Registratierechten betalen

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

Registratierechten betalen

#1 , 20 sep 2011 20:44

Beste, kan iemand mij aangeven wanneer registratierechten betaald moeten worden. Bij het aangaan van de koopverplichting hebben we 10% voorschot betaald. Daarnaast hebben we een hypotheek voor de volledige waarde van het gebouw verkregen. Enig probleem is dat we nu niet het geld hebben om de registratierechten te betalen. Dit kunnen we wel eenmaal we aan de hypotheek kunnen. De 10% dewelke we niet nodig hebben vanuit de hypotheek owv het voorschot en die gelijk is aan de registratierechten willen we hiervoor gebruiken. Beide dossiers worden echter op hetzelfde moment betekend. Hoe kan dit geregeld worden?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 20 sep 2011 20:48

Normaal gezien worden die betaald bij het verlijden van de akte. U betaalt die aan de notaris die dan doorstort.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Aafke64
Berichten: 66

#3 , 20 sep 2011 21:01

De 10 % die u over heeft van de hypotheek mag gebruikt worden om de registratierechten te betalen.

Reclame

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 21 sep 2011 04:44

Akkoord. Maar bij de ondertekening van de authentieke aktes beschik ik nog niet over de 10%. Vormt dit dan geen enkel probleem?

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2011 09:39

Ik begrijp het probleem niet.

De aankoop van een huis kost U ruwweg 115% van de totale waarde van het huis. 100% voor de prijs van het huis, 10% registratierechten en ongeveer 5% notariskosten en dergelijke. Deze 115% dienen integraal betaald te worden bij het ondertekenen van de akte. Een voorschot dat U al betaald heeft wordt hiervan afgetrokken. Meestal werd dit voorschot al in bewaring gegeven bij de notaris.

Voor het verlijden van de akte trekt de notaris meestal een uurtje uit.
Tijdens het eerste half uur wordt de hypotheek geregeld samen met de bank en de koper. Op dat moment beschikt U dus over het geld van de hypotheek (alhoewel U het waarschijnlijk nooit zelf in handen zal krijgen).
Tijdens het tweede half uur wordt samen met koper en verkoper de akte verleden. Hierbij wordt de koper uitbetaald (100%), de registratierechten betaald (10%) en de notariskosten betaald (ongeveer 5%).

Ik begrijp in Uw verhaal niet goed welk geld U op welk moment niet denkt te hebben, maar op een later tijdstip wel?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 21 sep 2011 13:10

Misschien heeft vraagsteller een te kleine hypotheeklening genomen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Aafke64
Berichten: 66

#7 , 21 sep 2011 13:17

Neen, want hij schrijft dat hij de volledige verkoopprijs heeft geleend.
Het enige wat hij bij het verlijden van de akte nog moet betalen zijn de notariskosten want de registratierechten zijn gelijk aan het voorschot.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 21 sep 2011 13:23

Enig probleem is dat we nu niet het geld hebben om de registratierechten te betalen. Dit kunnen we wel eenmaal we aan de hypotheek kunnen.

Akte hypotheeklening wordt toch verleden voor het verlijden van de verkoopsakte? Waarom zou het geld niet beschikbaar zijn?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

conrad
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 22 sep 2011 16:28

Beste, het probleem is dat ik net genoeg heb geleend. Echter, ik heb reeds een enorm bedrag aan voorschot vooruitbetaald. En het voorschot EN de registratierechten kan ik niet behappen. Echter, gezien ik de volle waarde heb geleend, komt het vooraf egaals bedrag vrij om deze registratierechten te betalen. Kan ik bij de notaris dit aangeven en zal hij hier rekening mee houden?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 22 sep 2011 18:13

Ik herhaal nogmaals mijn antwoord: De hypotheeklening wordt normaal gezien eerst verleden bij de notaris. Daardoor komt al het geld van de lening beschikbaar voor het betalen van de woning en de registratierechten. Daarna zal de notaris de akte van aankoop verlijden en met de cheque van de hypotheekmaatschappij de verkoper EN de registratierechten betalen.
Dit is de normale en courante gang van zaken.
Laatst gewijzigd door roharro op 22 sep 2011 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Aafke64
Berichten: 66

#11 , 22 sep 2011 18:37

Inderdaad, de bank stort het geld van de hypotheeklening door aan de notaris, en dat geld wordt volledig gebruikt om alle kosten te dekken : saldo koopprijs, registratierechten, notariskosten. U zal vermoedelijk enkel nog de notariskosten moeten opleggen.

Terug naar “Kopen”