verhoging kadastraal inkomen na bouwen tuinhuis ?????

gregor
Topic Starter

verhoging kadastraal inkomen na bouwen tuinhuis ?????

#1 , 26 jul 2011 17:01

Zal het plaatsen van een tuinhuis van 20 m2, mits officiele goedkeuring en aflevering van een bouwvergunning door de gemeente, mijn kadastraal inkomen verhogen of niet. Het tuinhuis wordt achteraan in de tuin geplaatst en dient enkel om fietsen, tuinmeubelen en grasmachine etc. in op te bergen. Het is dus geen uitbreiding van een bestaande woongelegenheid. Wij hebben nu een K.I. dat onder kleine beschrijving valt en ik zou dit zo willen houden. Alvast bedankt voor uw reakties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tianneke

#2 , 26 jul 2011 17:16

Bij ons is het verhoogd met 25% voor een tuinhuis waar geen vergunning voor nodig was. We gebruikten het ook als opbergruimte voor tuinmeubelen ed.
Eerlijkheidshalve voeg ik er even aan toe dat ze ook binnen in huis een kijkje hebben genomen en alhoewel er geen veranderingen gebeurd waren dit toch ook meegespeeld kan hebben in de verhoging.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2011 19:35

Bij iedere aanvraag voor bouwtoelating, verkoop van een pand, enz.. maken de diensten van het kadaster gebruik om het bestaande KI na te kijken, en eventueel aan te passen aan de werkelijkheid.
Dikwijls werd het KI vastgesteld in 1977, terwijl de eigenaars later nog een badkamer hebben bijgeplaatst, of CV hebben laten installeren of dubbel glas gezet. Daarom wordt het KI bij een dergelijke gelegenheid herzien.

Reclame

float

#4 , 27 jul 2011 09:34

Normaal geven energiebesparende maatregelen geen aanleiding tot een verhoging van het KI. (Circulaire nr. 3/2010 dd. 22.02.2010)

jojan

#5 , 27 jul 2011 09:37

Als er nog geen CV was en die laten instaleren wel, vervangen van oude installatie door een zuinigere niet.

float

#6 , 27 jul 2011 09:56

Inderdaad. Je kan altijd contact opnemen met het kadaster van je gemeente en vrijblijvend de vraag stellen. Niemand verplicht je om je naam te vermelden hé.

Jan S

#7 , 28 jul 2011 08:25

Ter info:

Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter;
Gemeenten kunnen hier evenwel van afwijken. In het beste geval dus geen vergunning nodig en, als ik alles lees, niet onmiddelijk controle en verhoging KI...
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

float

#8 , 28 jul 2011 12:06

De herziening van het KI is geregeld via het WIB. Die bouwvergunning of niet zal niet zoveel uitmaken ;-)

Terug naar “Archief”