2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen; (dit heb ik ook gedaan, de linkerbaan achter mij was op dat moment nog vrij)
Dit blijkt niet uit uw verhaal.
Het gaat er niet om dat u op de plaats waar u links afslaat naar links gaat.
Het zich naar links begeven dient tijdig te geschieden en het zich naar links begeven moet worden ingezet op een zekere afstand vóór de plaats waar de bestuurder links wil afslaan (Hof van Beroep Antwerpen, 25 januari 1996, T.A.V.W. 1997, 101).
Rekening houdend met de voorrangverplichtingen van de links afslaande bestuurder, moet het zich naar links begeven worden ingezet op zekere afstand vóór de plaats waar de bestuurder links wil afslaan, zodanig dat hij door het gebruik van zijn richtingslichten en de plaats welke hij inneemt op de rijbaan geen twijfel laat bestaan t.a.v. de andere weggebruikers omtrent zijn inzicht om links af te slaan (Hof van Beroep Antwerpen, 25 januari 1996, T.A.V.W. 1997, 101).
U moet niet op de linkerhelft van de rijbaan gaan rijden. U moet wel tijdig, op een zekere afstand voor de plaats waar u gaat links afslaan een beweging maken van rechts naar het midden van de rijbaan.
Zelfs als de ingehaalde bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan, maar zich niet naar links heeft begeven om die beweging uit te voeren geschiedt het inhalen links. (Cass., 3 juni 1998, A.C. 1998, 285, Pas. 1998, I, 285; Cass., 6 mei 1992, A.C. 1991-1992, pg. 839, Pas. 1992, I, pg. 784, Verkeersrecht 1992, pg. 259.)
Ik citeer uit een vonnis:
"Krachtens artikel 16.4. van het wegverkeersreglement moet de bestuurder die links inhaalt zich er voorafgaandelijk van vergewissen dat dit inhalen kan geschieden zonder gevaar.
Hierbij moet deze bestuurder er echter niet van uitgaan dat de andere weggebruikers het wegverkeersreglement niet zullen naleven. Zo mag deze bestuurder er van uitgaan dat een bestuurder die nog geen beweging gemaakt heeft van rechts naar het midden van de rijbaan (artikel 19.3.2° a) wegverkeersreglement) hem voorrang zal verlenen van zodra hij zelf zijn inhaalbeweging heeft aangevat.
De stelling van X dat Y niet mocht inhalen omdat X zijn linker richtingaanwijzer in werking had gesteld en bij het naderen van het kruispunt vertraagde kan dan ook niet gevolgd worden.
"
De vraag is of u zal kunnen bewijzen dat de tegenpartij nog niet bezig was met u in te halen op het ogenblik dat u links afsloeg. Als u dat effectief kan bewijzen hebt u een goede kans dat de tegenpartij volledig in fout gesteld wordt. Het is voor u te hopen dat hij dit verklaard heeft in zijn verklaring in het strafdossier.