Huurkoop

prima
Topic Starter
Berichten: 23

Huurkoop

#1 , 12 okt 2011 13:41

Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een contract opgemaakt voor huurkoop.
Komt erop neer dat ik officieel huurder ben, maar de maandelijkse betalingen gelden als afbetaling.
Zo krijg ik na betaling van 25 procent ook telkens 25 procent van het huis op mijn naam.
Ook alle kosten zijn voor mijn rekening.

Nu staat dit alles op papier en in het testament van degene met wie ik het contract heb maar het contract zelf is niet gewettigd bij de notaris.
Kan ik dit zo laten of toch beter door de notaris laten nakijken.

En heeft er iemand een idee hoeveel de notariskosten bedragen als ik telkens 25 procent van het huis op mijn naam krijg.
Anders betaal je dit in 1 keer maar in dit geval in 4 keer dus zijn de kosten dan hoger?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 okt 2011 13:58

Huurkoop voor een huis? Ik dacht dat in België huurkoop enkel kan voor roerende goederen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prima
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 14 okt 2011 11:09

Niemand met meer info?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 14 okt 2011 13:23

Omschrijf die overeenkomst eens meer in detail. Ik begrijp echt niet waarover het gaat.
Wat komt een testament hierbij doen? Raadsel.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prima
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 14 okt 2011 21:35

Tja waarom een testament? Iedereen gaat ooit wel is dood dan is het toch handig dat het wettelijk in orde is. Is ook een overeenkomst op 20 jaar dus.

Misschien is huurkoop niet exact de juiste term.
Het gaat erom dat ik het huis koop maar gewoon afbetaal aan de eigenaar zelf. En na een bepaald bedrag telkens een deel van het huis krijg.
In het contract staat het zo beschreven. Ook de afspraak dat hoewel ik officieel nog huurder ben ik wel alle kosten op mij neem. Kadastraal, verzekering en renovaties.

Is het genoeg dat ik het contract in handen heb of kan dit makkelijk betwist worden?

En dan de notariskosten? Waaraan ik mij kan verwachten. Omdat dit in 4 keer gaat gaan. Moet ik dan gewoon 1/4 van de notariskosten betalen, van het bedrag dat je betaalt als je in een keer het volledige huis hebt. Of komen er extra kosten bij?
Dat ik weet aan welke rekening ik mij kan verwachten als ik aan de 25 procent zit.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 14 okt 2011 21:40

Dringend notaris raadplegen. Dergelijk onderhands contract is onwettig.
Hoe is in godsnaam dergelijk contract tot stand gekomen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prima
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 14 okt 2011 22:11

Ik weet da je voorzichtig moet zijn met vertrouwen in zulke zaken maar heb er wel vertrouwen in met de eigenaars. Anders had ik dit niet gedaan.
Uiteindelijk hadden ze gewoon kunnen verkopen en in 1 keer hun geld gehad.
Het is vooral dat als er iets gebeurd met hen dat ik mij zorgen maak.

Kan je mij zeggen waarom een contract als dit onwettig is?
Een testament is toch ook gewoon rechtsgeldig zolang het maar geschreven staat?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 14 okt 2011 22:15

Ik weet da je voorzichtig moet zijn met vertrouwen in zulke zaken maar heb er wel vertrouwen in met de eigenaars. Anders had ik dit niet gedaan.
Uiteindelijk hadden ze gewoon kunnen verkopen en in 1 keer hun geld gehad.
Het is vooral dat als er iets gebeurd met hen dat ik mij zorgen maak.

Kan je mij zeggen waarom een contract als dit onwettig is?
Een testament is toch ook gewoon rechtsgeldig zolang het maar geschreven staat?
De verkoop van een woning kan NOOIT zonder notariële akte en betaling van de verschuldigde registratierechten.
Op niet-naleven hiervan staan zware boetes. En dit alles heeft NIETS te maken met een testament.
U bevindt zich dus op zeer glad ijs. Dringend naar notaris om één en andere te laten rechtzetten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 14 okt 2011 22:19

Er bestaat wel zoiets als aankoop op lijfrente.

prima
Topic Starter
Berichten: 23

#10 , 14 okt 2011 22:21

Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf?

Ik ben helemaal nog geen eigenaar dus registratierechten zijn nog helemaal niet van toepassing. Ben gewoon aan het huren tot ik aan het afgesproken bedrag zit om dan de koop te laten doorgaan.

Wat het testament betreft daar staat gewoon in dat ik het huis erf.

prima
Topic Starter
Berichten: 23

#11 , 14 okt 2011 22:23

Er bestaat wel zoiets als aankoop op lijfrente.
Ja da was ook een optie maar als ze dan nog 40 jaar of langer leven hebde ook wel pech he. En daar betaal je allemaal veel rente mee. Nu betaal ik niks rente. Gewoon het afgesproken bedrag dat zelfs nog minder is dan de waarde ervan.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 14 okt 2011 22:30

Een testament is geldig vanaf het ogenblik dat partij een dood is.
Gezien (vermoedelijk) geen familie maar derde persoon denk ik een hoge schaal successierechten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 14 okt 2011 22:33

Vragensteller weet het zelf allemaal beter. Waarom dan hier nog vragen stellen als hij met zijn onwettige constructie meent de hoofdvogel afgeschoten te hebben? Hieraan besteed ik geen tijd meer.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prima
Topic Starter
Berichten: 23

#14 , 14 okt 2011 22:38

Vragensteller weet het zelf allemaal beter. Waarom dan hier nog vragen stellen als hij met zijn onwettige constructie meent de hoofdvogel afgeschoten te hebben? Hieraan besteed ik geen tijd meer.....

Ik weet het helemaal niet beter maar ik snap u antwoord niet op mijn vraag.

Geef dan misschien een betere uitleg in plaats van met 1 zin te antwoorden. Wat ben ik daar nu mee?

jefke007
Berichten: 1812

#15 , 15 okt 2011 10:52

Zoals reeds gemeld is geworden : dringend notaris raadplegen. Die zal alles wel regelen.

Buiten het feit dat hier onwettige dingen gebeuren kan er je een hoge factuur te wachten staan : 10% boete op de waarde van het huis wegens het niet betalen van registratierechten binnen de 4 maanden, 10 % registratierechten op het huis, 7% intresten per jaar op de laattijdige betaling van de registratierechten. Factuurtje van ongeveer 25% of meer van de kostprijs van het huis.

Terug naar “Kopen”