Hoge notaris kosten bij beschrijf woning met sociale lening

surviver
Topic Starter
Berichten: 45
Locatie: Belgie

Hoge notaris kosten bij beschrijf woning met sociale lening

#1 , 20 jul 2011 12:36

Ik heb een huis gekocht van 175000 Euro met een lening van het Vlaams Woningfonds. Volgens hen moet de notaris zijn kosten bij een sociale lening met de helft verminderen. Ik vroeg om een afrekening bij die notaris en daarin staat 3500 Euro kosten voor hem in totaal (buiten het eigenlijke schrijfgeld). Op de site van Notarweb.be deed ik een berekening en daar staat dat hij maximum 3100 Euro kan aanrekenen en dan nog delen door 2 (sociale lening) = 1500 Euro. Dus heeft die notaris mij teveel aangerekend? :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 jul 2011 12:56

Raadpleeg de notaris in kwestie en neem bij twijfel eens contact met diens kamer?

Aafke64
Berichten: 66

#3 , 21 jul 2011 09:35

Het is enkel het ereloon van de leningsakte waarop je de helft moet betalen, alle andere kosten blijven hetzelfde.

Reclame

surviver
Topic Starter
Berichten: 45
Locatie: Belgie

#4 , 21 jul 2011 13:20

Een vriendin kocht toevallig net ook een huis voor 175000 Euro. Zij moet slechts 2500 Euro aan de notaris betalen?! Het is een gewone aankoop niet via een sociale lening ofzo. Ik veronderstel dat de notaris die het huis dat ik kocht, gaat beschrijven wat extra dossierkosten, opzoekingswerk enz aanrekent om toch een mooi som te ontvangen..Om die sociale halvering een stap voor te zijn.

Kan ik nu nog zelf een andere notaris meebrengen of gaat dat nu ik zover in de koop al sta niet meer?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 jul 2011 13:23

Naast het ereloon zijn er inerdaad nog aktekosten e.d. te betalen.
Ook op lening is er ereloon. Iemand die koopt zonder lening betaalt dan ook minder notariskosten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

surviver
Topic Starter
Berichten: 45
Locatie: Belgie

#6 , 24 jul 2011 13:44

Naast het ereloon zijn er inerdaad nog aktekosten e.d. te betalen.
Ook op lening is er ereloon. Iemand die koopt zonder lening betaalt dan ook minder notariskosten.
Ja, dat zal wel kunnen kloppen.
Bedankt voor de reactie's.

Terug naar “Kopen”