wie in fout?

Yolantha
Topic Starter

wie in fout?

#1 , 11 nov 2011 10:56

Ik heb een auto ongeval gehad en van bestuurder A verzekeraar ik ben in fout is dat zo?
Op de weg waar ik gewoon rechtdoorrijden aan linkere kant want aan rechtere kant bij school staan geparkeerde autos. Weg is 2 richting maar tijdens voor en naschool uuren eenrichtingverkeer ongeval gebeurd s ochtends. Auto A was aan rechtere kant ik was aan linkere kant ik dacht dat auto A is geparkeerd en gewoon rechtdoorijden waneer plots botsing blijkt dat auto A sleog linksaf voor te gaan naar parkeerplats voor personeel ik heb niet gezien pinker en blijkt zij ook niet gezien mij wie is in fout ik of zij of alletwee?
Laatst gewijzigd door Yolantha op 11 nov 2011 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45

#2 , 11 nov 2011 11:02

is gelijk wel reacties?

Turaki

#3 , 11 nov 2011 17:30

Dus als ik het goed begrijp, was in de straat waar het ongeval gebeurde op dat moment 1 richtingsverkeer, en reed u aan de linkerkant, om een rij wagens te passeren die rechts geparkeerd stonden. Een voertuig dat toen aan de rechterkant reed, week uit naar links om daar een parkeerplaats in te rijden, waarbij die u raakte.

U had voorrang volgens onderstaand artikel:

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

U moest niet terug uw plaats rechts innemen na het inhalen van de geparkeerde wagens:

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.
De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

Reclame

Yolantha
Topic Starter

#4 , 14 nov 2011 08:57

Beste Turaki bedankt voor jou reactie en uitleg.
En ja situatie jij goed begrijpen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2011 18:40

En welke verkeersborden staan er die een weg veranderen tussen de schooluren van enkel richting naar twee richtingen???

Turaki

#6 , 21 nov 2011 21:29

Heb dat al eerder gezien, maar voor markten: borden die bedekt zijn, en maar zichtbaar worden gemaakt als de markt wordt opgesteld.

Franciscus

#7 , 21 nov 2011 21:41

Markten kan ik begrijpen, een maal per week maar dagelijks?

Turaki

#8 , 22 nov 2011 08:36

Als de gemeente iemand wil betalen om 2 maal daags enkele bordjes op en dicht te klappen, wie zijn wij om daar kritiek op te hebben. Het zou niet de grootste en vreemdste kost zijn die je gaat vinden bij de verzamelde belgische overheden.

Franciscus

#9 , 22 nov 2011 11:07

Probleem is.... en wie bewijst dat borden er zo stonden.... daar de persoon die dan het bord omklapt een 'niet beëdigd persoon' iemand zal zijn (vermoedelijk).
Dat is pas vragen om moeilijkheden.
Wat de markten betreft in principe hetzelfde .... daarom staan er (meestal) vaste borden die op de specifieke dag het gebruik van dat stuk weg verbieden tussen x en y uur op dag z.
Losse borden die in het midden van de baan worden geplaatst en verplaats door de handelaars stellen wel een groot probleem.
Bord reglementair geplaatst : niemand mag er door.
Bord (bareel) verplaatst dus terug toegankelijk voor alle verkeer en dan mag iedereen met de wagen over de markt rijden.
Bewijs dan maar eens of het er stond of niet OP het moment van het gebeuren.

PS het zou niet de eerste gemeente zijn die wordt veroordeeld om die reden.

Terug naar “Verkeersongevallen”