buurman hangt bewakingscamera

Rafaëll
Topic Starter
Berichten: 11

buurman hangt bewakingscamera

#1 , 03 okt 2011 20:16

Hallo !

Ben een tijdje geleden verhuist .

Nu zie ik dat mijn overbuur aan zijn oprit een bewakingscamera tegen zijn huisgevel heeft hangen .
Heb eens aan het zoeken geweest en het betreft een zeer goede bewakingscamera die zelf van binnenuit 360 ° kan draaien .

Ik heb daar geen problemen mee dat men dit doet zolang men beelden maakt die enkel hun eigen terein kunnen bevatten .

Omdat de camera 360 ° kan draaien ben ik er zeker van dat hij de voorgevel van mijn huis kan filmen , hij kan ook zien wanneer ik mijn achterdeur binnen ga om in het huis te gaan en kan dus ook zien wat ik op mijn oprit doe , thuis kom enz .

Hij woont ook aan een drukke verkeersweg met een rond punt en kan dus ook de wagens filmen die voorbij rijden ?


Mag deze man deze camera hangen , want naar mijn weten heb ik eens een artikel in de krant gelezen dat dit niet mag .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 03 okt 2011 21:26

Hij moet voldoen aan de voorwaarden.
http://www.camerabewaking.be/wet-camerabewaking.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.privacycommission.be/nl/in_p ... ra/#N101E1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou zeggen van het ogenblik dat de buur delen opneemt die niet tot zijn eigendom behoren begaat hij een overtreding.
Zo wie zo niet de openbare weg ( publiek domein) en ook niet wanneer er een inbreuk op het eigendomsrecht van een derde. Dus beelden van uw huis of toegang.
Vraag is hoe ga je dat controleren??

Rafaëll
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 04 okt 2011 17:27

Ja inderdaad ja , hoe ga je zoeits controleren , maar ik krijg er wel zo stilaan het gedacht van dat die gast in zijn woning achter het schermpje mij zit in het oog te houden wanneer ik bvb iets aan de woning herstel of weet ik veel , of wanneer er iemand aan de deur komt .

Ik ben daar niet mee gediend met die camera en zal hem dat wel laten horen ook één van de dagen .

Wat ik mij ook afvraag is de bewijslast van zo'n camerabeelden .

Stel nu dat er iemand wil inbreken , ik betrap bvb die inbreker en er volgt een vechtpartij .

Stel dat er een dode valt ofzo in deze vechtpartij .

IAls ik het goed lees zijn deze beelden dus geldig , ook na één maand .

Aangezien het een camera is die 180 ° kan draaien ben ik er zeker van dat deze camera niet enkel beelden maakt van zijn domein en is hij dus strafbaar denk ik .

Wel een rare situatie .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 04 okt 2011 18:51

Hij moet in elk geval een vergunning hebben.
Best navragen bij de politie, kan online bij commissie maar op papier is het via politie.
Wijkagent of iemand anders ( dienst preventie) kan dan komen controleren of alles wel correct is

Terug naar “Privacy-bescherming”