66% arbeidsongeschikt - verschillend voor Riziv en FOD?

ecvcaute
Topic Starter

66% arbeidsongeschikt - verschillend voor Riziv en FOD?

#1 , 13 aug 2011 18:40

Ik heb een vraag ivm. een erkenning van 66% arbeidsongeschiktheid. Wordt dat % anders geïnterpreteerd bij het Riziv dan bij de FOD Sociale Zekerheid in het kader van een aanvraag voor Inkomensvervangende Tegemoetkoming? Concreet: Geldt een erkenning van een vermindering van het verdienvermogen tot minder dan een derde (FOD) automatisch ook als 66% invaliditeit voor het Riziv?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
folderdragerke
Contacteer: Website

#2 , 13 aug 2011 19:05

Beste,

Mijn papa heeft ook een arbeidsongeschiktheid van +66% en kan geen aanspraak doen op een tegemoetkoming voor bv. elektric - gas enz..omdat (en dit vindt ik niet normaal) wij (ik en mijn broer) wonen nog thuis en kunnen hem helpen ook op financiel vlak zeggen ze bij de dienst van de ziekenkas.

jefke007

#3 , 13 aug 2011 19:19

Beste,

Mijn papa heeft ook een arbeidsongeschiktheid van +66% en kan geen aanspraak doen op een tegemoetkoming voor bv. elektric - gas enz..omdat (en dit vindt ik niet normaal) wij (ik en mijn broer) wonen nog thuis en kunnen hem helpen ook op financiel vlak zeggen ze bij de dienst van de ziekenkas.

Voor het sociaal tarief voor electriciteit speelt het inkomen totaal geen rol ( wel voor sociaal tarief van telefoon, en wel voor hogere tussenkomst doktersbonnetjes).
Het KB van 28 juni 2009 regelt de automatische toepassing van het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas.

De voorwaarden +66% ziv telt NIET voor electriciteitvoor electriciteit zijn dit de voorwaarden :

•een leefloon toegekend door het OCMW van uw gemeente (wet 26 mei 2002);
•een gewaarborgd inkomen voor bejaarden (wet 1 april 1969) of de rechthebbende die met toepassing van artikel 21, §2 van dezelfde wet het recht op rentenbijslag behouden en een inkomensgarantie voor ouderen (wet 22 maart 2001);
•een tegemoetkoming aan gehandicapten als gevolg van een blijvende arbeidsongeschiktheid of een invaliditeit van minstens 65 % (wet 27 juni 1969); (( is NIET erkenning +66% ziekenfonds = wet 14-07-1994 )
•een inkomensvervangende tegemoetkoming aan gehandicapten (wet 27 februari 1987);
•een integratietegemoetkoming aan gehandicapten behorend tot de categorie II, III of IV (wet 27 februari 1987);
•een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (wet 22 december 1989);
•een tegemoetkoming voor hulp van derden (wet 27 juni 1969);
•een financiële sociale steun verstrekt door een OCMW aan een persoon die is ingeschreven in het vreemdelingenregister met een machtiging tot verblijf voor onbeperkte tijd, én die omwille van zijn nationaliteit niet kan worden beschouwd als een gerechtigde op maatschappelijke integratie;
•een tegemoetkoming van het OCMW in afwachting van het gewaarborgd inkomen voor bejaarden, een inkomensgarantie voor ouderen, een tegemoetkoming aan gehandicapten of een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden;
•personen die een steun verkrijgen die gedeeltelijk of volledig ten laste wordt genomen door de federale staat (artikel 4 en 5 wet 2 april 1965);
•Kinderen die getroffen zijn door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van ten minste 66 pct. (artikel 37, §19, eerste lid, 5° wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994).
Het sociaal tarief geldt niet voor het verbruik op een tweede verblijfplaats, of voor de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw. Ook professionele klanten, occasionele klanten en tijdelijke aansluitingen komen niet in aanmerking voor dit speciale tarief.

PRAKTISCH (Kafka in de hoogste graad )
Reaktie van ElectraBROL

" Het wettelijk kader van het KB voor het automatisch toepassen van het sociaal tarief is nog niet van kracht. Hierdoor dient u het attest voor het bekomen van een overeenkomst voor sociaal tarief nog elk jaar aan uw energieleverancier te bezorgen."

"in 2010 toch geen electronische overdracht van FOD attesten aan de leveranciers gas / electriciteit !
Het KB, waarbij de categorieën van rechthebbenden op het specifiek sociaal tarief gas / electriciteit worden uitgebreid tot de genieters IT en THAB, cat 1, werd als gevolg van de val van de regering tot op heden niet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad."

