bedankt voor de reakties... al ben ik nog altijd in de war ... tegengestelde meningen
Artikel 1743 B.W. stelt de koper van een gebouw in de plaats van de rechten en verplichtingen van de verkoper voor de rechten en verplichtingen welke de uitvoering van de huurovereenkomst, uitvoering waartoe de partijen na de verkoop gehouden zijn, behelst (Cass., 14 maart 1980, R.W. 1980-81, 1778).
Het betreft een subrogatie dewelke slechts voor de toekomst geldt (Michiels, D., "De huurovereenkomst bij vervreemding van het verhuurde goed", R.W. 1991-92 (657) 658, randnummer 5 alinea 2; Cass., 27 juni 1946, J.T. 1947, 311, noot Sluszny, Pas., 1946 I, 267, noot Hayoit de Termicourt).
In zijn noot onder het cassatiearrest dd. 27 juni 1946 schrijft procureur-generaal, toenmalig eerste advocaat-generaal Hayoit de Termicourt "[le bailleur] demeure, en principe, seul créancier des obligations que le preneur devait exécuter avant le jour de la vente (loyers échus, etc.)."
De overeenkomst tussen de verkoper en de koper kan hiervan afwijken. Het betreft m.i. een overdracht van schuldvordering die geldig is. De huurder moet hiervan worden ingelicht.
Dit klinkt stevig gedocumenteerd, maar op het eind snap ik nu net
niet of u bedoelt dat de nieuwe verhuurder wel of niet het recht heeft de indexatie-verhoging op te eisen van de 3 maanden voor de verkoopakte.
edit 1
In zijn noot onder het cassatiearrest dd. 27 juni 1946 schrijft procureur-generaal, toenmalig eerste advocaat-generaal Hayoit de Termicourt "[le bailleur] demeure, en principe, seul créancier des obligations que le preneur devait exécuter avant le jour de la vente (loyers échus, etc.)."
Wie is hier "le bailleur" (verhuurder)? de oude of de nieuwe eigenaar?
Indien de nieuwe eigenaar, dan zou dit bedoelen dat - per default - de nieuwe eigenaar de enige/nieuwe schuldeiser wordt, voor alle schulden/betalingen die de huurder nog moest aan de vorige eigenaar?
Een andere manier om het te stellen - indien ik als huurder enkele maanden de huur niet had betaald vóór de verkoop, mag dan de nieuwe eigenaar mij ook zeggen dat ik het nu maar aan hem moet betalen, en de oude eigenaar verliest dan meteen alle recht om de betaling nog te eisen? (dat zou de betekenis zijn
indien "le bailleur" = nieuwe eigenaar)
... tenzij het verkoopscontract iets anders stelt - in welk geval de huurder daarvan moet worden ingelicht.
De overeenkomst tussen de verkoper en de koper kan hiervan afwijken. Het betreft m.i. een overdracht van schuldvordering die geldig is. De huurder moet hiervan worden ingelicht.
edit 2-3 - verduidelijkingen in de tekst hierboven
edit 4
subrogatie dewelke slechts voor de toekomst geldt
Dit doet me denken dat u bedoelt dat de nieuwe eigenaar enkel de schulden kan opeisen die optreden vanaf de datum van de akte.
Dat zou dan betekenen dat nieuwe eigenaar geen indexatie kan eisen voor de maanden vóór de akte, aangezien de huur voor die maanden niet aan hem toekomt.
(sorry voor het misschien verwarrend schrijven - ik doe aan tekstinterpretratie al schrijvende...)