Incasso en kosten

Cartman
Topic Starter

Incasso en kosten

#1 , 14 nov 2011 19:13

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een brief gekregen van Intrum, een incassobureau uit Gent.

Het betreft een (blijkbaar) onbetaalde labo-rekening van 12,96€ voor een bloedname van meer dan een jaar geleden. Voor zover ik weet heb ik geen onbetaalde rekeningen laten liggen, maar je weet maar nooit.

Volgens Intrum komt hierbij nog eens een supplement van 2,02€ interesten en 50,00€ kosten.

Mijn vraag is dus: kan dit zomaar? Ik heb hiervoor nooit aangetekende aanmaningen gekregen van het labo. Is dat niet een eerste vereiste alvorens je geld kan eisen? Het kan immers perfect waar zijn dat de postbode dat weer eens in een verkeerde bus gestoken heeft (zou niet de eerste keer zijn).

Wat is nu mijn beste optie?
- De oorspronkelijke 12,96€ betalen (al dan niet met 2,02 interesten als 'schuldbekentenis') en zeggen dat ik niet wist dat er nog een openstaande rekening was.
- Zeggen dat ik nooit een faktuur ontvangen heb (is best mogelijk, kan ze met de beste wil van de wereld eigenlijk niet herinneren).
- Doen alsof ik van niets weet en alsof ik deze aanmaning nooit ontvangen heb (is misschien moeilijk, aangezien ik al op hun site heb ingelogd met de gegevens van in de brief, voor meer details te krijgen).
- Toch maar alle kosten betalen.

Hopelijk kan iemand mij wat goeie raad hieromtrent geven.

Vriendelijke groeten,
Cartman

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 14 nov 2011 19:38

morgen direct contact opnemen met het labo en horen wat ze zeggen.
En dan uiteraard zo snel mogelijk die 12 euro betalen aan het labo en de eventuele intresten. Voor die 50 euro moet u zien of dit zo in de overeenkomst staat, anders mogen deze niet gevraagd worden

voor de rest heeft u geen zakens met het incasso
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2011 19:39

Aan het labo zelf vragen wat en waarvoor en wanneer verzonden (originele factuur). Copie van factuur vragen.
Deze betalen.
Het aanrekenen van kosten door jncasso is (in principe) onwettig.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php" onclick="window.open(this.href);return false; ( blijkt niet meer te werken)
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 nov 2011 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Cartman
Topic Starter

#4 , 14 nov 2011 19:57

morgen direct contact opnemen met het labo en horen wat ze zeggen.
En dan uiteraard zo snel mogelijk die 12 euro betalen aan het labo en de eventuele intresten. Voor die 50 euro moet u zien of dit zo in de overeenkomst staat, anders mogen deze niet gevraagd worden

voor de rest heeft u geen zakens met het incasso
Zal morgen eens bellen.

Of er iets de in de overeenkomst staat is nogal moeilijk te zeggen. Mijn huisarts trekt bloed en stuurt dat naar een labo. Labo stuurt vervolgens (waarschijnlijk) een faktuur. Is er dan een overeenkomst tussen mij en dat labo, en zo ja welke? Ik weet immers niet eens op voorhand naar welk labo dat staal verzonden wordt.

Dat incassobureau mag ik dus verder negeren als ik het goed begrijp.

Een vraag omtrent dit alles: men heeft mij ooit verteld (een jurist nota bene) dat enkel een aangetekende zending geldt als 'ontvangen'. Van alle andere postwisseling heeft eigenlijk niemand zekerheid dat dit aankomt. Kan men dan in dit geval wel interesten aanrekenen, of zou men niet eerst een aangetekende brief moeten sturen van het labo uit?

Fore

#5 , 14 nov 2011 20:28

Intresten mogen (kan iemand dit bevestigen?) bij particulieren slechts aanrekenen na een ingebrekestelling.
Nu is het wel zo, als Partij X verklaart aan een rechter dat deze meerdere ingebrekestellingen heeft verstuurt, de rechter dit meestal wel gelooft, ook al waren deze niet via AS.

Drone

#6 , 14 nov 2011 21:46

en dan kan Cartman hen wijzen op:

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

hoe gaan ze bewijzen dat ze wel degelijk iets hebben opgestuurd als dit niet op zen minst aangetekend is verstuurd ;)

scorpioen

#7 , 14 nov 2011 21:56

Je hebt met het labo geen overeenkomst afgesloten om bij laattijdige betaling kosten te betalen. Die 50 euro moet je dus niet betalen.
Verwijlintrest is verschuldigd vanaf de ingebrekestelling.
Als je de factuur verschuldigd bent, betaal dan onmiddellijk de hoofdsom van de factuur rechtstreeks aan het labo.

