hypothecaire volmacht

duralexsedlex
Topic Starter
Berichten: 33

hypothecaire volmacht

#1 , 13 okt 2011 22:42

Beste,

Kan iemand mij mss even toelichten wat een hypothecaire volmacht is en waarom er minder kosten aan verbonden zijn?

En waarom de bank er genoegen mee neemt?

Met dank,

Duralex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 13 okt 2011 22:49

Lees: http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... e-volmacht" onclick="window.open(this.href);return false;

duralexsedlex
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 13 okt 2011 22:54

Lees: http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... e-volmacht" onclick="window.open(this.href);return false;
dankje Lighting, ik had al verschillende documenten gelezen , ondere andere diegene die u aanhaalt, voordat ik de vraag stelde op het forum. Ik geraak er dus niet uit met wat ik al las.

Reclame

duralexsedlex
Topic Starter
Berichten: 33

#4 , 13 okt 2011 23:00

Ken je mss een voorbeeld waarin iemand een hypothecaire volmacht zou verlenen? Ik wil graag weten in welke situatie dit gunstig is?

Lightning

#5 , 13 okt 2011 23:21

Normaal neem een bank een hypotheek op het onroerend goed waarvoor u een lening aangaat. Daar wordt dan bij de notaris een akte van opgemaakt die wordt geregistreerd op het hypotheekkantoor. Daaraan zijn allerhande kosten verbonden:
- Registratierechten: 1% op geleende bedrag (+aanhorigheden)
- Kosten voor de inschrijving op het hypotheekkantoor
- Ereloon voor de notaris
- Diverse aktekosten voor opzoekingen, ...
Die kosten vertegenwoordigen op een geleend bedrag van bijvoorbeeld 200.000 euro toch al snel een 5.000 euro.

Uw onroerend goed staat dankzij de hypothecaire inschrijving borg voor de terugbetaling van de lening. Van zodra u niet meer aan de afbetalingen kan voldoen heeft de bank het recht uw huis aan te slaan en te laten verkopen.

Bij een hypothecaire volmacht neemt de bank geen (of slecht voor een deel van het geleende bedrag) hypotheek op het onroerend goed. In plaats daarvan wordt er een contract opgemaakt (bij de notaris) waardoor de bank het recht krijgt op eender wel moment (doorgaans van zodra u niet meer afbetaalt) alsnog een hypotheek te nemen op het onroerend goed. Voor de bank minder zekerheid aangezien het onroerend goed niet meteen borg staat voor de terugbetaling van het krediet. Voor de ontlener goedkoper omdat een deel registratierechten, kosten hypothecaire inschrijving, ereloon en aktekosten komen te vervallen. In het eerder aangehaalde voorbeeld kan dat zo'n 2.000 euro schelen als bijvoorbeeld de helft met hypothecaire volmacht wordt genomen.

Waarom wordt een opsplitsing doorgaans gedaan?
Een deel kosten van de hypothecaire inschrijving uit te sparen en omdat de belastingaftrek beperkt is en enkel wat hypothecair is ingeschreven aftrekbaar is.
Daarom wordt doorgaans net iets meer ingeschreven dan nodig om jaarlijks een maximale belastingaftrek te bekomen. De rest wordt met hypothecair mandaat genomen zodat op dat deel kosten worden uitgespaard.

duralexsedlex
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 14 okt 2011 21:59

Hey Lighting,
hartelijk dank !,

je hebt een paar studenten nogal euforisch gemaakt, dont ask why :)

loeki
Berichten: 267

#7 , 15 okt 2011 13:03

Hypothecaire volmachten worden ook gegeven bij bv het aangaan van een kaskrediet
Zolang er dan regelmatig gewerkt wordt met de rekening is er geen enkel probleem
Van het moment dat de kantoorhouder denkt dat er iets minder gaat met de rekening, met de omzet, of dat hij denkt dat ge bij een andere bank nog een rekening hanteerd (dit is maar een voorbeeld), dan zal hij mogelijk hypotheek nemen en kost het U uiteindelijk veel meer
In 80% van de gevallen is een hypothecaire volmacht uiteindelijk veel duurder dan direct een hypotheek nemen
Dus: bezint eer ge begint aan een dergelijke volmacht.
In feite is het een uitgestelde hypotheek, doch 2x langs de kassa passeren

duralexsedlex
Topic Starter
Berichten: 33

#8 , 15 okt 2011 13:09

Hey Loeki,

hartelijk dank voor je antwoord, is zeer useful.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#9 , 15 okt 2011 13:33

Beste,

De uitleg van Loeki houdt geen steek. Hypotheek volmacht wordt pas omgezet als er ernstige redenen zijn om aan te nemen dat het kredietrisico verhoogt. Een volmacht omzetten naar hypotheek si meestal tegelijk een einde van een goede commerciêle relatie met de klant, dus zeker niet zo vanzelfsprekend. Met 22 jaar ervaring als directeur in grote tot zeer grote bankkantoren (tot 35 mensen personeel) kan ik persoonlijk meedelen dat het omzetten van volmacht naar hypotheek beperkt is gebleven tot een achttal op 22 jaar. En reken maar dat mijn kantoren 400 tot 1100 kredietdossiers per jaar draaiden.
Een volmacht is inderdaad een kostenbesparend teken van vertrouwen in de klant. Immers : hypotheek is zeker, volmacht niet. Op het ogenblik dat je een volmacht omzet zijn er dikwijls al bevoorechte schuldeisers als belastingen, sociale zekerheid, BTW die voor de volmachthouder komen. Als je als bank de volmacht omzet in de verdachte periode van 6 maand voor het failissement wordt daarenboven die omzetting als nietig beschouwd.
In 98 % van de gevallen is het dus effectief een kostenbesparende opstelling. Diegenen bij wie volmacht wordt omgezet hebben dikwijls effectief problemen. Een bank gaat heus geen omzetting doen omwille van een detail. Wel indien blijkt dat en de omzet terugvallt, en er achterstallen BTW en RSZ ontstaan, en de levernaciersschulden oplopen en...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

duralexsedlex
Topic Starter
Berichten: 33

#10 , 15 okt 2011 17:39

Hey Basejumper,

Allereerst aangenaam en dankje voor je bericht,

Deze informatie had ik nodig omdat ik een arrest van het Hof van Cassatie (23 maart 2006) aan het analyseren ben.

Ik geloof u :"Hypotheek volmacht wordt pas omgezet als er ernstige redenen zijn om aan te nemen dat het kredietrisico verhoogt." ,maar Loeki heeft ook deels gelijk. Het arrest verhaalt namelijk over het misbruik van de hypothecaire volmacht door de bank.

Terug naar “Bank & Beurs”