solidair medebetaler

dumpie
Topic Starter

solidair medebetaler

#1 , 05 jul 2011 14:44

Kan er mij iemand de juiste omschrijving geven van solidair medebetaler?
Het betreft hier niet solidair medeeigenaar

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dumpie
Topic Starter

#2 , 11 jul 2011 14:48

Blijkbaar heeft er niemand een antwoord op mijn vraag van hierboven.
Misschien moet ik een woordje meer uitleg gevan.
Ik heb een woning gebouwd voor het huwelijk en de lening is aangegaan bij het Vlaams woningfonds.
Na het huwelijk heeft mijn echtegenoot moeten een papier tekenen dat hij solidair medebetaler is aangezien hij hier ook woonde. In de akte van de woning is dit nergens opgenomen.
Momenteel zit ik in een echtscheiding verwikkeld en zou nu graag weten welke rechten hem dit geeft.
Sinds hij in november 2010 de gezinswoning heeft verlaten is er ook van hem geen enkele tussenkomst geweest in de lening.
Vandaar mijn vraag naar een duidelijke omschrijving van solidair medebetaler.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2011 20:54

solidair : samen aansprakelijkheid tot betalen van de schuld moet niet in de koopakte staan want gaat over de betaling (lening) het is de lening die samen moet afbetaald worden ....schuldeiser kan naar EEN van beide gaan om het VOLLEDIGE bedrag op te eisen.
tekst van website http://www.elfri.be" onclick="window.open(this.href);return false; ( waarvoor dank)
HOOFDELIJKHEID TUSSEN SCHULDEISERS.
Art. 1197. Een verbintenis is hoofdelijk tussen verscheidene schuldeisers, wanneer de titel uitdrukkelijk aan ieder van hen het recht geeft om betaling van de gehele schuld te eisen en de betaling aan een van hen gedaan de schuldenaar bevrijdt, ook al is het voordeel van de verbintenis splitsbaar en deelbaar tussen de onderscheidene schuldeisers.
Art. 1198. De schuldenaar kan aan een van de hoofdelijke schuldeisers, naar eigen keus, betalen, zolang hij niet door een van hen vervolgd is.
Nochtans bevrijdt de kwijtschelding die door slechts een van de hoofdelijke schuldeisers verleend wordt, de schuldenaar enkel voor het aandeel van die schuldeiser.
Art. 1199. Elke daad die de verjaring stuit ten aanzien van een van de hoofdelijke schuldeisers, strekt tot voordeel van de andere schuldeisers.

Bij een verbintenis in solidum is er dus samenloop van:
- ofwel verschillende contractuele aansprakelijkheden;
- ofwel verschillende buitencontractuele aansprakelijkheden;
- ofwel contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheden;

Reclame

dumpie
Topic Starter

#4 , 16 jul 2011 21:30

Betekend dit dan ook dat hij na de scheiding het betaalde kapitaal tijdens het huwelijk kan terugeisen van mij?

Terug naar “Echtscheiding”