schimmel ... huisbaas doet er niks aan ..

blieps
Topic Starter

schimmel ... huisbaas doet er niks aan ..

#1 , 15 sep 2011 04:10

Hallo,
waarschijnlijk is dit onderwerp op dit forum al wel regelmatig voorgekomen. Maar na al dat lezen weet ik gewoon niet meer waar te beginnen.
Even schetsen.
Een jaar en half ongeveer woon ik op een appartementje in kapellen. via immokantoor gehuurd. Allereerst betaalde ik 3 maanden waarborg ( 2 maanden + korfina bon) + 1 maand huur.
Het apprtementje was perfect in orde buiten enkele opgedroogde vochtvlekjes na. Een maand of 3 later, moet ergens in de winter zijn geweest merkte ik dat de vlekken groter en groter werden. De woonkamer druipte langs alle kanten en de slaapkamer was kletsnat. Regelmatig zette ik de ramen open maar de schimmel en het vocht bleven overal opduiken. Ik besloot het immokantoor te contacteren. Die contacteerden op hun beurt de huisbaas. jullie horen het al... alles zou in orde komen. Maanden, telefoons gingen voorbij. Ik besloot aangetekend te schrijven en alsook mijn verzekering aan te spreken. Ik dacht ik wed op 2 paarden. Na lang aandringen van het immokantoor en een maand na het aangeteknd schrijven kwam de huisbaas langs . Hij weet het aan condensatie. ik verluchtte niet genoeg en bla bla . Allemaal niet waar. Hij beloofde me er iets aan te doen. Maar ook hier ging weer een maand aan voorbij en heleboel telefoontjes naar het immokantoor. Er volgde een afspraak. immo, huisbaas en ik in de woonkamer. de huisbaas beloofde me een aannemer te zoeken en he dak te komen maken. 2 weken later stodn hij er met een industrieel ontvochtigingsapparaat. Hij beloofde het voor drie maanden te huren en dan met de aannemer heel de boel te komen maken als het weer warmer zou worden. De drie maanden verstreken en het werd april .. een heel warme maand . Ik verwachtte dus ook de huis baas en zijn aannemer , maar die kwamen niet. Weer telefoontjes naar het immokantoor , loze beloftes etc. ik besloot de verzekering weer aan te spreken maar die zouden niks kunnen doen. Er was geen enkele schade behalve dan de verf die afbladerde. We zijn nu september en de winter komt eraan. Mijn apprtement is enorm moeilijk te verwarmen omdat er maar 2 kleine radiotors staan op een opp van ongeveer 50m en het daar enorm slecht geisoleerd is. Ik had dit jaar een afrekening van bijna 800 euro aan gas omdat ik het toch trachte warm te houden. Een tweede aanetekende brief is verstuurd maar ook nu zonder reactie. Wat nu. ?? Ik ga verhuizen maar zou het enorm onethisch vinden moest ik nu 2/3 huurwaarborg moeten achterlaten aan iemand die er niets aan doet. Ik lijd er zowel gezondheidsmatig als financieel aan. Aanvechten of niet ??

groetjes

r

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 sep 2011 18:28

U kan steeds eens via de gemeente de woningdienst contacteren om het pand te laten beoordelen. De eigenaar immomakelaar vriendelijk uitnodigen op de dag dat deze controle plaatsvindt kan de zaken de juiste impetus geven.

In de kantlijn wens ik toch te vermelden dat een afrekening van €800 niet zo buitensporig hoog is voor het verwarmen van een ruimte van 50 vierkante meter op gas. Zeker als men rekening houdt met de uiterst strenge winter die we hebben gehad.

modderbeest

#3 , 17 sep 2011 20:14

ik verhuur ook een appartementje van 60 m2 en daar ik ook een schimmel-probleem ik ga dit proberen op te lossen met een ventilatiesysteem met warmterecuperatie. Dit is een pak duurder dan de traditionele badkamerafzuiging prijs onderdelen alleen 1200 €. Het zou 1 a 3 watt verbruiken en een pak minder warmte zou verloren gaan dan bij het traditioneel verluchten. Opmerking van de huurder: Is er een schakelaar dat ik dat kan afzetten want anders gaat dat altijd stroom verbruiken? Doe je niets is het niet goed doe je kosten en/of moeite is het ook niet goed, zucht...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2011 20:23

Door een afzuiginstallatie, hoe duur ook, los je het schimmelprobleem niet op. De sporen van de schimmel blijven immers in de lucht zitten, en kweken voort, zodat de schimmelvorming in de kamer nog zal uitbreiden.
Je moet de oorzaak oplossen (opstijgend vocht, koudebrug,....) Zal misschien minder duur uitvallen dan uw afzuigsysteem

Tattie

#5 , 25 sep 2011 21:36

uw huisbaas heeft waarschijnlijk een bouwdroger gezet, als die op electriciteit werkt hou u dan ook maar vast voor uw eindafrekening van de electriciteit... wij zitten hier ook met ferm vochtprobleem... huisbaas zette ook bouwdroger (aangezien hij hiernaast woont liggen wij met een verlengdraad naar zijn stopcontact) maar het is opstijgend vocht door hoog grondwater.... dus is dweilen met de kraan open nr mijn gedacht... is het probleem na de winter niet opgelost dan zet hij ons eruit en smijt hier het huis plat... zucht

Terug naar “Huren”