Wat als de verhuurder ten onrechte de waarborg inhoudt?

Argon
Topic Starter

Wat als de verhuurder ten onrechte de waarborg inhoudt?

#1 , 10 aug 2011 10:19

Beste,

Zoals je in dit topic ( http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=31037" onclick="window.open(this.href);return false; ) kan lezen heb ik de huur van mijn woning opgezegd via een AS.

Ik vrees dat de verhuurder niet echt blij zal zijn met mijn stappen dat we geen "boete" dienen te betalen bij het vroegtijdig vertrekken vanuit de woning. Ik weet ondertussen beetje hoe mijn verhuurder in elkaar zit. Nu, op heden nog geen reactie ontvangen en hoop dat het niet het geval zal zijn, maar:
Wat dien ik te ondernemen van stappen als de verhuurder een stuk van de waarborg zou inhouden zonder dat er beschadigingen aan het verhuurde pand zijn? Ik kan er mee leven mocht de verhuurder €100 inhouden bijvoorbeeld om één of andere reden. Voor dat bedrag heb ik geen zin om ruzie te maken. Maar wat als deze een hoger bedrag inhoudt zonder dat hier redenen voor zijn?

Contacteer ik hiervoor dan de vrederechter, advocaat, ... ?

Groeten en bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 aug 2011 11:29

Eerst onderzoeken of de reden van de inhouding rechtmatig is of niet. Indien niet deze aangetekend betwisten en de brief dermate opstellen dat deze ineens geldt als een definitieve ingebrekestelling mocht de verhuurder zich niet binnen de gestelde periode "plooien". Pas dan middels een verzoekschrift 1344bis/ev Ger.W. het vredegerecht in de gemeente waar het pand zich bevindt inschakelen.

Advocaat lijkt me voor een dergelijk verzoekschrift niet echt noodzakelijk.

Argon
Topic Starter

#3 , 10 aug 2011 11:33

Oke, bedankt voor het antwoord!
Laat ons hopen dat we het niet zover moeten drijven natuurlijk!

Probleem is beetje dat we in de tuin een zeer oud kot hebben mogen afbreken. Ik wou dit toen op papier zetten dat we dit zeker mochten doen. Maar dit werd niet gedaan (net zoals onze plaatsbeschrijving die maar in 1 exemplaar opgemaakt werd, en zo kan ik nog wat verder gaan...)

Toen het kot weg was ben ik aarde gaan kopen om het "gat" op te vullen en het land terug te hogen. Daarna kocht ik grasmatten om de tuin weer volledig als "nieuwe" te doen lijken. De huurbaas heeft dit "project" tot op het einde gevolgd en bij het beëindigen ervan was hij zeer tevreden met het resultaat. Nu kan hij natuurlijk draaien als de wind en zeggen dat ik nooit de toestemming had om dit af te breken daar er niets op papier staat he... Nu, laat ons daar nog niet op denken :-)

Reclame

Terug naar “Huren”