Hypotheek verplaatsen

Kurt1979
Topic Starter
Berichten: 1

Hypotheek verplaatsen

#1 , 26 okt 2011 09:41

Beste

Momenteel hebben we een lening lopen voor ons huis van de KBC.
We hebben toen gekeken voor een vaste rentevoet, dit was toen volgens de bank de beste oplossing.

Echter een paar jaar later is de rente toch al zwaar gedaalt, en hebben we een herziening aangevraagd.

Zoals verwacht reken ze hiervoor extra kosten aan ( 3 maand interest).
Maar wat me wel zwaar op de maag ligt is dat ze hiervoor nogmaals 350 euro dossierkosten aanvragen en dat ze bij de huidige rentevoet 1% bijtellen,

dit maakt het dus voor ons niet interessant om het te gaan herbekijken.

Is er echter een mogelijkheid om de lening over te plaatsen naar een andere bank om zo alsnog van een gunstigere rentevoet te kunnen genieten?

Met vriendelijke groeten

Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 26 okt 2011 10:21

Uw lening overplaatsen is niet mogelijk. Wat wel kan is uw huidige lening vervroegd terugbetalen. U zal een wederbeleggingsvergoeding moeten betalen aan uw huidige bank.
U moet naar de notaris om de huidige hypotheek te schrappen en een nieuwe hypotheek te vestigen. (dat brengt ook weer kosten mee). Ook bij de nieuwe bank zullen vermoedelijk dossierkosten aangerekend worden.
Eventueel kan de nieuwe bank ook vragen dat de woning herschat wordt (kosten schatter). Kortom u kan van bank veranderen, maar om de kosten de moeite waard te maken moet u bij de nieuwe bank een beduidend lagere rentevoet krijgen dan dewelke u nu heeft.

Mijn advies is: ga eens bij een aantal banken langs en leg hen uw verhaal voor. Komt er een bank uit waar u redelijk wat geld bespaard - stap dan met die papieren naar uw huidige bank en vraag of ze dit op zijn minst kunnen matchen en dat u anders weg bent met al uw rekeningen.

Hou er ook rekening mee dat de goedkoopste rentevoet op de lange duur van een lening niet noodzakelijk wil zeggen dat u het goedkoopst af bent. Dit doordat banken allerlei voorwaarden hangen aan het goedkopere krediet (bv duurdere kosten zichtrekening, brandverzekering, schuldsaldoverzekering).

pAscAl54321
Berichten: 38

#3 , 17 nov 2011 11:12

Heb mijn lening sinds 2002 bij ING heb al 3 maal lening laten aanpassen naar een gunstiger tarief en deze herziening koste me enkel 150 euro dossierkosten. Ben in vaste rentevoet van 6.15% naar 4.20% gegaan en bespaar daarbij 17000 euro.
Ben telkens gaan zien bij andere bank KBC en dan de kosten van de overname gaan afdingen bij mijn huisbank.
Kijk alvast eens op de site http://www.rodv.be" onclick="window.open(this.href);return false; rente op de voet voor de huidige voorstellen die een bank doet.
Bij KBC kreeg ik 3.71% voor een herziening 2 weken terug aangeboden.
Blijf bij dezelfde bank en al die kosten zijn bespreekbaar.
Dreig maar met een overname en ga gerust eens choppen voor je nieuwe rentevoet

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”