moeilijke verhuurder

chrisvw
Topic Starter

moeilijke verhuurder

#1 , 23 dec 2006 14:15

Geachte

Mijn dochter heeft op 01/06/2005 een appartement gehuurd met een contract van 3 jaar. Ze heeft nu zelf een appartement gekocht en wenst op 1 januari te verhuizen. Ze heeft in november schriftelijk haar huur opgezegd. Ze heeft al 6 kandidaat huurders voorgesteld aan de verhuurder, maar deze weigert steevast. De verhuurder eist 3 maanden huuropzeg + een verbrekingsvergoeding van 2 maanden (dit stond wel in het contract) en allicht zal ze ook nog wel wat vinden om de huurwaarborg in te houden. Klopt dat allemaal? Kan dat allemaal?
Als mijn dochter op 1 januari vertrekt moet ze nog drie maanden huur betalen, maar ze moet wel de sleutels afgeven zegt de verhuurder. Is dat wettelijk? Kan de verhuurder in de loop van die drie maanden dan al een andere huurder in het appartement laten?
Wat raadt u ons aan?
Kunt u ons zo vlug mogelijk iets laten weten aub?
Hartelijk dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 dec 2006 18:07

Het is altijd gevaarlijk zich uit te spreken over een clausule in een overeenkomst, zonder deze zelf gelezen te hebben. U doet er dus best aan deze clausule hier letterlijk weer te geven.

In de contracten die ik tot nu toe gezien heb en waar een dergelijke clausule in voorkomt betekent dit
- opzegtermijn van drie maanden +
- verbrekingsvergoeding

Dus opzeg gegeven in november betekent opzegtermijn: december + januari + februari. In die drie maanden de huur betalen. Appartement verlaten einde februari + nog twee maanden extra huur betalen. De huurder kan dan niet verplicht worden de sleutels voor einde februari af te geven. Uiteraard kan met de eigenaar afgesproken worden vroeger weg te gaan en minder te betalen. Dat is een kwestie van overeenkomen.

Let wel op: de contracten die ik gezien heb laten de keuze aan de eigenaar tussen ofwel dit systeem, ofwel huurder zoeken en blijven huren tot er andere huurders zijn, zonder opzegvergoeding. Zorg er dus in eerste instantie voor dat de eigenaar dan duidelijk zijn keuze kenbaar maakt. Lees dus goed de overeenkomst.

scorpioen

koen999

#3 , 23 dec 2006 18:25

Ik verhuur zelf en als een huurder zelf een nieuwe huurder wil aanbrengen bij vervroegd opzeggen mag dat van mij,

maar ik vraag dan wel dat de oude huurder borg staat voor de nieuwe huurder.

Misschien kan je dat voorstellen aan de verhuurder, je begrijpt als verhuurder wil je graag safe zitten en niet aan de eerste de beste verhuren.

Reclame

citroentje

#4 , 24 dec 2006 23:49

het is wettelijk als je een kontrakt heb van drie jaar en je doet kontraktbreuk heeft de eigenaar recht op een vergoeding.
verlaat je de woning in het eerste jaar heeft hij recht op drie maanden schadevergoeding vragen
2 jaar is het gelijk aan 2 maanden en in het derde jaar 1 maand.
Dus omdat u dochter in het tweede jaar opzeg heeft de eigenaar recht op 2 maanden.
De huurwaarborg kan ze niet inhouden behalve als er schade is in het appartement kan hij die schade van de waarborg inhouden.

dieke

#5 , 25 dec 2006 09:46

De vergoedingen die toegepast worden voor onderbreking van het huurcontract, staan volledig los van het feit of er al dan niet al onmiddellijk een nieuwe huurder is. De vergoeding wordt meestal wel berekend op x maal maandelijks huurgeld, maar verder heeft het 1 niet met het ander te maken.

De verhuurder mag dus perfect een andere huurder tot het appartement toelaten. De vergoeding slaat niet op het aantal maanden nadeel dat de verhuurder zou hebben, wel op het nadeel dat er een nieuw contract moet afgesloten worden enzoverder, dus voor de "miserie" eigenlijk.

Terug naar “Huren”