Jaarlijks bezoek aan huurhuis

tianneke
Topic Starter

Jaarlijks bezoek aan huurhuis

#1 , 16 sep 2011 16:08

Volgende maand is het gepland (contractueel) jaarlijks bezoek aan het huurhuis. De huurder gaf aan dat enkel mijn partner welkom is, echter wij gaan graag samen met twee zien we meer dan alleen (partner en ik vullen elkaar goed aan in het ontdekken en vinden van oplossingen, ook voer ik waar ik kan mee de eventueel nodige werken uit).
Kan hij mij de toegang weigeren op de afgesproken bezoekdag?
Kan hij mij verbieden werken uit te voeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 16 sep 2011 16:14

de huurder kan werken weigeren die niet noodzakelijk zijn. (bv schilderen, deuren/ramen vervangen enzo mag niet. Een kapot raam vervangen mag wel)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 16 sep 2011 16:43

Wie staat op het huurcontract vermeld als verhuurder?

Reclame

tianneke
Topic Starter

#4 , 16 sep 2011 16:50

Mijn partner

Vandebos

#5 , 16 sep 2011 20:18

Dan kan de huurder voet bij stuk houden, het is mogelijk dat je bij het vredegerecht zal dienen te passeren. Ik durf niet garanderen dat je zelfs daar gelijk zal krijgen.

tianneke
Topic Starter

#6 , 16 sep 2011 20:56

Dus de huurder kan ons verplichten om eventuele herstellingen door derden te laten verrichten omdat hij mij niet wil binnenlaten?

Ik ga de werkdruk van de vrederechter niet verhogen denk ik. Vraag me af of de huurder zich er van bewust is dat een contract van korte duur betreft, en eventuele werken dan beter na zijn vertrek kunnen uitgevoerd worden.

Fore

#7 , 17 sep 2011 09:45

Als de huurder vraagt om werken uit te voeren is wel iets anders
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lightning

#8 , 17 sep 2011 11:58

Dus de huurder kan ons verplichten om eventuele herstellingen door derden te laten verrichten omdat hij mij niet wil binnenlaten?
Nee, wat VdB bedoelt is dat de huurder voet bij stuk kan houden wat betreft het weigeren van u als niet-verhuurder bij het jaarlijks bezoek, en daar zelfs bij de vrederechter mogelijk aan het langste eind trekt. Wie op vraag van de huurder eventuele werken op zich neemt is een apart verhaal.

Vandebos

#9 , 17 sep 2011 18:02

De huurder heeft het pand gehuurd in de staat aan hem gekend. Hij kan volgende werken eisen:

Dringende herstellingen.
Werken noodzakelijk om het pand in overeenstemming te brengen met de minimale eisen van bewoonbaarheid.
Werken die contractueel bij het aangaan van de huur werden afgesproken en op zijn minst schriftelijk werden vastgelegd.

Verder is wie deze werken uitvoert altijd, altijd een keuze van de verhuurder. De enige uitzonderingen hierop zou zijn als de verhuurder de "risicovollere" werken in kwestie wil laten uitvoeren door een niet erkende, laten we maar zeggen "klusjesman" of wanneer er een vonnis is dat de verhuurder verplicht op straffe van dwangsom een professional aan te stellen om prutswerk reglementair te laten oplossen.

tianneke
Topic Starter

#10 , 17 sep 2011 18:08

Bedankt voor de nuttige info.

Terug naar “Huren”