Fore

#8 , 14 nov 2011 22:00

en dan kan Cartman hen wijzen op:

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

hoe gaan ze bewijzen dat ze wel degelijk iets hebben opgestuurd als dit niet op zen minst aangetekend is verstuurd ;)
welk artikel is dit in het burgerlijk wetboek? sinds er hier niets strafrechtelijk werd gedaan :)

Franciscus

#9 , 14 nov 2011 22:52

Gerechtelijk wetboek ... geen strafwetboek of strafvorderings wetboek.
GW geeft de rechtsregels burgerlijk recht .... als ik het goed heb :D

Drone

#10 , 15 nov 2011 12:40

het kan goed zijn dat dat labo facturen heeft gestuurd, ze kunnen dat ook schoon verklaren voor de rechtbank en de rechter kan dat dan al dan niet geloven.

maar voor hetzelfde stuurt dat labo de facturen naar huisnummer 34 ipv 43 in dezelfde straat en dan komt het ook niet aan, maar ze hebben ze dan wel "opgestuurd". En voor zover die brief dan al dan niet terug word gestuurd met de vermelding "woont hier niet" is dan nog maar de vraag.

"van horen zeggen" is altijd gemakkelijker dan iets te bewijzen, dus als dat labo het zover laat gaan dat het tot de rechtbank ( vredegerecht ? ) laat komen, dan zullen ze toch moeten voldoen aan dat "art. 870". ), als ze dan niet eens 1 aangetekende ingebrekestelling kunnen voorleggen dan staat dat labo als eisende partij vrij zwak vrees ik.

Artis

#11 , 15 nov 2011 19:44

dacht zelfs dat een ingebrekestelling niet eens aangetekend verstuurd diende te worden ...

Turaki

#12 , 15 nov 2011 19:55

dacht zelfs dat een ingebrekestelling niet eens aangetekend verstuurd diende te worden ...
Klopt, maar moeilijker (zo niet onmogelijk) om de ontvangst te bewijzen.

Cartman
Topic Starter

#13 , 15 nov 2011 19:57

Vandaag contact genomen met het labo in kwestie.

Blijkbaar hebben ze een faktuur en twee daaropvolgende aanmaningen naar mijn oude adres gestuurd. Dat zat ergens nog in hun databank van in de jaren stillekes. De nieuwe bewoner aldaar heeft die post nooit teruggestuurd, dus hebben ze er maar een incassobureau opgezet.

Ik heb vriendelijk maar kordaat duidelijk gemaakt dat ik die 12,96€ met plezier betaal als ze mij een kopie van de faktuur opsturen naar het juiste adres. Voor de interesten en 50€ kosten heb ik duidelijk gemaakt dat ik die niet betaal. Er kwam bijzonder weinig weerwerk :)

Het straffe vond ik dat het incassobureau er wel in slaagt om mij op mijn nieuwe adres te vinden. Dat ze mij dan ineens die originele faktuur naar dat nieuwe adres sturen met de mededeling dat die nog moet betaald worden. Nu krijgen ze hun 12,96€ alsnog, maar dat incassobureau werkt ook niet gratis. Ik denk dat dat bloedstaal een verliespost voor hun zal worden :?

Jullie zijn in elk geval allemaal bedankt voor de goeie raad!

Drone

#14 , 15 nov 2011 21:47

incasso zal uw ( nieuw ) adres tegen betaling opgevraagd hebben bij de gemeente.

nu nog zien dat ze naar het juiste sturen en niet gewoon weer hun verouderde database gebruiken :D

WP002

#15 , 19 nov 2011 23:41

Bovendien dit: dit soort onderzoeken (bloedonderzoeken ed.) wordt toch bepaald door de huisarts? U heeft daar nogmaal gezien geen contract gesloten met de firma die de analyses heeft uitgevoerd. Laat staan dat U getekend zou hebben dat u akkoord bent om bij niet-tijdige betaling 50 euro bij op te hoesten.
Wat me ook enorm stoort is dat dat soort facturen vaak op bijvoorbeeld 8/9 in de bus valt en dan tegen 9/9 te betalen is. Als je dus net die week met vakantie bent dan ben je de pineut. die betalingstermijnen moeten véél langer worden.

Terug naar “Andere”