annulatiekosten bij fotograaf

fvandesteene
Topic Starter

annulatiekosten bij fotograaf

#1 , 09 jul 2011 11:37

in januari zijn we bij een bepaalde fotograaf geweest ivm een huwelijksreportage.
dan hebben we hem een mail gestuurd met wel de vermelding in: letterlijk ' het is in orde, maar we willen eerst nog een album zien '.
Hierop hebben we geen enkele reactie gekregen, enkel 4 maanden na datum kregen we op onze voicemail te horen dat er een album klaar lag ter inzage.
Toen hebben we met hem contact opgenomen, en laten weten dat we niet meer geinteresseerd waren.
Deze zei, dit is geen enkel probleem ( telefonisch )
Gisteren kregen we echter een e-mail dat wij 200€ annulatiekosten moeten betalen, omdat wij afzien van onze overeenkomst.
Wij hebben echter geen contract van hem gekregen.
Wij hebben hem laten weten ongeveer 3 maanden voor datum.

Graag advies hierover of hij deze 200€ kan eisen.

Mvg,
FVdS

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 09 jul 2011 17:31

u schreef: het is in orde ..... dus u sloot een kontrakt af
U schreef: maar we willen eerst dus er was een opschortende voorwaarde
u schreef: we zijn niet meer geinteresseerd ..... dus u verzaakte zelf aan de opschortende voorwaarde.

U pleegt dus inbreuk op uw eigen voorwaarde
Volgens mij bent u dan wel degelijk gebonden. Dat dit 3 maanden voor datum is doet niks ter zake.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki

#3 , 09 jul 2011 19:07

u schreef: het is in orde ..... dus u sloot een kontrakt af
U schreef: maar we willen eerst dus er was een opschortende voorwaarde
u schreef: we zijn niet meer geinteresseerd ..... dus u verzaakte zelf aan de opschortende voorwaarde.

U pleegt dus inbreuk op uw eigen voorwaarde
Volgens mij bent u dan wel degelijk gebonden. Dat dit 3 maanden voor datum is doet niks ter zake.
Correct.
Enige hoop voor u is de algemen voorwaarden van de fotograaf, en de offerte. Als in beide niets staat van deze annulatievergoeding, dient u deze niet te betalen. Indien wel, bent u deze verplicht.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2011 09:35

Dus met andere woorden: de TS had moeten zeggen: "Het is in orde als we een album kunnen inkijken en dit voldoet aan onze verwachtingen". En toen het album klaar lag, had de TS moeten gaan kijken en zeggen "Het voldoet niet aan onze verwachtingen, het gaat niet door"?

Zo zie je WEER maar eens: uitkijken met bestellingen... Steeds jezelf volledig indekken tegen dit soort geldklopperij (want dat is het wel). 200 € is wel héél erg veel geld om niets te moeten doen. Als die fotograaf op 3 maanden tijd geen andere opdracht binnen krijgt, is het maar een amateur, zou ik zo denken...

Moest ik van de TS zijn, ik zou de annulatiekosten toch proberen betwisten, aangezien de fotograaf wel héél nalatig was door 4 maanden niets van hem te laten horen, en dat de TS uitdrukkelijk gezegd had een album te willen zien. Ik zou in dat geval verwachten dat de fotograaf SPONTAAN en BINNEN EEN REDELIJKE TERMIJN een boek ter inzage aanbiedt. 4 maand later vind ik geen redelijke termijn. Als de TS ook zo lang op zijn foto's zal moeten wachten achteraf... Reden genoeg om niet met deze fotograaf in zee te willen gaan. Moest dit voor een rechter komen, zou ik nog niet zo direct weten of de fotograaf volledig in het gelijk gesteld wordt, hoor!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#5 , 12 jul 2011 20:19

Wel, als TS echt wil proberen:
-Kregen melding via voice-mail: niet te bewijzen, dus geen melding van album ligt klaar
-Hebben telefonisch geannuleerd: tenzij fotograaf dit gesprek heeft opgenomen, geen bewijs.

Via AS melden dat fotograaf niet voldaan heeft aan de voorwaarden zoals in uw mail (mail in bijlage), en dus zelf niet aan het contract (wat uw mail is) heeft voldaan. Ook vragen om bewijs van verwittiging, en bewijs dat u heeft geannuleerd. Melden dat alle briefwisseling die niet vergezeld van deze bewijzen is, niet op ingegaan wordt, daar uw schuld niet aangetoond is.

Bij antwoord van fotograaf via AS (anders negeren, nooit ontvangen) zonder bewijsstukken, kunt u nogmaals een AS sturen waarin u kort verwijst naar uw vorige brief, de gevraagde bewijsstukken, en het ontbreken ervan in het antwoord. Afsluiten met de melding dat bij volgend contact zonder bewijsstukken klacht kan neergelegd worden wegens stalking.

fvandesteene
Topic Starter

#6 , 09 sep 2011 14:42

Beste,

Bedankt voor jullie spontane reactie.
Wij hebben eind juli een aangetekend en gewoon schrijven gekregen van de advocaat van de fotograaf.
Dit schrijven kwam echter toe op het adres van mijn schoonouders. De fotograaf heeft echter geen verdere contactgegevens van ons, slechts het gsm van mijn vrouw, maar weet wel via via wie mijn schoonouders zijn ( vrij bekend in de streek ) en heeft dit waarschijnlijk opgezocht in de telefoongids.
In de brief stond weeral dat we de minnelijke schikking van 200€ moesten storten, nu dit maal op rekeningsnummer van de advocaat, en bij niet betaling gingen we gedagvaard worden voor de rechtbank.
Aangezien dit schreven niet op ons adres toekwam hebben ze deze brief geweigerd en terug gegeven aan de postbode met als vermelding dat de geadresseerden al meer dan één jaar op ander adres wonen ( en gedomicieleerd zijn trouwens ).
dit moest betaald worden voor 12 augustus.

Verder nog niks van terug gehoord.
Hopelijk laat hij het hierbij, zodat we kunnen genieten van onze huwelijksdag zonder zorgen.

Mvg,
FVdS

Terug naar “Consumenten Koop”