Kafka

( na 1 jaar mailen toch het sociaal tarief electriciteit-gas bekomen voor iemand
Laatst gewijzigd door jefke007 op 13 aug 2011 19:56, 6 keer totaal gewijzigd.

Reclame

jefke007

#4 , 13 aug 2011 19:24

Ik heb een vraag ivm. een erkenning van 66% arbeidsongeschiktheid. Wordt dat % anders geïnterpreteerd bij het Riziv dan bij de FOD Sociale Zekerheid in het kader van een aanvraag voor Inkomensvervangende Tegemoetkoming? Concreet: Geldt een erkenning van een vermindering van het verdienvermogen tot minder dan een derde (FOD) automatisch ook als 66% invaliditeit voor het Riziv?

zonder meer Neen
verschillende wetgevingen hebben niets met elkaar te maken.
dus plus 66 riziv is niet hetzelfde als FOD sociale zekerheid

( Even op voorhand :- heb even een aantal berichtjes hier nagekeken - ge moogt het altijd gaan aanvechten voor de belgische rechtbanken indien u daar niet mee akkoord bent, maar ik ga zeker mijn energie er niet insteken om dit proberen uit te leggen )

ecvcaute
Topic Starter

#5 , 13 aug 2011 19:54

Alvast bedankt voor jullie reacties. Toch volgende toelichting ivm. mijn vraag. Ik heb het hier niet over de regeling voor Tegemoetkomingen aan Gehandicapten (en voordelen inzake sociaal tarief daaraan verbonden). Die is me bekend en ik vind ze zelf ook discriminerend tav. samenwonende verwanten (een kwestie die ik einde januari hier op het forum heb aangekaart onder de rubriek sociaal recht).
Wat betreft de opmerking dat verschillende wetgevingen niks met elkaar te maken hebben. Dat is wellicht ten dele zo. Maar louter ogv. dat argument zou ik niet durven stellen dat elke wet een apart en zelfstandig bestaan leidt. Zo is het me bekend dat de notie 'passende arbeid' een verschillende invulling krijgt binnen de ziekte- en invaliditeitsverzekering dan binnen de werkloosheid. Maar 66% arbeidsongeschikt lijkt me toch niet heel rekbaar over de verschillende wetgevingen heen. Er moeten toch criteria zijn om de notie arbeidsongeschikt en 66% enigszins te objectiveren (in de zin van een objectieve invulling geven).

folderdragerke

#6 , 13 aug 2011 20:02

Oké @jefke007 toch eveneens bedankt voor de info.
Hij heeft een verhoogde tussenkomst aangevraagd en ook gekregen, dus iets is iets hé, want het ziekteuitkering is niet bepalend een hoog bedrag om maandelijks toe te komen, zeker als je echtgenote geen andere inkomsten heeft.

jefke007

#7 , 13 aug 2011 20:03

Definitie van 66% ziv :
Art. 100. § 1. wet ziv 14-07-1994 Wordt als arbeidsongeschikt erkend als bedoeld in deze gecoördineerde wet, de
werknemer die alle werkzaamheid heeft onderbroken als rechtstreeks gevolg van het intreden of het
verergeren van letsels of functionele stoornissen waarvan erkend wordt dat ze zijn vermogen tot
verdienen verminderen tot een derde of minder dan een derde van wat een persoon, van dezelfde
stand en met dezelfde opleiding, kan verdienen door zijn werkzaamheid in de beroepencategorie
waartoe de beroepsarbeid behoort, door betrokkene verricht toen hij arbeidsongeschikt is geworden,
of in de verschillende beroepen die hij heeft of zou kunnen uitoefenen hebben uit hoofde van zijn
beroepsopleiding.

----------------
Iemand die griep heeft is plus 66% ZIV tijdelijk maar zal geen 66% FOD sociale zekerheid zijn
Er zijn bij ziv ook NIET medische redenen aan een erkenning verbonden : werknemer ( lees ook werklozen ) . Iemand die bv griep heeft maar geen arbeidscontract, geen zelfstandige, geen wekloze is, zal
NIET erkend worden door ZIV
Laatst gewijzigd door jefke007 op 13 aug 2011 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

jefke007

#8 , 13 aug 2011 20:05

Oké @jefke007 toch eveneens bedankt voor de info.
Hij heeft een verhoogde tussenkomst aangevraagd en ook gekregen, dus iets is iets hé, want het ziekteuitkering is niet bepalend een hoog bedrag om maandelijks toe te komen, zeker als je echtgenote geen andere inkomsten heeft.

