Schilderwerk in slechte staat bij aanvang huurcontract

SofieVD
Topic Starter
Berichten: 5

Schilderwerk in slechte staat bij aanvang huurcontract

#1 , 02 okt 2011 15:16

Ik sta op het punt een huurcontract te ondertekenen voor een appartement.

Het appartement is 12 jaar oud, en de muren zijn al die tijd nooit herschilderd.
De muren zien er nu behoorlijk vuil uit.
De verhuurder geeft als verklaring dat er mogelijk ooit een roker in het appartement gewoond heeft.

In het huurcontract staat echter dat schilderwerk voor rekening van de huurder is.
Echter hebben vorige huurders dus nooit herschilderd.

Nu is het appartement echter niet meer presentabel zonder herschilderen, en dreigt dit dus voor mijn rekening te komen.

Kan ik van de verhuurder vragen dat hij de kosten voor herschilderen op zich neemt?
Ook las ik dat schilderwerk na 9 jaar verondersteld wordt afgeschreven te zijn, kan ik hier iets mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 02 okt 2011 15:41

Als u, voor het tekenen van het contract, vraagt aan de verhuurder om de schilderwerken te betalen, is de kans groot dat hij niet meer aan u wil verhuren. Maar als u het vraagt na het tekenen is het wat anders. De wet heeft voorrang op het contract, dus de schilderwerken zijn ten laste van de verhuurder. Let er wel op dat de intredende plaatsbeschrijving exact is. Foto's van de toestand van het appartement kunnen helpen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

SofieVD
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 02 okt 2011 18:30

Heel erg bedankt voor het advies.
Misschien is het inderdaad beter dat ik er dan bij het tekenen van het contract nog niets over zeg.

Kan u mij eventueel verwijzen naar een wetsartikel o.i.d. waarin duidelijk geschreven staat dat de schilderwerken voor de verhuurder zijn?

Alvast bedankt!

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 02 okt 2011 18:36

Nu. Of de eigenaar dit zo maar gaat toestaan is nog maar de vraag, mogelijk word dit eerst vredegerecht voor uw gelijk te halen. U dient (hopelijk) nog enkele jaren bij deze verhuurder te huren, indien u deze relatie zo al start.
Alle info over de huurwetgeving:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

SofieVD
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 02 okt 2011 23:12

Het is natuurlijk niet de bedoeling al meteen op slechte voet te leven met de verhuurder.
Ik vroeg me gewoon af of het juridisch gezien toegelaten is dat de muren al 12 jaar niet meer geschilderd zijn en duidelijk vuil zijn op het moment dat ik erin trek.
Ik zal uiteraard niets van de verhuurder vragen waar hij wettelijk niet toe verplicht is, maar het lijkt me ook logisch dat de huurder geen kosten op zich neemt die wettelijk gezien voor de verhuurder zijn (voor zover dat inderdaad zo is dus).

Tope
Berichten: 916

#6 , 03 okt 2011 08:07

Tenzij je een goede reden hebt om dit contract te tekenen (vb redelijke huurprijs, goede ligging tov werk, etc.) zou ik niet in zee willen gaan met een verhuurder die een woning in zulke staat verhuurt. Dit lijkt mij een verhuurder die zijn pand slecht onderhoudt en de kans dat er eindeloze discussies ontstaan elke keer er herstellingen moeten gebeuren is zeer groot.

tianneke
Berichten: 279

#7 , 03 okt 2011 08:09

Ik denk dat, als U eerst het contract tekent en vervolgens aan de verhuurder om de schilderwerken vraagt, de kans groot is dat die dat niet zo fijn vindt.
Wat ik zelf op prijs stel is dat de huurder schildert en wij de verf financieren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 okt 2011 10:37

Ik dacht steeds dat verven, behangen, enz... voor rekening van de huurder waren? Toen wij begonnen huren, hebben we eerst ook zo goed als alle kamers herschilderd op eigen kosten (We hebben wel geen erg dure verf gebruikt, maar toch). De gebruikte kleuren van de vorige huurder stonden ons echt niet aan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SofieVD
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 03 okt 2011 10:40

