Een concert organiseren; VZW oprichten?

PoorEditing
Topic Starter
Berichten: 10

Een concert organiseren; VZW oprichten?

#1 , 28 mei 2011 12:38

Beste,
Ik ben van plan om dit najaar een muziek concert te organiseren, ik ben er al een tijdje mee bezig, en ik schat mijn budget als volgt in:
- Promotiekosten (flyers + tickets); 300 €
- 14 bands, samen; 1600 €
- Waarborg zaal; 250 €
- Zaal; 600 €
- Totaal; 3750 €

Nu is mijn vraag, hoe regel ik dit juridisch het beste? Kan ik zoiets op mijn eentje organiseren of richt ik daar het best een VZW voor op? Indien ik het in mijn eentje doe; wat doe ik achter af met de winst / het verlies? Moet ik dat ergens aangeven? Moest ik een VZW oprichten, kan ik die 2700 € dat ik daar dan als “startkapitaal” inpomp daar terug uithalen? Hoelang duurt het om een VZW op te richten én vooral; is het goed genoeg om als ‘boekhouding’ gewoon 2 papieren bij hou; een met winst en een met verlies op?

Overigens, als iemand handige tips heeft .. of dingen heeft waar ik niet aan gedacht heb; laat maar weten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 29 mei 2011 12:29

Beste,
Ik ben van plan om dit najaar een muziek concert te organiseren, ik ben er al een tijdje mee bezig, en ik schat mijn budget als volgt in:
- Promotiekosten (flyers + tickets); 300 €
- 14 bands, samen; 1600 €
- Waarborg zaal; 250 €
- Zaal; 600 €
- Totaal; 3750 €

Nu is mijn vraag, hoe regel ik dit juridisch het beste? Kan ik zoiets op mijn eentje organiseren of richt ik daar het best een VZW voor op? Indien ik het in mijn eentje doe; wat doe ik achter af met de winst / het verlies? Moet ik dat ergens aangeven? Moest ik een VZW oprichten, kan ik die 2700 € dat ik daar dan als “startkapitaal” inpomp daar terug uithalen? Hoelang duurt het om een VZW op te richten én vooral; is het goed genoeg om als ‘boekhouding’ gewoon 2 papieren bij hou; een met winst en een met verlies op?

Overigens, als iemand handige tips heeft .. of dingen heeft waar ik niet aan gedacht heb; laat maar weten!
Waarom zou U een VZW daar voor willen oprichten?

Justiceseeker

PS. De cijfers lijken me totaal onrealistisch... .

PoorEditing
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 29 mei 2011 12:34

Waarom denk je dat de cijfers onrealistisch lijken?
EDIT; ik merk het, het moest dus 2750 zijn.. maar da's nogaltijd al EEN PAK geld..

Wél men heeft mij wijs gemaakt dat als ik het in mijn naam moest organiseren, ik veel meer 'merde' zou hebben als ik effectief winst zou hebben..?

Reclame

tianneke
Berichten: 279

#4 , 29 mei 2011 12:49

Je kan hier lezen : http://www.devzw.be/artikels.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vsdc.be/NL/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/staatsblad_help ... ieren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/index_n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

tianneke
Berichten: 279

#5 , 29 mei 2011 12:51

Voor een vzw dien je statuten op te maken, deze samen met een cheque van ongeveer (weet het juiste bedrag niet meer) 140 euro afgeven op de rechtbank van koophandel (dienst vzw's) en dan kan je starten...er zijn verschillende verplichtingen waar je moet aan voldoen zoals boekhouding, belastingsbrief, btw...

PoorEditing
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 29 mei 2011 12:53

Ja, ik heb al 'wat' opgezocht ivm VZW's, maar mijn basisvraag is; achten jullie het nodig om hier een VZW voor op te richten?
Zoneen; Hoe regel ik dat als ik winst / verlies maak? (IVM belastingen?)

tianneke
Berichten: 279

#7 , 29 mei 2011 13:16

Een bepaald bedrag is zowieso vrijgesteld van belastingen...verlies tja...sponsers zoeken?

O ja het afsluiten van de vzw kost ook geld.

Justiceseeker
Berichten: 354

#8 , 29 mei 2011 13:21

Waarom denk je dat de cijfers onrealistisch lijken?
EDIT; ik merk het, het moest dus 2750 zijn.. maar da's nogaltijd al EEN PAK geld..

Wél men heeft mij wijs gemaakt dat als ik het in mijn naam moest organiseren, ik veel meer 'merde' zou hebben als ik effectief winst zou hebben..?

