Beste,
Anderhalf jaar geleden ben ik samen met twee anderen een huurcontract aangegaan.
Mondeling zijn we overeengekomen dat we er minsten een jaar zouden blijven.
Na 11 maanden is er echter een van de drie vertrokken. Nu, we wisten dat hij ging vertrekken maar het was ineens wel een maand eerder als we overeengekomen waren. Hij zei dat hij in september ging vertrekken maar was op 1 augustus plots weg, waardoor ik en de tweede persoon met de extra kosten zaten voor een maand.
Die persoon die vertrokken is heeft zichzelf van het contract laten halen en is vervangen geweest door een derde.
Nu eist hij zijn deel van de waarborg terug en zegt dat wij gingen betalen na de afrekening van de kosten. Maar er is geen afrekening meer gekomen en betalen uit eigen zak willen we niet doen. het geld van de waarborg staat natuurlijk nog vast tot het einde van het contract.
Op het contract van de huurwaarborg staat enkel mijn naam en de naam van de andere huurder (niet van de persoon dat vertrokken is). Ook is hij nooit gedomicilieerd geweest op ons adres, maar wel bij zijn ouders omdat dit voordeliger was voor hun.
Nu dreigt hij met naar het vredegerecht te stappen indien we niet betalen.
Mijn vraag: hoelang duurt het voor een procedure voor het vredegerecht komt (arrondissement Leuven)? Heeft hij een zaak? En wat voor een extra kosten zouden er voor ons aan het vredegerecht hangen?
Bedankt!