos

#7 , 18 jan 2012 12:15

Is inderdaad een 3-6-9 contract. De opmerkingen reeds gemaakt blijven van kracht.

loulou
Topic Starter

#8 , 19 jan 2012 07:25

Hartelijk dank aan allen voor de goede antwoorden

Terug naar “Huren”