Ik denk dat U dringend met een goeie boekhouder contact moet opzoeken. Niet alleen voor wetgeving terzake maar ook voor het concept en de financiële plaatjes. Het is niet voldoende te denken dat snel een VZW oprichten "de" oplossing is. Er zijn aspecten in uw marketingaanpak die me de wenkbrouwen doen "fronsen"... . Alhoewel ik U het beste toewens, blijkt het hele gebeuren vrij onrealistisch want:

1) U spreekt niet over de inkomprijs, de te betalen taksen op inkomsten (btw, gemeente-of stadstaksen, SABAM)
2) mogelijke bedrijfsvoorheffing als het hier om buitenlandse acts gaat (ik twijfel hieraan gezien de budgetten.... die U opgeeft)
3) de algemene kosten voor het organiseren, stagehands, personeel allerlei, verzekeringen, security, enz. Zeker een twintigtal verschillende kosten), de vergunningen allerlei opgelegd door de wetgever (informeer!).
4) de promotiekosten... 300€?

Tenzij U gegarandeerd een "full house" heeft (kan onmogelijk geweten worden want géén ticketprijs vermeld...) is dus evenmin geweten wat de "breakeven" is (te halen verkoopcijfer of aantal tickets om uit de kosten te komen).

Best van alles: wie zijn de "acts"? Zijn ze populair en dus bemind? Enz. Zij zijn tenslotte de "lokkers"... .

Ik ga U hier geen les in concertpromoties geven maar weet dat ik ongeveer 35 jaar ervaring heb in dat wereldje met wereldartiesten. U lijkt me eraan te beginnen zoals de promotors 40 jaar geleden... . It's only Rock 'n Roll zoals in Woodstock... .

Justiceseeker

PoorEditing
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 29 mei 2011 13:32

Mijn acts zijn binnenlandse bands, er kan 350 man in de zaal, inkom is 8 euro.
Sabam, personeel,.. wordt allemaal door de zaal betaald :)
Promotiekosten; 100 posters, 500 tickets.
Geen verdere sponsoring, maar ik reken inderdaad wel op een 'full house' .. was dan nét op een mooie break-even zou komen. (Waarborg krijg ik terug, dus ik zit met een marge van 250€)

Verder; hoewel het 't eerste concert zou zijn dat ik organiseer, kan ik u verzekeren dat ik genoeg van het muziekwereldje ken hoor ;). (Anders zou ik zo geen goeie deal met de zaal/artiesten hebben kunnen sluiten .. :))

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 29 mei 2011 13:33

Ik denk dat er ook nog een aantal (aansprakelijkheids-)verzekeringen in orde moeten gebracht worden. En nog wat vergunningen/toelatingen... Brandweer, ...

PoorEditing
Topic Starter
Berichten: 10

#11 , 29 mei 2011 13:42

Men gebruikt de zaal uitsluitend voor concertjes, dus ivm de vergunningen en toelatingen is normaal alles in orde hoor .. Het is trouwens een stadszaal, dus ik denk dat die mannen het wel fair houden, niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mei 2011 13:56

Heb je ook P.A in de zaal want dit kost toch snel 750 € en meer als er faktuur moet zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PoorEditing
Topic Starter
Berichten: 10

#13 , 29 mei 2011 14:09

Ja, voor de PA, geluids- én lichtechnici zorgt de zaal! Da's allemaal in die 600€!

Justiceseeker
Berichten: 354

#14 , 29 mei 2011 14:17

Mijn acts zijn binnenlandse bands, er kan 350 man in de zaal, inkom is 8 euro.
Sabam, personeel,.. wordt allemaal door de zaal betaald :)
Promotiekosten; 100 posters, 500 tickets.
Geen verdere sponsoring, maar ik reken inderdaad wel op een 'full house' .. was dan nét op een mooie break-even zou komen. (Waarborg krijg ik terug, dus ik zit met een marge van 250€)

Verder; hoewel het 't eerste concert zou zijn dat ik organiseer, kan ik u verzekeren dat ik genoeg van het muziekwereldje ken hoor ;). (Anders zou ik zo geen goeie deal met de zaal/artiesten hebben kunnen sluiten .. :))

Hmmm... 8€ bruto per ticket x 350 man =.... 2800€ inkomsten (bruto...). De rest zou U zelf moeten zien... . Leg de centjes op de spaarrekening à 2,5% (U zal wel véél minder krijgen dan wat de eigenlijke "inflatie" nù is ... maar .... U heeft géén last, U zal st OOK geld verliezen maar moet er géén moeite voor doen... :-)). Toch mooi? Niet?
La vie est belle...!

Think twice!

Justiceseeker

Tope
Berichten: 916

#15 , 29 mei 2011 15:58

In tegenstelling tot Justiceseeker weet ik niks over concerten organiseren en kan ik mij alleen maar baseren op de info die je geeft.
Wel, ik zou echt niet in jouw schoenen willen staan op het moment dat het uiteindelijke kosten-batenplaatje opgemaakt wordt.
Heel slordig prospectiewerk lijkt mij.
Tenzij er andere inkomsten zijn van vb drank moet je al een volle zaal hebben om net uit te kosten te komen.
En dan mag er absoluut niks tegenslaan!
Jij alleen draagt de verantwoordelijkheid en dit zonder verzekering heb ik begrepen, want is daar ik geen onkostenpost voor voorzien.
Nee, ik zou hier op deze manier niet aan durven beginnen!

Terug naar “Archief”