Klopt : verhoogde tegemoetkoming dokterbonnetjes dus, maar dit betekent NIET sociaal tarief telefoon ( inkomen van alle gezinsleden tellen mee ) en zeker niet sociaal tarief electriciteit

Het is zo dat er bijna niemand meer aan al die overbodig ingewikkelde wetgevingen nog aanraakt

ecvcaute
Topic Starter

#9 , 13 aug 2011 21:28

Uit de reacties blijkt inderdaad de complexiteit van de materie. Om uitweidingen te beperken volgt de context van waaruit de vraag initieel gegroeid is. Ik sta momenteel nog op werkloosheid maar heb te kampen met een degeneratieve aandoening (erkenning van 33 % blijvende arbeidsongeschiktheid voor de RVA ) - mijn gezondheid zal maw. achteruit blijven gaan. In het kader van een aanvraag voor Tegemoetkomingen ben ik blijvend getroffen bevonden met een vermindering van verdienvermogen tot minder dan een derde. Vanuit GTB is me gezegd de overstap naar de mutualiteit te overwegen. Bij een onderhoud met de adviserend geneesheer werd me meegedeeld dat het mogelijk was dat ik na zes maanden uiteindelijk toch niet arbeidsongeschikt bevonden zou worden dus niet op invaliditeit terecht zou komen. In dat geval zou ik terug naar de werkloosheid gaan. Terug naar af dus. Om die reden ben ik dan maar binnen de werkloosheid gebleven.
Tot daar mijn situatie. Niettemin heb ik (weliswaar binnen een andere regeling ( FOD - Tegemoetkomingen aan Gehandicapten) een erkenning dat ik in mijn verdienvermogen (blijvend) getroffen ben tot minder dan een derde van het normale. De vraag komt er op neer in hoeverre het Riviz de erkenning door de FOD zonder meer naast zich kan neerleggen. Van een rechterlijke procedure is geen sprake. Maar als het tot een procedure komt tegen de beslissing van het Riziv dat een persoon niet voldoet aan de voorwaarden voor invaliditeit/verminderd verdienvermogen, in hoeverre kan die persoon zich dan beroepen op het feit dat hij in een andere context ( de FOD) wel sterk getroffen is in zijn verdienvermogen. De FOD is toch ook bevoegd om vermindering van het verdienvermogen vast te stellen. In hoeverre geldt de beslissing van de FOD als een rechtsfeit dat de persoon in kwestie (met succes) kan inroepen tegen de beslissing van het Riziv.

jefke007

#10 , 13 aug 2011 21:36

Jij kan uiteraard perfect ter verdediging inroepen dat je door de FOD-sociale zekerheid 66 % bent erkend ( Een heel goed argument zelfs ), maar het geeft je 0,00 % zekerheid dat ze dat aanvaarden.
Bij een procedure voor de arbeidsrechtbank wordt er normaal een geneesheer ( gerechtersexpert ) aangesteld. Het zal zijn/haar advies zijn die uiteindelijk zal bepalen of de rechter beslist je al dan niet verder arbeidsongeschikt blijft.

Terloops de "invaliditeit" bij de ziv treedt na 1 jaar in en niet na 6 maanden, maar voor het overige betekent "invaliditeit" in de context van de ziv zeker niet iets blijvend, het betkent niet méér dan dat iemand langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt is ( Het dagbedrag in de ziekteverzekering wijzigt echter wel (soms na 6 maanden ) en altijd na 1 jaar ziekte.

Adviserend geneesheer van het ziekenfonds blijft souverein bevoegt tot 1 jaar ziekte, vanaf 1 jaar ziekte is het OOK nog de Geneeskundige Raad van het riziv samen met de adviserend geneesheeer die over verlengingen en erkenningen beslist

folderdragerke

#11 , 14 aug 2011 09:54

Oké, bedankt voor de nuttige informatie.
Dan gaan wij ongetwijfeld er nog van horen, maar mijn papa gaat normaal vanaf volgende jaar zijn pensioen aanvragen, hij kon dat al doen als hij gestopt was (voor de ziekte) als loontrekkende maar NIET als zelfstandige. Hij heeft wel 40jaar gewerkt maar dat was niet voldoende.
Inderdaad het dagbedrag is iets gewijzigt, maar niet veel. Hij hoefde ook niet meer op controle te komen van de geneesheer van de mutualiteit, ze ging het aanvragen bij de FOD en we zouden daar niets meer voor hoeven te doen.
Ze zijn dan op een dag geweest (controle) om een document te laten tekenen dat hij GEEN ARBEID meer verricht, we hebben nog wel een poging gedaan voor enkele uren zijn kinderen te laten helpen in de zaak, maar ter vergeefs. Je doet dat niet GRATIS klonk het daar, dus je dient sociale bijdragen te betalen. (ongeveer 600euro).
en dit maar voor 10uur per week, en dan nog zittend werk.

Ik wil je zeker alvast bedanken voor al je antwoorden, ze waren zeker nuttig!!! @jefke

Terug naar “Andere”