Heb onlangs een bestelling geplaatst bij een internetwinkel die als heel betrouwbaar aangeschreven stond.
Betaald via Visa, orderbevestiging ontvangen met vermelding van het gekochte object en de prijs.
2 uur later ontving ik echter een mail dat men mijn 'annulatie' goed hadden ontvangen (zonder verdere uitleg) en dat men het betaalde bedrag terug via mijn visa zal storten.
1 probleem... heb zelf nooit geannuleerd.
Na zelf wat onderzoek te hebben uitgevoerd is aan het licht gekomen dat de bestelling door hen zelf geannuleerd werd omdat er verkeerde prijs op hun website stond vermeld. ( de prijs was ondertussen ook aangepast op hun webwinkel.)
Om toch van hen enige reactie/verklaring te krijgen is er dan contact geweest waarin zowel via telefoon als via mail bevestigd werd dat het om een foutieve prijs ging. (soortgelijke producten met een iets andere specificatie worden wel aan die prijs aangeboden waardoor het als koper/consument moeilijk is te oordelen of de aangeboden prijs min of meer correct is )
Nadat ik toch heb aangedrongen op de levering aan de afgesproken prijs (vermeld op hun order bevestiging) kreeg ik dan de uitleg dat men niet onder de aankoopprijs kan verkopen.
Is een klant verplicht de aankoopprijs van specifieke objecten (welke toch enige kennis van zaken vereisen en die men als koper niet altijd heeft) te weten of te kunnen inschatten ???? (al begrijp ik maar al te goed dat er regels moeten zijn om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.)
Het lijkt me logisch dat iemand (of het nu ene prive persoon of een bedrijf is ) die iets aanbied aan een bepaalde prijs en er een koop tot stand komt aan die prijs, dan ook gehouden wordt om de koop te laten doorgaan aan diezelfde voorwaarden. Is de 'verkoopprijs' van een artikel niet de verantwoordelijkheid van de 'aanbieder' ???
kan ik alsnog de levering afdwingen aan de afgesproken prijs (of aan hun inkoopprijs) ?
zijn er mensen met soortgelijke ervaringen ?
dank bij voorbaat