Eigenaar van een pand opsporen

Justicia
Topic Starter
Berichten: 6

Eigenaar van een pand opsporen

#1 , 29 mei 2011 17:11

Goeiedag,

Gisteren ging ik een woning bezichtigen die ik had opgemerkt via internet. Onderweg naar het pand in kwestie kwam ik langs een huis dat er best wel verwaarloosd en eenzaam bijstond, volgens mij onbewoond.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om de eigenaar van deze woning op te sporen, daar ik hem/haar de vraag wil stellen als de woning in kwestie daadwerkelijk te koop is of niet, of binnen korte tijd te koop kan worden gesteld.
Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat er -bij een verkoop- geen "te koop" papier of bord is geplaatst, daarmee. Als ik het adres in google ingeef, kom ik alvast niet uit op één of andere immosite, via 1207 et weten gekomen dat er geen aansluiting meer is,...

Wie weet raad?

Alvast bedankt

Mvg Justicia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 29 mei 2011 18:03

Ja kan altijd proberen navraag te doen bij de dienst kadaster van de gemeente. In principe geven ze die informatie niet vrij... Maar vragen kan altijd.

Justicia
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 29 mei 2011 18:23

Dag Bart, alvast bedankt voor uw antwoord. Dat ga ik dan morgen proberen te doen.

Reclame

Justicia
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 29 mei 2011 18:24

Als dat niet lukt, zijn er dan geen andere opties meer?

artemis
Berichten: 3294

#5 , 29 mei 2011 18:49

Ja kan altijd proberen navraag te doen bij de dienst kadaster van de gemeente. In principe geven ze die informatie niet vrij... Maar vragen kan altijd.
Ik dacht dat het kadaster altijd de identiteit van de eigenaar doorgaf (weet niet meer of het een betalende dienst was). Wij hebben zo althans meermaals eigenaars van leegstaande panden opgespoord.
Op dezelfde manier kan je die informatie nodig hebben als je schade ondervindt van een naburig pand en de eigenaar je onbekend is.

Detail: op het kadaster lieten ze mij ooit een plan zien van een naburig huizenblok, waarop ik van elk pand de naam van de eigenaar kon lezen. Ben nog geschrokken van een buur die je 5 frank zou geven als je hem ziet maar die wel nogal wat huizen bezat.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 mei 2011 19:40

Mist betaling kan je van het kadaster de namen en adressen krijgen van de eigenaars. (Niet de gemeentelijke dienst van het kadaster, wel deze van het ministerie)
Ga met het adres en indien mogelijk met de kadastrale gegevens naar hun kantoor en ze zullen u wel verder helpen.
Vraag ook eens na bij de buren. Mogelijks kennen zij de eigenaars.

Justicia
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 29 mei 2011 19:46

Artemis & Mava, bedankt voor jullie reply's, eerstdaags ga ik eens horen bij de buren van dat pand, dan is dat mssn wat centen en geloop uitgespaard ;)

mvg Justicia

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 29 mei 2011 21:28

Mijn persoonlijke ervaring is dat je de informatie alleen krijgt als je op een of andere manier 'betrokken' bent. Maar het kan evengoed afhangen van de persoon die je te pakken krijgt op de dienst. Vandaar, gewoon proberen. En ik heb zelf nog nooit betaald voor die informatie.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 30 mei 2011 12:46

Als je de kadastrale gegevens kent, kan je een lijst met namen en adressen opvragen van alle aanpalende eigenaars, maar ook van bvb alle eigenaars in een straalvan 50, 100 enz..meter. Je betaald per adres.

westhoek
Berichten: 395

#10 , 30 mei 2011 14:41


Detail: op het kadaster lieten ze mij ooit een plan zien van een naburig huizenblok, waarop ik van elk pand de naam van de eigenaar kon lezen. Ben nog geschrokken van een buur die je 5 frank zou geven als je hem ziet maar die wel nogal wat huizen bezat.
:mrgreen: :mrgreen:
In mijn vak heb ik ook zulke klanten. En dat er verdomd rijke mensen in dit land wonen !!

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 30 mei 2011 17:46

Je kan ook eenvoudigweg naar het lokale hypotheekkantoor trekken en de aankoopakte van het pand in kwestie opvragen. Deze informatie is openbaar en gratis. (voor een kopie ervan betaal je een kleine meerprijs.)

Jan S
Berichten: 397

#12 , 31 mei 2011 14:25

Of gewoon een aanvraag doen bij het kadaster?!

http://www.agiv.be/gis/knowhow/?artid=153
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Kopen”