Handelszaak gelijkvloers > appartement kopen 1ste verdieping

Hamlet44
Topic Starter

Handelszaak gelijkvloers > appartement kopen 1ste verdieping

#1 , 05 dec 2011 19:12

Beste forumleden,

ik ben hier volledig nieuw dus ik weet niet of ik m'n vraag correct post, maar hoop dat jullie toch een antwoord kunnen bieden op mijn prangende vraag:

Ik en mijn vriendin staan op het punt om een appartement aan te kopen in een pand dat volledig gestript en gerenoveerd werd. De oplevering zou binnen enkele maanden plaatsvinden. Het appartement bevindt zich op de 1ste verdieping dat gelegen is boven een handelszaak waarvan het immobiliënkantoor beweert dat er een "winkel in ramen" komt. Echter vermoeden we dat de handelszaak ook geschikt zou kunnen zijn als horeca -of eetgelegenheid (mits kleine verbouwingswerken), maar willen wij dit als kandidaat-koper uiteraard niet laten gebeuren. Daarom zouden we graag onze wens uitdrukken in de aankoopbelofte dat dit nooit voor dergelijke uitbating bestemd mag/kan worden.

In hoeverre kunnen we deze voorwaarde laten opnemen in onze akte? Heeft iemand van jullie al ervaring in dergelijke materie? In welke mate kunnen wij dit als toekomstige eigenaars eisen van de verkopende partij die de handelszaak op zijn beurt binnenkort ook gaat doorverkopen aan een nog niet nader bekende handelaar? Zelfs indien er wel degelijk op heden een "ramenwinkel" komt, willen we de garantie hebben dat dit in de toekomst (vb. na faillissement) niet als horeca -of eetgelegenheid uitgebaat zou worden.

Kunnen jullie me hierover geschikt advies geven?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2011 19:15

Wat zegt het gemeentelijk plan van aanleg.
In nogal wat omgevingen mag men dit soort zaken NIET (meer) inplannen.
Dus wel een zaak open tussen 8-18 uur maar niet iets dat 's nacht open is.
Of geen bakker, beenhouwer, groentewinkel enz ....

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2011 20:03

Gezien er meerdere mede-eigenaars zullen zijn, is er een basisakte nodig. Mogelijks kan je aan de verkoper nog vragen (indien ze nog niet definitief is opgemaakt door de notaris) deze zo aan te passen dat dergelijke handelszaken niet in het gebouw zullen worden toegelaten.
Dit alleen vermelden in uw akte is niet voldoende. Ofwel moet het in ALLE akten staan of in de basisakte.

Reclame

Terug naar “Kopen”