Contract-offerte-verlopen-plaatsing deur.

Tmespreu
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Contract-offerte-verlopen-plaatsing deur.

#1 , 01 dec 2011 10:46

Ongeveer 13 maand geleden wouden wij een nieuwe deur laten plaatsen door een vakman. We zouden de deur bij hem kopen en door hem laten plaatsen.
Hij heeft ons een vrijblijvende offerte opgestuurd, gewoon met de gehele prijs, waarop (afgezien van enkele feitelijke gegevens) stond 'voor akkoord ondertekenen en terugsturen'.
Wij hebben dit ondertekend en teruggestuurd, verder niets meer van gehoord of gezien. (niet eens een voorschot betaald, of enig ander document verkregen).

Nu, 13 maand later horen we opeens dat de deur er is en dat hij ze kan komen plaatsen.. Het enige probleem is dat wij ondertussen reeds verhuisd zijn en wij de deur niet meer willen.. (Na zoveel maanden dachten wij te goeder trouw dat deze deur er nooit meer ging komen daar wij hier nooit meer iets van gehoord hadden)

Hoe dan ook hebben wij dit nu vertelt aan de onderneming dat wij deze deur niet meer willen, desalnietemin stuurt hij ons nu een factuur van 700+ € voor een of andere plaat, te betalen binnen de 8 dagen..

M.i. is er geen (rechtsgeldig) contract, dus ook geen geldige vordering voor dit (willekeurig?) bedrag?
Graag jullie mening, dank.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2011 15:44

U hebt een bestelbon ondertekent. Er is dus weldegelijk een "contract". U hebt de fout gemaakt om zo lang te wachten geen enkel initiatief te nemen. Wat u had moeten doen was:
1. Op de offerte vermelden dat deze offerte enkel geldis is als de plaatsing gebeurt voor een bepaalde datum, voor u de offerte ondertekende.
2. Na enkele maanden had u de vakman een AS kunnen sturen met de vraag binnen de zoveel weken uw deur te installeren of dat u anders de koop als ontbonden zou beschouwen.

U hebt echter geen van beiden gedaan, dus u bent met de vakman overeengekomen dat de deur zou geplaatst worden, zonder een termijn af te spreken. Het enige wat u kan hopen is dat een rechter, als het tot een zaak komt, van mening is dat de redelijke termijn overschreden is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tmespreu
Topic Starter

#3 , 01 dec 2011 18:03

En wat dan met de vormvoorwaarden? Ondertekening door beide partijen, de vermelding van x aantal partijen met onderscheiden belang, enz?

De vakman vordert overigens geen uitvoering in natura, hij heeft een bepaald materiaal moeten bestellen en wil dit nu aan ons doorrekenen.
Dit wordt ons gefactureerd zonder enig stavingsstuk..

Reclame

Franciscus

#4 , 01 dec 2011 19:24

Welk stavingstuk?
U hebt een bestelbon getekend....
U betaalt en hij levert het materiaal?

Tmespreu
Topic Starter

#5 , 01 dec 2011 20:38

Wij hebben een (ongedetailleerde) prijsofferte ondertekend, van +-2200€
We geven te kennen dat we de overeenkomst willen verbreken en krijgen een factuur van 700+ €

Gebruiker21

#6 , 02 dec 2011 08:01

Wij hebben een (ongedetailleerde) prijsofferte ondertekend, van +-2200€
We geven te kennen dat we de overeenkomst willen verbreken en krijgen een factuur van 700+ €
Zoals reeds gezegd had u via AS de kans moeten geven om de overeenkomst toch uit te laten voeren. Dit hebt u niet gedaan.

Wat de vormvoorwaarden betreft: u hebt getekend, en de plaatser ook (het is zijn bestelbon). Ik vermoed dat er ook wel een datum op de bestelbon staat en de gegevens (BTW nummer) van de firma. Meer is er niet nodig om over een geldige overeenkomst te spreken.

Ik begrijp best dat dit frustrerend is en op oplichting lijkt, maar je hebt zelf weinig gedaan om u in te dekken, natuurlijk. U had op zijn minst eens kunnen bellen toen de deur na enkele maanden nog niet geplaatst was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”