Verhuren huis

kiara
Topic Starter

Verhuren huis

#1 , 05 aug 2011 11:55

Geachte,

Ik wens een huis te verhuren. Ik heb voorlopig 1 immo bezocht en die helpen enkel met het zoeken van de klant, ze verlenen geen hulp bij de plaatsbeschrijving of indien er problemen zijn. Ondertussen heb ik wel immo's gevonden die dit eventueel wel doen maar ik moet nog informatie navragen.
Ik wou eigenlijk vragen, bestaat er een soort instantie voor verhuurders waarop je je kan abonneren en die je helpen met het 'juridische' aspect van verhuren dus plaatsbeschrijving, indien de huurder niet betaald of zoals ik heb meegemaakt alles stukmaken? Een advertentie op internet zetten kan ik immers zelf, ik heb meer hulp nodig met het onderdeel verhuurcontract, plaatsbeschrijving,...

Hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 aug 2011 12:09

Als u een beetje op internet zoekt kan u de betreffende informatie zonder problemen vinden. In onderschrift onder (ver)huurder vindt u in ieder geval een standaard contract terug.

Als "verse" verhuurder wens ik u wel ten zeerste aan te raden de eerste maal een immokantoor te gebruiken voor de eenvoudige reden dat u dan de klappen van de zweep leert kennen. Huurders zijn tegenwoordig beter op de hoogte van hun rechten dan de meeste verhuurders. Via een dergelijk kantoor dat tevens voor een percentage van de maandelijkse huur uw pand beheert kan u eveneens goedkoper intekenen op bv rechtbijstandsverzekeringen en/of dubbelborg verzekeringen.

Het kost wel wat, maar beduidend minder dan wat gemoedsrust in het algemeen waard is.

artemis

#3 , 05 aug 2011 12:22

Het kost wel wat, maar beduidend minder dan wat gemoedsrust in het algemeen waard is.
Wat kost dat nu eigenlijk VDB? De commissie die je maandelijks moet betalen om een immo te laten optreden als beheerder en/of rentmeester.

Reclame

Vandebos

#4 , 05 aug 2011 13:01

verschillende mogelijkheden:

- sommigen vragen een vast bedrag per pand per maand. (€ 25-€ 40)
- Sommigen vragen een percentage van de huurgelden. ( 3% - 5% voor hoofdbewoning, 10% - 25% voor vakantiewoningen)

Bovendien heb je een aantal agentschappen die werken met schalen bv. 5% huurgelden tot twee panden, 4.5% vanaf 3 panden, 4%van 5 panden, te onderhandelen vanaf 8 of meer panden.

Persoonlijk heeft de zoektocht me redelijk veel tijd gekost. Ik kan enkel aanraden dat men aan de makelaar in kwestie als men beheer overweegt eerst eens een referentie vraagt van een huidige en een vroegere klant. Als je een goede beheerder vindt is dat een pak last van je schouders, kwestie blijft een goede te vinden...

artemis

#5 , 07 aug 2011 10:39

Bedankt voor die informatie VDB.

Terug naar “Huren”