Ons vader zit verblijft sedert 3 jaar in het rusthuis. Hij heeft Alzheimer en is volledig dement. Nu moet ik een dokument van hem ondertekenen met daarbij een bewijs dat ik een volmacht heb. Waar moet ik dergelijk dokument halen? Gemeentehuis met bewijs van de dokter? Of anders? Liefst met zo weinig mogelijk kosten. Op zijn paspoort staat een kruisje bij zijn handtekening, een kopie daarvan zal waarschijnlijk niet voldoende zijn. Alvast bedankt.
U kan de aanvraag van voorlopige bewindvoering via een advocaat doen (kost enkele percentjes van de inkomsten) of zelf de voorlopige bewindvoering uitoefenen. In dat laatste geval richt U zich tot de griffie van het Vredegerecht van het kanton waar uw vader zijn officieel adres heeft en vraagt U naar een voorbeeld van een "verzoekschrift". Meld daarin dat de persoon dement/Alzheimer heeft en niet in staat is naar het vredegerecht te komen en verzoek hem naar het rusthuis af te stappen om vaststellingen te doen. Deze procedure is vrij goedkoop en U bekomt een vonnis binnen de 2 à 4 weken en wordt de voorlopige bewindvoerder in het Staatsblad vermeld. U zal jaarlijks verantwoording dienen af te leggen aan de rechter die het dossier financiën, enz. opvolgt.
Justiceseeker