Ik denk dat, als U eerst het contract tekent en vervolgens aan de verhuurder om de schilderwerken vraagt, de kans groot is dat die dat niet zo fijn vindt.
Inderdaad, ik zou eigenlijk liever meteen open kaart spelen, maar ik wil natuurlijk vermijden dat het appartement hierdoor aan iemand anders verhuurd wordt, want voor de rest is het inderdaad wel een interessant appartement.
Wat ik zelf op prijs stel is dat de huurder schildert en wij de verf financieren.
Dat zou ik zelf als huurder ook zeker op prijs stellen, ware het niet dat ik van schilderen absoluut geen kaas gegeten heb en er dus vrijwel zeker toch nog een professionele schilder aan te pas zou moeten komen.

SofieVD
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 03 okt 2011 10:42

Ik dacht steeds dat verven, behangen, enz... voor rekening van de huurder waren?
In dat geval zou ik denken dat de vorige huurders de muren ook in propere toestand hadden moeten achterlaten? Had de verhuurder dan niet aan de "vervuiler" moeten vragen om te herschilderen? De verhuurder geeft zelf toe dat het mogelijk door een roker komt...

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 okt 2011 10:59

Wat ik zelf op prijs stel is dat de huurder schildert en wij de verf financieren.
Gevaarlijk. Deed meer dan 30 jaar het beheer van meer dan 1.200 eigendommen in opdracht van mijn werkgever. Pastte dat in den beginne soms ook toe. Soms kwam het dan voor de de schilderwerken dermate slecht werden uitgevoerd dat ze het jaar daarop moesten worden herdaan.
Hebben ook een poos de verf zelf geleverd, maar dan kon het voorkomen dat deze plots verdween, of elders voor werd gebruikt. (muurverf om kasten te schilderen bvb)
Uiteindelijk heb ik gekozen om de appartementen, die om de x jaar grondig gerenoveerd werden, slechts te voorzien van een degelijke neutrale grondverf (gewoonlijk beigekleur) Aan de huurders de keuze: zo te blijven zitten, of zelf de eindlagen zetten op hun kosten. PB werd wel opgemaakt na de grondverf, en voor de eventuele eindlaag door de huurder.

octopus
Berichten: 235

#12 , 05 okt 2011 12:28

@oude belg
bij mijn weten zijn de schilderwerken buiten voor de verhuurder. Schilderwerken binnen zijn voor de huurder. Hij bekomt het goed zoals op de plaatsbeschrijving is vastgelegd en moet het in die stand terugbezorgen. Indien in het huurcontract staat dat de schilder- en behangwerken fris en nieuw zijn, en dat dit in dezelfde staat moet zijn bij het verlaten, dan zijn deze kosten niet voor de verhuurder. Of ben ik verkeerd?

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 05 okt 2011 12:53

Wat ik zelf op prijs stel is dat de huurder schildert en wij de verf financieren.
Gevaarlijk. Deed meer dan 30 jaar het beheer van meer dan 1.200 eigendommen in opdracht van mijn werkgever. Pastte dat in den beginne soms ook toe. Soms kwam het dan voor de de schilderwerken dermate slecht werden uitgevoerd dat ze het jaar daarop moesten worden herdaan.
Hebben ook een poos de verf zelf geleverd, maar dan kon het voorkomen dat deze plots verdween, of elders voor werd gebruikt. (muurverf om kasten te schilderen bvb)
Uiteindelijk heb ik gekozen om de appartementen, die om de x jaar grondig gerenoveerd werden, slechts te voorzien van een degelijke neutrale grondverf (gewoonlijk beigekleur) Aan de huurders de keuze: zo te blijven zitten, of zelf de eindlagen zetten op hun kosten. PB werd wel opgemaakt na de grondverf, en voor de eventuele eindlaag door de huurder.
Idem.

Terug naar “Huren”