huuropzeg betwisten

lamfr
Topic Starter

huuropzeg betwisten

#1 , 26 mei 2011 23:02

hallo,

had graag geweten of er bepaalde regels zijn om een huuropzeg te betwisten.

bv is het voldoende om het gewoon mondeling te melden dat je niet akkoord bent met de opzeg.

ga hier nu niet alle details kunnen geven maar toch kort situatie schets geven.

het probleem is nl heb een huis gekocht.
1 huurder is vertrokken voor de akte dus geen probleem
in de 2de studio is de huurder er nog , heb volgens de wet de huur opgezegd voor eigen bewoning.
uiteraard in een AS.
Nu meld mr me dat hij bij het eerste bezoek van mij om me voor te stellen als nieuwe eigenaar en de sleutels van studio 1 op te halen zodat ik er zelf kan want hij had ze in bewaring, dat ik hem niet kan op zeggen omdat hij er al 1,5j woont,enige reden die er gegeven wordt hij spreekt niet van een kort lopend contract, ik heb men huiswerk gemaakt en weet dat in dat geval tenzij anders in het contract vermeld je dat niet kunt opzeggen.

Met het contract ga ik jullie hier niet lastig vallen volgens iedereen die het leest is het een 9j.
ben dit nogmaals gaan controleren is zeer onduidelijk en niet geregistreerd.

hij meld dit nog een tweede maal telefonisch want de huurders bond zegt dit en zijn begeleidster van het ocmw ook de enige reden dat ik krijg is omdat mr er al 1,5j woont.
De mevr die de huurwaarborg regelt van het ocmw die zegt ook 3 maand opzeg is correct.

Als zij hier niet mee akkoord zijn moet dit dan per AS aan mij meegedeeld worden eventueel nog gemotiveerd
want je kunt zoveel zeggen en hoe lang hebben ze om dit te betwisten?
en wanneer kan ik naar de vrede rechter om de nodige stappen te zetten kan moeilijk gaan met alleen de mededeling Mr zegt dat hij er niet uit wilt.

heb eigenlijk het gevoel dat mr op een uithuiszetting aan stuurt omdat dan alles voor hem wordt geregeld voor de rest een brave man die stipt betaald.

dus graag een beetje advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 28 mei 2011 04:11

U kan natuurlijk geen rechtszaak beginnen, vooraleer die 3m. voorbij zijn en hij er nog zit. U hoeft zich geen zorgen te maken over het feit of hij u opzeg betwist of niet, omdat wat voor reden hij ook geeft, dit ongeldig is.

Hij kan wel tijdens de 2e maand van de opzeg een verlenging aanvragen waarmee u kan akkoord gaan of niet.

In elk geval als u met OCMW klanten zit kan het nog wel een tijdje duren vooraleer uw huurder op straat staat. Dat het u wat geld gaat kosten daar hoef ik geen tekeningetje bij te maken denk ik.

Huis kopen inclusief inboedel is niet altijd probleemloos.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 28 mei 2011 04:37

U zend de huurder in kwestie een tweede as waarin u hem eenvoudig en vriendelijk meedeelt dat de opzeg gedaan rechtsgeldig en definitief is overeenkomstig art 3 van de huurwetgeving. (wat ook zo is met een warrig contract, de huurwetgeving stipuleert immers zwart op wit dat tenzij anders omschreven ze uitgaat van een negenjarig contract, warrig houdt in dat men het zekere voor het onzekere dient te nemen dus negenjarig...)
Dat indien hij het pand niet op de voorziene datum heeft verlaten dit volledig onder zijn verantwoordelijkheid valt, u op zijn kosten het gerecht zal inschakelen en u alle gerechts en uitzettingskosten op hem zal verhalen tot ze inclusief de gerechtelijk bepaalde interesten en deurwaarderskosten verhaald zijn.

Als hij het dan nog niet wenst te snappen...tja.

Werk proactief en voorzie middels een verzoekschrift 1344bis ger w een geding voor de eerste datum na de dag dat de huurder het pand dient te verlaten, dat kost u een kleine € 40 doch op die wijze minimaliseert u de wachtperiode tot uitzetting en maakt u minstens 2 weken op voorhand aan de huurder glashelder dat u meent wat u zegt. Verhuist deze uit eigen beweging is een telefoontje naar de griffie voldoende om het van de rol te halen en heeft u uw doel bereikt voor amper €40.

Reclame

lamfr
Topic Starter

#4 , 28 mei 2011 23:21

bedankt voor de antwoorden

dat het niet makkelijk ging worden dat wist ik, even geduld hebben en zal jullie raad zeker in gedachte houden.
Heb in elk geval al een idee wat wanneer te doen.
Ik weet dat in men recht ben dus dat is nooit een probleem geweest, zie mr regelmatig als ik beneden aan het werk ben ga nog eerst praten met de nodige kopieën van de wetgeving erbij en eventueel met mevr. van het ocmw erbij en dit nadien op papier een verslag van het gesprek in AS bevestigen wel juist formuleren zodat het vriendelijk en respectvol is.
tja de huurdersbond had gezegd dat mr er niet uit moet ,hadden hem ms beter laten weten dat zijn huurcontract geregistreerd moest worden voor zover er al gebeld is geweest. dat de sociaal assistente niet alles weet begrijp ik maar dat moet de huurdersbond toch weten.

Vandebos

#5 , 29 mei 2011 01:11

Als er regelmatig gesprekken zijn met deze persoon mag u deze tevens opnemen zonder zijn toestemming. ( audio is het voldoende als een van de deelnemers aan het gesprek toestemming geeft, u kan uzelf dus toestemming geven.)

JohnD

#6 , 29 mei 2011 01:44

Als er regelmatig gesprekken zijn met deze persoon mag u deze tevens opnemen zonder zijn toestemming. ( audio is het voldoende als een van de deelnemers aan het gesprek toestemming geeft, u kan uzelf dus toestemming geven.)
Word extreem zelden toegelaten door vrederechters alhoewel wettellijk. Dit word steeds betwist door tegenpartij omdat er zeker wat opnames betreft, mee kan geknoeid worden. Enfin aldus mijn advocaat, want ik heb toevallig in een hangende zaak ook een aantal opnames die ik goed kan gebruiken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#7 , 29 mei 2011 03:24

Over het feit of de vrederechter in kwestie de opnames gaat toelaten in het geding is een andere zaak. Ik had het enkel over het feit dat men deze gesprekken mag opnemen. Als men bovendien zorgt voor een digitaal opname toestel dat niet repliceerbare continue metadata aan de opname toevoegt (deze zijn middels de correcte software naar boven te halen) heeft men een sluitend bewijs. Of dit de moeite loont voor een eenboudig huurgeding laat ik volledig in het midden.

Terug naar “Huren”