(verkeerde rubriek : repost van bericht in personenrecht)
Kan iemand mij informeren over de wettelijk bepaalde termijn waarin een behandeling en uitspraak door het hof van beroep moet gebeuren i.g.v. een POS procedure (=Problematische Opvoeding Situatie) ? Ikzelf ben betrokkene in een dergelijke procedure en heb beroep aangetekend tegen het vonnis, dit is gebeurd binnen 15 dagen na uitspraak zoals hierbij wordt voorgeschreven. De zitting in beroep is bepaald op exact de dag 3 maand na uitspraak jeugdrechter. Een tijd geleden heeft een advocaat mij verzekerd dat uitspraak in beroep bij deze procedure moet worden gedaan binnen 2 maand na eerste vonnis, recent heeft mijn advocate in eerste instantie mij gezegd dat de duur hiervan onbepaald was , maar na discussie weet zij dit niet zeker. Omdat ik de verdediging in beroep nog niet heb toegezegd aan mijn huidige advocate, wil zij hierover geen verdere inlichtingen aan mij geven. Uiteraard betwijfel ik zeer met haar de zaak verder te zetten.
Mijn vraag naar hulp en informatie is dubbel :
Teneerste wat is de termijn voor de behandeling in beroep bij deze procedure ? De procedure is een procedure bij de jeugdrechtbank op correctioneel niveau en is conform het Decreet van 7 maart 2008 inzake bijzondere jeugdbijstand.
Tenslotte, indien de wettelijke termijn niet is gerespecteerd, wat zijn de mogelijkheden ? Heeft de zitting in beroep nog waarde ? Kan ik om die reden in beroep het eerste vonnis laten opschorten ? Of Kan ik onmiddellijk een cassatieberoep aantekenen (zonder behandeling in beroep) ?
Ik hoop dat experten met deze kennis dit lezen en mij hulp kunnen bieden, d.i. zeer gewaardeerd.
Nick