Gerechterlijke dagvaardiging voor 2 weken huurachterstand

Resul007
Topic Starter

Gerechterlijke dagvaardiging voor 2 weken huurachterstand

#1 , 30 jun 2011 11:19

Allen,

Ik krijg vandaag een gerechterlijke dagvaardiging terwijl ik amper 13 dagen huurachterstand heb, is dit wettelijk?

Hij vraagt zelfs een schadevergoeding van 2 X de huur.

Hoe moet ik op zoiets reageren? Dit is via gerechtsdeurwaarder toegekomen.

Mvg,

Resul

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
david1

#2 , 30 jun 2011 12:09

als je de verhuurder niet laat weten dat je later betaald heeft hij dit recht om gerechterlijke stappen te nemen.
veel geduld heeft hij niet de verhuurder maar het is wettig als het van een deurwaarder komt
best zo snel mogelijk betalen voor de rekening escaleert.
schadevergoeding is wel niet wettig zonder vonnis.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2011 13:14

Had die (gerechts)deurwaarder een uitvoerbaar vonnis....ik denk het niet en dan trad hij op als deurwaarder ( lees incassodienst)
beetje naast de kwestie niet goed gelezen sorry :oops:
Laatst gewijzigd door Franciscus op 03 jul 2011 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

j.demoor

#4 , 01 jul 2011 10:24

“Art.1760.In geval van ontbinding van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘13 dagen huurachterstand’ kan bezwaarlijk zulke schuld van de huurder zijn,rekening houdend met alle omstandigheden.

Als de achterstal inmiddels betaald is dan kan u er niet meer toe veroordeeld worden,wat niet wegneemt dat die achterstal fout was.

‘De partij,die bij het instellen van een vordering in huurzaken geen gebruik maakt van de verzoekschriftprocedure,zoals bepaald in art.1344bis Ger.W.,schendt het algemeen rechtsbeginsel,bestaande in het vermijden van nutteloze kosten. De partijen beschikken in dit verband niet over een keuzerecht omtrent de wijze van instelling van de vordering‘(Vred.Roeselare 29 maart 1996,T.Vred. 1997,186).

‘In het procesrecht geldt een plicht tot schadebeperking:als er geen redenen aangetoond worden waarom een dagvaarding verkozen werd boven een verzoekschrift,blijven de dagvaardingskosten ten laste van de partij die ze gemaakt heeft.’(Vred.Kruishoutem 23 december 1998,T.G.R. 1999,3).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”