Problemen met verhuurder ivm huurwaarborg

Ex-huurder
Topic Starter

Problemen met verhuurder ivm huurwaarborg

#1 , 25 aug 2011 14:18

Onlangs heb ik een woning gekocht, en daarom mijn opzeg gedaan bij mijn huurhuis, maar de huisbaas wil zoveel mogelijk financiel voordeel eruithalen als mogelijk.

Mijn eerste vraag is i.v.m. de schadevergoeding, ik heb een 3-6-9 contract, en doe mijn opzeg in het 3e jaar, waardoor ik 1 maand boete zou moeten betalen.
Ik heb echter ontdekt dat het huurcontract niet geregistreerd was. Later heb ik dit nog eens gecontroleerd, en bleek dat dit contract enkele dagen NA mijn aangetekend schrijven geregistreerd is.
Volgens mij valt hierdoor de boete weg, maar wil dit even controleren.

Ook heeft mijn huisbaas mij nu met aangetekend schrijven laten weten dat hij de huur gaat indexeren. (dit met terugwerkende kracht van 3 maanden). De postdatum is 18/08, en het huurcontract liep af op 15.07.
Nu vraagt hij gewoon de indexverhoging x 3, maar ik vermoed dat dit niet mag, omdat ik de laatste 3 maanden niet volledig gehuurd heb, en hij niet verder in het verleden mag indexeren.
Toen de datum van uittreding naderde, moesten we nog langer verbouwen, en heb ik gevraagd of ik 2 weken mocht bijhuren(tot 31/7). Dit was geen probleem. Omdat ik hiervan enkel telefonische bevestiging had, heb ik een mail gestuurd, waarin ik ons telefoongesprek samenvatte, en dat we hebben afgesproken dat de woning 2 weken langer zou gehuurd worden aan de helft van de maandhuur(heb dit bedrag ook vernoemd). Nu is mijn vraag of hij hier, mits er geen tegenbericht is gekomen, stilzwijgend akkoord is gegaan dat deze twee weken aan die vaste prijs verhuurd werden, en dus niet geindexeerd mogen worden.

Met de vaststelling van de schade en dergelijke bij uittreding, zijn we de voorlaatste dag dat ik het pand nog huurde samen het pand gaan bekijken. Huusbaas zou mij via mail een overlopen bezorgen van de zaken waar hij niet akkoord mee was. Deze mail heeft hij na anderhalve week gestuurd, nadat ik er expliciet nogmaals achter vroeg. Er waren op sommige lichtpunten geen lusterklemmen aanwezig(en boorgaten nabij lichtpunt moesten opgevuld worden) Ik kreeg echter de mogelijkheid om dit op eigen initiatief in regel te brengen. 4 u na deze mail, krijg ik nog een mail waarin huisbaas stelt een electricien te laten komen, om de lusterklemmen te plaatsen. Deze zou meer dan 4 u nodig hebben gehad om 5 a 6 lusterklemmen te plaatsen met een lamp. Deze werkuren en dergelijke zouden dan voor mijn rekening zijn. Ook stelt de huisbaas dat het pand voorlopig in een onverhuurbare staat is doordat er nog onopgevulde boorgaten zijn in plafond en enkele verfvlekken op zijkant raamkader(waterafwasbare verf). Doordat ik de kans krijg dit op eigen initiatief op te lossen, zou hij in de tussentijd huurschade lijden. Hierop heb ik gemaild toegang te wensen tot de woning om dit in regel te brengen. En opgemerkt dat de tussentijd van 4 u onmogelijk is om iets te komen herstellen. De mail was op een donderdag, dus vroeg ik toegang op vrijdag avond, zaterdag, of zondag zodat ik dit zo snel mogelijk kon in orde brengen. Dit kon ik de zaterdag erna in orde brengen. De huisbaas zou alles nakijken en bevestigen of alles in orde was(moest die dag werken, dus hij kon niet samen met mij komen kijken). Nu is dit al 2 weken geleden, en hij geeft geen reactie ivm mijn werkzaamheden.

Graag zou ik weten of ik hier iets van moet betalen, vermits er in de plaatsbrschrijving ook niet specifiek vermeld staat dat er lusterklemmen aanwezig waren. Het lijkt mij een mooie oplossing dat ik de materialen op mij neem, en de werkuren niet aanvaard.

Alvast bedankt voor uw raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 sep 2011 18:45

Vraag 1: u bent geen schadevergoeding verschuldigd tenzij u zich in een schrijven zwart op wit akkoord heeft verklaard met een schadevergoeding, dan valt deze immers onder de teller "onderlinge overeenkomst"

Vraag 2: de verhuurder kan indexeren met drie maanden terugwerkende kracht, de twee weken langer zullen beschouwd worden als een bezetting ter bede, onderhavig aan indexering.

Vraag drie: uiterst complex aangezien het weer zal vervallen in een welles/nietes spelletje. Wat betreft de gefactureerde werken zou ik voorstellen wat practisch iedere vrederechter zal vonnissen: ieder betaalt de helft. Eerlijk? Niet echt maar wel de realiteit. Voor de rest zijn deeisen van de verhuurder bullshit en zou ik ze ook als dusdanig behandelen.

Reclame

Terug naar “Huren”