Waterrekening veel te duur

cuyperke
Topic Starter

Waterrekening veel te duur

#1 , 20 jun 2011 14:31

Goeiemiddag,
mijn pa is huurder in het enige appartement in een blok die verhuurd wordt door
de eigenaar van het ganse gebouw. De rest zijn allemaal eigenaar van een appartement.
Iedereen krijgt dus een rekening van de gemeenschappelijke kosten.
Voor de electriciteit krijgt mijn pa rechtstreeks zijn factuur van Electrabel.
Voor het water moet hij de waterstanden doorgeven aan de maatschappij maar
krijgt hij van de verhuurder een gewoon papier met de rekening (dus niet van de maatschappij).
Nu moet mijn pa 270 euro betalen voor het water als alleenstaande. Mijn pa heeft volgend verbruik
per week : 2 x bad, 2 x wasmachine, 2 spoelbak afwas /dag, 1 koffiekan per dag.

Wij, een gezin met 4 (2 volw+2 kind) : dagelijks een bad/douche, 10 x wasmachine per week, 5 xafwasmachine
per week,... betalen we 280 € op jaarbasis.

Dit vind ik echt gangsterpraktijken, dit kan toch echt niet.
Ons pa is alleenstaande van oktober 2010, vorig jaar betaalden ze 320 € met twee voor 1 jaar.
Met een laag pensioen kan hij dit niet meer allemaal blijven betalen.

Wat kunnen we hier aan doen ?
Deze verhuurders zijn echt het bloed van onder de nagels aan het halen.

Ik wil er ook bijvermelden dat er ook een studio aangesloten zit op dezelfde leiding naast het appartement van mijn
pa waarin er altijd wel een huurder is (meestal jongelui). Dit staat deze keer ook op hun papiertje en deze betalen 50 €
verbruik !!! Ik denk wel dat jongelui meestal dagelijks een douche nemen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 jun 2011 14:35

Elke forfaitaire kost dient bewezen te worden als de huurder hier schriftelijk om vraagt. U kan dus aangtekend aan de verhuurder inzage vragen in de officiële facturen en en de berekeningswijze waarop deze aan de € 270 komt. In het schrijven vermeldt u een termijn waarin inzicht krijgt in deze facturen (bv binnen de drie weken na kennisname schrijven), dat dit schrijven geldt als ingebrekestelling mocht er niet binnen de gestelde termijn worden ingegaan op uw recht conform art 1728ter BW die van dwingend recht is.
Art. 1728ter. <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 2> § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.
§ 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig.
§ 3. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

cuyperke
Topic Starter

#3 , 23 jun 2011 12:57

En als de verhuurder dit weigert ?
Welke stappen kan je dan als brave huurder ondernemen ?

Mijn ouders hebben altijd van ja geknikt maar ik ben dit beu deze wanpraktijken.

Bedankt voor uw feedback !

Reclame

Vandebos

#4 , 23 jun 2011 13:22

Indien de verhuurder weigert inzage te bieden kan je vader via het vredegerecht inzage en een correcte afrekening afdwingen.

Terug naar “Huren”